• Anonym (Man)

Köpt dator på Blocket. Säljaren hade precis köpt den på avbetalning. Kan jag hamna i trubbel?

Jag köpte en ny Mac för 16.000 kr, värd ca 20.000 från en annons på Blocket. Han jag köpte den av hade bara en vecka tidigare fått den levererad från ett teknikföretag, och den var inte ens uppackad. Han sa att han hade ångrat sig och ville få loss pengar till en annan hobby han har. Jag tyckte väl inte att det var något märkligt med det och var glad över att jag gjort en bra affär. Fick även med en kopia på hans kvitto och allt såg bra ut och alla uppgifter fanns med som behövdes.

När jag sedan kom hem började jag detaljstudera kvittot och hans inköpskontrakt. Det visade sig att han köpt datorn till 16 procents effekt ränta. Att själva datorn kostat nästan 26.000 kr och att kreditkostnaderna i slutändan skulle gå på ca 22.000 kr. Han skulle alltså betala av på den här datorn i 6 år med en slutsumma på 48.000 kr. Jag hade ju givit honom 16.000 kr i näven, så han går alltså 32.000 kr back på detta. Hade jag inte sett så många avsnitt av Lyxfällan så hade jag aldrig trott att detta var möjligt. 

Nu till min fråga. Han är ju egentligen inte ägare till den här datorn förrän den är avbetald. Om han börjar strula med månadsbetalningen, vad händer om då ifall företaget vill begära tillbaka datorn? Kan jag få problem med detta? Borde jag sagt nej till att köpa en dator som någon annan har på avbetalning? 

• Svar på tråden Köpt dator på Blocket. Säljaren hade precis köpt den på avbetalning. Kan jag hamna i trubbel?
  • Anonym (inte så bra)

Ja, du borde definitivt sagt nej till att köpa en dator som någon annan har på avbetalning. Du har köpt ett föremål från någon som inte äger det. Kanske mannen tänkt anmäla den som stulen och få försäkringspengar? Har du kvitto på att du köpt den av honom? I värsta fall kanske du kan bli anklagad för stöld.

Om han inte betalar kommer ärendet sannolikt gå till kronofogden, och inte till att i första hand kräva just datorn tillbaka. De bör inte kunna kräva den av dig, men kanske bäst att höra med en butik vad som händer om man inte betalar.  

Jag spekulerar dock, så ta inte mina ord bokstavligt.

• Anonym (Man)

Som sagt, jag har kopia på hans kvitto, men inte något skrivet mellan honom och mig. Jag fick köra rätt långt för att köpa den, och fick inte reda på förrän på plats att han köpt den på avbetalning. Blir jag anklagad för stöld har jag både mejl- och sms-konversation mellan oss två innan köpet som borde visa att jag har handlat i god tro.

• perhappiness

Jag skulle gissa på att mannen har köpt datorn med någon annans uppgifter på avbetalning. Men fake leg eller så. Säljer den sen billigt för att få ut pengar. Ganska vanligt med sådana bedrägerier. Jobbar inom branschen.

• KaSaM

Dubbelkolla så att datorn inte är köpt i samband med någon form av bedrägeri, vanligt att handla på kredit med stulen identitet, den person vars identitet blivit stulen har inte en susning om vad som händer innan det börjar droppa in räkningar.

• Anonym (Man)

I just detta fallet tror jag inte att det handlar om stulen identitet. Jag kollade upp honom både på facebook och hittade hans namn och bild på andra communities där han hänger pga sin hobby. Allt är ganska öppet och namnet stod även på dörren när jag var hemma hos honom. Jag är själv övertygad om att det inte är något sånt.

Det jag bara undrar är, har jag i någon mening gjort något olagligt ifall tillvägagångssättet är exakt så som jag beskriver i TS?

• KaSaM

Nej, han som ursprungligen köpt datorn på avbetalning är bunden att betala av enligt avtal, att han i sin tur sålt vidare datorn må vara korkat. Betalar han inte går allt till inkasso och sedan kf.

• Anonym (behov av pengar)

En bekant gjorde lika. Han fick inte ta ett lån och behövde pengar till en bil. Så han köpte en luftvärmepump på avbetalning och sedan sålde den kontant. Kredit företagen är snälla på krditer till skillnad från banken. De drabbar ju bara killen sjålv då han måste betala de dubbla när allt är klart. Men han behövde kontanter. Dumt dumt dumt. Men grattis till dig. Du har gjort ett kap :)

• HannaS86

Å vad kul med lite sakrätt!
    Eller nej förlåt ts, men jag har läst det här nyligen och pluggar även det över sommaren och detta är en typiskt uppgift vi skulle kunna få fast då hade de krånglat till den med massa andra omständigheter också. Det är såhär: Obligationsrättsligt har ni ett bindande avtal. Det innebär alltså att du har rätt att få den datorn och säljaren har rätt att få pengarna du betalat. So far so good. Däremot blir det skillnad sakrättsligt. 

Det som är avgörande för dig är om det finns ett återtagandeförbehåll i säljarens avtal med företaget han köpt den av. Alltså om det står i deras avtal att om han inte betalar så får de ta tillbaka datorn. Om det inte finns något sånt så är det grönt för din del, då behöver du inte göra något alls.

Om det däremot finns ett återtagandeförbehåll är det lite knixigare. Då rör det sig om ett obehörigt förfogande från säljaren. Om man målar upp det så blir det såhär

A--> B--> C
    A är företaget som sålt den till "säljaren" B som sedan sålt den till dig, C.  Huvudregeln är att äldst rätt vinner, alltså om B inte betalar som han ska och det blir en konflikt så har A rätt att ta tillbaka datorn. Men C, alltså du, kan vinna om två saker är uppfyllda. Det första är god tro, det andra är att det sakrättsliga momentet är uppfyllt. 
    Det sakrättsliga momentet är i detta fallet tradition, alltså att du har fått besittning av datorn och det är uppfyllt. Tyvärr är inte godtrosmomentet uppfyllt eftersom du vet om att det finns ett avtal mellan A och B och du även fått tillgång till handlingarna och där kan läsa att det finns ett återtagandeförbehåll. 

Så sammanfattningsvis: Om det inte finns ett återtagandeförbehåll mellan A och B, gör ingenting. Om det finns det, kräv att få tillbaka pengarna och lämna tillbaka datorn. Om säljaren slutar betala till A finns risken att A vill kräva tillbaka datorn och då kan du få problem. Du måste isf lämna tillbaka datorn. Självklart får du isf en fordran på 16' till B men det kan ju vara rätt svårt att få ut de pengarna från honom i efterhand om han satt sprätt på dem och inte vill betala till dig, då måste du gå till inkasso eller kfm och om han bestrider det tingsrätt osv. 

• HannaS86

Såg din följdfråga: Du har inte gjort något olagligt vad jag kan komma på, däremot är "obehörigt förfogande" som säljaren gör sig skyldig till om det finns ett återtagandeförbehåll ett brott som han kan polisanmälas för av säljaren. Om det däremot inte finns ett återtagandeförbehåll har ingen av er gjort sig skyldig till något brott.

• HannaS86
    HannaS86 skrev 2013-07-11 10:38:47 följande:
    Å vad kul med lite sakrätt!
    Eller nej förlåt ts, men jag har läst det här nyligen och pluggar även det över sommaren och detta är en typiskt uppgift vi skulle kunna få fast då hade de krånglat till den med massa andra omständigheter också. Det är såhär: Obligationsrättsligt har ni ett bindande avtal. Det innebär alltså att du har rätt att få den datorn och säljaren har rätt att få pengarna du betalat. So far so good. Däremot blir det skillnad sakrättsligt. 

Det som är avgörande för dig är om det finns ett återtagandeförbehåll i säljarens avtal med företaget han köpt den av. Alltså om det står i deras avtal att om han inte betalar så får de ta tillbaka datorn. Om det inte finns något sånt så är det grönt för din del, då behöver du inte göra något alls.

Om det däremot finns ett återtagandeförbehåll är det lite knixigare. Då rör det sig om ett obehörigt förfogande från säljaren. Om man målar upp det så blir det såhär

A--> B--> C
    A är företaget som sålt den till "säljaren" B som sedan sålt den till dig, C.  Huvudregeln är att äldst rätt vinner, alltså om B inte betalar som han ska och det blir en konflikt så har A rätt att ta tillbaka datorn. Men C, alltså du, kan vinna om två saker är uppfyllda. Det första är god tro, det andra är att det sakrättsliga momentet är uppfyllt. 
    Det sakrättsliga momentet är i detta fallet tradition, alltså att du har fått besittning av datorn och det är uppfyllt. Tyvärr är inte godtrosmomentet uppfyllt eftersom du vet om att det finns ett avtal mellan A och B och du även fått tillgång till handlingarna och där kan läsa att det finns ett återtagandeförbehåll. 

Så sammanfattningsvis: Om det inte finns ett återtagandeförbehåll mellan A och B, gör ingenting. Om det finns det, kräv att få tillbaka pengarna och lämna tillbaka datorn. Om säljaren slutar betala till A finns risken att A vill kräva tillbaka datorn och då kan du få problem. Du måste isf lämna tillbaka datorn. Självklart får du isf en fordran på 16' till B men det kan ju vara rätt svårt att få ut de pengarna från honom i efterhand om han satt sprätt på dem och inte vill betala till dig, då måste du gå till inkasso eller kfm och om han bestrider det tingsrätt osv. 
    Ursäkta att jag spammar. Förutom återtagandeförbehåll blir det exakt samma sak om det finns ett "förfogandeförbud" = att det står i avtalet att han inte får sälja vidare, ge bort, pantsätta den eller nåt annat.
  • Anonym (Man)
    HannaS86 skrev 2013-07-11 10:43:09 följande:
    Ursäkta att jag spammar. Förutom återtagandeförbehåll blir det exakt samma sak om det finns ett "förfogandeförbud" = att det står i avtalet att han inte får sälja vidare, ge bort, pantsätta den eller nåt annat.

Hej HannaS86! Tack för ditt utförliga svar. Det är med andra inte inte helt självklart vad som gäller i detta fallet. Jag har ju bara tillgång till ett papper, och det är ett slags kvitto, och där står bara lite kort om deras överenskommelse. Jag vet inte om han även fått fler papper med en massa paragrafer och sånt på, men de har jag hursomhelst inte fått ta del av. Jag tror inte att det står något om återtagandeförbehåll, men jag ska kolla upp det när jag kommer hem.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (Man) skrev 2013-07-11 11:22:24 följande:
    Hej HannaS86! Tack för ditt utförliga svar. Det är med andra inte inte helt självklart vad som gäller i detta fallet. Jag har ju bara tillgång till ett papper, och det är ett slags kvitto, och där står bara lite kort om deras överenskommelse. Jag vet inte om han även fått fler papper med en massa paragrafer och sånt på, men de har jag hursomhelst inte fått ta del av. Jag tror inte att det står något om återtagandeförbehåll, men jag ska kolla upp det när jag kommer hem.

Ring och fråga företaget som sålt datorn. Eller kolla deras hemsida hur avtalen ser ut.
  • Blue face

Hade du köpt en bil som inte var färdigbetald hade kreditbolaget/banken hämtat den om den förre ägaren slutat betala på avbetalningen alt. när bilen registrerats över på dig. När det gäller en dator har banken till 99,99% inget intresse av att hämta den eftersom andrahandsvärdet är så dåligt, så slutar f.d ägaren att betala går fordran direkt till inkasso och sedan kfm. Du behöver alltså inte oroa dig

Svar på tråden Köpt dator på Blocket. Säljaren hade precis köpt den på avbetalning. Kan jag hamna i trubbel?