• Anonym (lagomt fet)

promenad + viktnedgång = sant?

tjenare,

Jag har tänkt börja ta längre promenader, mycket för att jag vill tappa ca 8-10 kg. Igår gjorde jag en start med 7km, i min egen takt, tog ändå 1h och 15 minuter. Tänkte om jag försöker gå 2 mil i veckan, kanske inte varje dag pga jobb, men iallafall försöka ta sig ut varannan dag. Går detta tror ni? Har ingen brådska att gå ner dessa kilo utan det får ta den tid det tar. Jag hatar förresten att springa, det är inget för mig, så det är ingen mening ni föreslår det :)

• Svar på tråden promenad + viktnedgång = sant?
  • Anonym (kolla)

Kolla i en kaloritabell

Tyvärr gör mat mycket mer än motion för vikten.

Nu vet jag inte vad du väger men låt säga att du gör av med 300-350 kcal på din promenad.Det är ungefär lika mycket som en dajmstrut. Så det gäller att verkligen inte äta en dajmstrut för mycket om dagen för då går det plus minus noll.

MEN man mår mycket bättre av att röra sig förståss.

Lycka till!

• Anonym (jamensåatt)

Visst är det ett bra sätt att gå ned i vikt på. Ju mer du rör på dig desto mindre sugen blir du också på de där chokladbollarna i frysen, till exempel.

När du ökar din muskelmassa vilket du kanske kommer att göra om du varit väldigt inaktiv innan så får du också lite "gratis" genom att du bränner mer energi bara av att ha den där extra muskelmassan.

• Smartie

Motion underlättar viktnedgång, men kosten är viktigare. Jag skulle rekommendera dig att snarare kolla igenom din kost. Dessutom gör träning eller intensiv motion ofta att man blir hungrigare. Därmed inte sagt att du inte ska motionera. Motion är jätteviktigt för hälsan! Men det har inte lika stor effekt på just vikten, som kosten har.

• Smartie

Tillägg: En halvtimmes rask promenad bränner ca 100 kalorier i genomsnitt. Det motsvarar typ 2 små chokladbitar...

Visst går det att gå ner i vikt med ökad motion, men då måste man undvika kaloribomber och inte äta för stora portioner eller dylikt heller. 

• MissNora

Jag har gått ner 24 kg efter jag fick barn med hjälp av:

Shape up - en helt fantastiskt bra app.

Långa promenader. Minst 1 mil om dagen.

Gymmet. Bygga muskler, förbränna och ha kul.

Men framförallt att jag ändrade min
    Kost radialt och äter numera lågkolhydratskost. Kosten är va 70% av en
    nedgång och man får finna ett sätt som är hållbart i längden.

Svar på tråden promenad + viktnedgång = sant?