Köpt dator på Blocket. Säljaren hade precis köpt den på avbetalning. Kan jag hamna i trubbel?
Jag köpte en ny Mac för 16.000 kr, värd ca 20.000 från en annons på Blocket. Han jag köpte den av hade bara en vecka tidigare fått den levererad från ett teknikföretag, och den var inte ens uppackad. Han sa att han hade ångrat sig och ville få loss pengar till en annan hobby han har. Jag tyckte väl inte att det var något märkligt med det och var glad över att jag gjort en bra affär. Fick även med en kopia på hans kvitto och allt såg bra ut och alla uppgifter fanns med som behövdes.
När jag sedan kom hem började jag detaljstudera kvittot och hans inköpskontrakt. Det visade sig att han köpt datorn till 16 procents effekt ränta. Att själva datorn kostat nästan 26.000 kr och att kreditkostnaderna i slutändan skulle gå på ca 22.000 kr. Han skulle alltså betala av på den här datorn i 6 år med en slutsumma på 48.000 kr. Jag hade ju givit honom 16.000 kr i näven, så han går alltså 32.000 kr back på detta. Hade jag inte sett så många avsnitt av Lyxfällan så hade jag aldrig trott att detta var möjligt.
Nu till min fråga. Han är ju egentligen inte ägare till den här datorn förrän den är avbetald. Om han börjar strula med månadsbetalningen, vad händer om då ifall företaget vill begära tillbaka datorn? Kan jag få problem med detta? Borde jag sagt nej till att köpa en dator som någon annan har på avbetalning?