Behålla mitt SGI
Hejsan!
Jag skulle vilja öppna en enskild firma och jobba med på helgerna när man man är hemma. På vardagarna är jag antingen föräldraledig eller studerar och tar ut csn eller föräldrapenning 5 dagar i veckan för att undvika att förlora mitt SGI. Nu undrar jag, kan mitt SGI på något sätt ändas av att jag "jobbar" med mitt enskilda företag på helgerna och kanske får inkomst från det också? En annan fråga, om jag arbetar extra hos en annan arbetsgivare på helgerna, kan mitt csn påverkas av det? Jag kommer tjäna betydligt lägre i så fall, därför undrar jag. Sista frågan; jag har ofta migrän och behövde innan ringa och sjukanmäla mig 1-4 dagar från mitt jobb. Vad händer om jag skulle behöva vara sjuk under föräldraledigheten? Kan jag bara ringa och sjukanmäla mig då? Då jag har migrän säkert 1-2 ggr per månad, behövs läkarintyg? Är aldrig sjuk mer än 4 dagar per gång. Ska jah sedan ringa in igen och "starta" föräldrapenningen igen eller startas den automatiskt efter att jag sjukanmält mig? Kan mina migränanfall sänka mitt SGI när barnet fyllt 1 år?
Tack på förhand!