Flytta till ungern i 2-3 år.
Någon som har erfarenhet av det? Är det enkelt att få visum? Något annat man bör tänka på ? Hur är priserna där?
Någon som har erfarenhet av det? Är det enkelt att få visum? Något annat man bör tänka på ? Hur är priserna där?
Skulle ni inte flytta till Irak?
Var länge sen nu jag var i ungern, men jag hade i alla fall visum för 180 dagar som jag fick på grund av att jag hälsade på familj.
Aktuella prisexempel: (i SEK, cirkapriser)
En coca cola kostar ungefär 7,50 (mellan 6 och 9 kr)
Trerätters middag för 2 på en kvarterskrog: 238 kr
En lite mjölk 7,50
Ett dussin ägg: 15 kr
Et kg tomater: 12 kr
Månadskort på Budapests allmänna transportmedel: 300 kr
En liter bensin: 13 kr
El, värme osv för en lägenhet på 85 kvadrat: 1500 kr/månad
Biobiljett: 45 kr
Ett par jeans 600 kr
3-rummare i Budapests centrum: 3600 kr/månad
Median månadslön (efter skatt): 4500 kr.
Vakert, lite oroligt land.
Vi var i Ungern förra sommaren 1000Forinter är ungefär 30 kronor.
Vi bodde i Balatonfüred som ligger på norrsidan av Balatonsjön.
Det var 12 mil in till Budapest och det var bra vägar (motorväg ca 8 mil) samt tåg gick ofta. Jag älskar det landet och både jag och min man kan tänka oss att flytta dit i framtiden även om vi inte kan språket (jag förstår lite grann men inte så jag kan göra mig förstådd). Ungrare är väldigt trevliga men buffliga i sitt sätt och kan uppfattas som arrogant. Vi fick böter i Budapest 6000HUF men det är inte mer än 200kr.
Vi åt ute varje kväll och det gick på ca 9000-12000HUF för middag och dricka och då var vi 2 vuxna och fyra barn i åldrarna 17, 12, 9 och 2 år. Läsk är dyrare på resturang än öl och drinkar. Vi levde gott på ca 1 miljon forinter på tre veckor och då var det boende på camping i egen husvagn, frukost, lunch som jag tillagade själv, middag ute, bensin, och nöjen. Som Aniiee ovan skrev så är det billigt men lönerna är lägre än i sverige.
Men om lönen är 4500kr så är det ca 135000HUF. Man kan köpa lgh i Budapest. 3 rok kostar runt 750000 SEK -1 miljon SEK på Buda sidan och man betalar runt 500 SEK -1000 SEK till bostadsrättsföreningen i månaden. Studera kan man ju göra och jag vet många musik studenter som studerar i både Prag och Budapest och lever riktigt gott på CSN pengarna de har från Sverige.
Ungern är ett EU land. Inom EU krävs det inget Visum och inget arbetstillstånd!
Vet nu inte vad som krävs om man vill studera där, men i alla fall ska man ta kontakt med Antigen Arbetsförmedlingen i Sverige (de brukar ha en del Information) eller www.europa.eu och ta reda på vad som gäller.
Ungern är ett EU land. Inom EU krävs det inget Visum och inget arbetstillstånd!
Vet nu inte vad som krävs om man vill studera där, men i alla fall ska man ta kontakt med Antigen Arbetsförmedlingen i Sverige (de brukar ha en del Information) eller www.europa.eu och ta reda på vad som gäller.
Den här länken borde vara en hjälp.
http://europa.eu/eu-life/education-training/index_sv.htm
Ungern är ett EU land och inom EU behövs det inget Visum och inget arbetstillstånd. Enkelt. Men ta reda på vad som gäller. Bara att skicka en fråga dit.
@ Aniiee
Tror det är väl uppehållstillstånd man ska söka.
INTE VISUM!
Uppehållstillstånd - eller bättre sagt att registrera sitt uppehållsrätt - behövs det t.ex. också i Sverige - om man vill bo där längre än 90 dagar och inte pendlar till hemlandet varje vecka.
@ Aniiee
Tror det är väl uppehållstillstånd man ska söka.
INTE VISUM!
Uppehållstillstånd - eller bättre sagt att registrera sitt uppehållsrätt - behövs det t.ex. också i Sverige - om man vill bo där längre än 90 dagar och inte pendlar till hemlandet varje vecka.
As an EU citizen, you don't need to report your presence upon arrival in Hungary.
You must however, register your residence if you intend to stay in Hungary for more than 3 months. You must do so within 93 days of arrival.
To register your residence you should go to the Office of Immigration and Nationality or its regional directorates.
When registering residence the applicant is required to present a valid travel document or personal identification card, and the documents proving their right to stay in the country (such as proof of paid activity, studies, financial conditions necessary for living in Hungary, health insurance, residence).
For more information, check with the office for Immigration and nationality