Ätbar lavendel?
Just nu finns det mängder med recept på kakor och bakverk med lavendel, men är all lavendel ätbar? Köpte en kruka på ICA, märkt lavendel aromatica, tyvärr står det inte om den är ätbar eller ej. Någon som vet?
Just nu finns det mängder med recept på kakor och bakverk med lavendel, men är all lavendel ätbar? Köpte en kruka på ICA, märkt lavendel aromatica, tyvärr står det inte om den är ätbar eller ej. Någon som vet?
Från google:
All lavendel är ätlig, men vissa sorter är mera lämpliga och godare än andra.
Det verkar inte finnas någon Lavendel aromatica, men kanske är det "Lavandula angustifolia ’Aromatica Blue’" som menas? I så fall är den väl lämpad för matlagning.
Hej
Visst finns det ätbar lavendel som man kan köpa en hemsida där man kan köpa det är osterlenkryddor.se/ från Österlen i Skåne och man kan skicka efter det och då kommer det i ett paket man hämtar på posten.
All lavendel är ätbar så länge den inte besprutats :)
Det stod inget annat än lavendel aromatica på krukan, tyvärr. Skulle väl tro att den är besprutad så jag får väl vänta till nästa år med att använda den till matlagning. :)
Om du inte har någon bekant du kan plocka av så kan jag tipsa om att beställa från Borgeby Kryddgård här på nätet, där brukade jag köpa innan jag satte egna buskar i trädgården :)