• mmmmn

Hur är det att ha sisådär 15 månader mellan barnen?

Hur tycker ni att det har fungerat? Blir det inte svårt att t.ex. amma den yngsta samtidigt som man ska försöka ha koll på att det äldre barnet inte river ner något och gör sig illa?

• Svar på tråden Hur är det att ha sisådär 15 månader mellan barnen?
  • Masken84

Har oxå funderat på det kommer ha 17 månader mellan mina. Nr 2 kommer i augusti! :) Kommer ditt äldsta hå på dagis något?

• SilverEmma

Jag har 13 månader mellan mina. Det är intensivt och mer än en gång ville man kasta ner ungarna i källaren och låsa dörren. Jag valde att inte amma minsta så vi kunde dela på matningen från dag ett. Fördelarna vägde dock upp, de har haft fantastiskt roligt tillsammans, aldrig något avundsjuka då de "alltid" varit två och jag älskar att ha fått bebistiden överstökad fort. Nu är de 3 och 4 och uppskattar samma saker och har fortfarande skitkul ihop.

• Flickan och kråkan

Vi har 16 månader mellan våra första pojkar. Amning är för mig något viktigt och ammade båda fritt och relativt länge. Man får ordna för sig så att det fungerar. För vår del var lösningen sjal + en stor madrass på golvet där vi bodde när vi var inne. Kunde amma lillebror och samtidigt leka med storebror. Amning av typen "sitta-själv-i-lugn-och-ro-i-soffa" var inte aktuellt . Och så ser man till att barnsäkra så att stora inte kan göra sig illa + att man blir expert på att amma i farten . Äldsta är ju dessutom så pass liten att han/hon inte är riktigt så snabb, bestämd och rymningsbenägen när något inte passar som en 2-3-åring . Mina stora är nu 4 respektive 5 år och är varandras stora trygghet och bästa lekkamrat. Fördelen att ha dem tätt är ju att de blivit väldigt tajta och att vi kunde ha dem hemma tillsammans länge. Äldsta skolades in som 3-åring och yngsta som 2,5-åring och korta dagar ända sedan dess.

• umm abdilleh

Som att ha tvillingar och väldigt intensivt.. Vi hade jobbigt i ca 1,5 år..nu är det jätteroligt ..ena är 3,5 och andra 2 ..lillasyster föds om ca 2 veckor

• yellow88

Vi har 15,5 månad mellan våra killar.. I början var det inga problem alls, det är mer nu när de är 2 och 3 som de kan bråka mycket, vill ha samma saker, slåss osv.. Men oftast så leker de väldigt bra ihop och vill gärna vara tillsammans hela tiden. Första tiden gick väldigt bra, storebror var inte svartsjuk alls utan tyckte det var spännande att vara med när jag matade lillebror, han hittade aldrig på några hyss under tiden som man hade kunnat tänka sig ;)

Nu ska de få en lillebror nästa vecka, och jag tror det bli jobbigare den här gången eftersom de är två som kan hetsa varandra till att busa under tiden jag matar osv..

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ BF 23/7-13 ♥
  • violis

Jag har tätt mellan mina o har helammat mina i minst 6 månader innan de ens fått smakportioner, vist var det lite meckigt ibland men något jag lärde mig fort det var att amma stående ( har även bonusbarn så ibland ammade jag stående o läste saga samtidigt - sagor skulle läsas av " violis" inte pappa ) när jag hade ett litet storasyskon så visst hittade det äldre barnet på lite bus ibland men inte så farligt, hemmet var " barnsäkrat" så inget alltför allvarligt kunde hända svartsjuka mellan syskonen har jag inte heller upplevt så mycket när de var små - de han ju aldrig riktigt vänja sig vid att få all uppmärksamhet innan småsyskonet kom. Idag är barnen i skolåldern allihopa o har haft o har stor glädje av varandra, de leker jättebra ihop och bråkar jättebra ihop

• Mandelbiskvi

Vi har 16,5 mån mellan våra äldsta och det var intensivt ett par år men samtidigt lär man sig nya vanor snabbt. Mtt första barn är föicka och hon dissade mig när lillebror kom. Idag har hon inga minnen av att ha varit ensam med oss. De är väldigt tajta och trots olikheter leker de fint, tetas mest när de är hungriga uttråkade eller trötta. Nu har vi fått tredje barnet ovxh dottern är 5, sonen 4 och det var fd lillebror son reagerade mest, men nu har dottern en stor ris och skriker mkt. Lycka till! På det stiora hela är barn tätt en bra grej, bara tufft ibörjan. Vi. Åkte över hela jordklotet med dem när de var 2,5 och 3,5 år, det gick bra trots allt...:). Man lär sig hantera det!

• Mandelbiskvi

Jag tyckte inte att själva amningen och kollen på den stora var problematisk. Man får vara påhittig, eller bara bekväm och barnsäkra allt och improvisera utefter vägen. Syskonen får turas om få föräldrarnas uppmärksamhet. De vänjer sig! Be om hjälp av släkt och vänner om du kan, när det blir tufft med sömnlöshet och stress. Dela upp er med barnen - om ni är två om barnen, alltså. Pappan kan ta de stora barnet på utflykter och om ni flaskmatar kan ni dela på det mer, om ni har den lösningen.

• Sara 743

Hej! Jag har 10 månader mellan mina senaste. Min pojke är nu 1år och min lilla tös är 2 månader. Det funkar jättefint. Ammar inte längre för hon gick inte upp i vikt men det funkade. Han kunde sysselsätta sig under tiden eller sitta brevid. Klart man fick avbryta ibland men allt går om man bara vill. I början vaknade han av hennes skrik på natten men nu reagerar han sällan om hon vaknar. De sover i samma rum och det underlättar förstås att han sover gott hela natten och hon vaknar oftast bara en gång beroende på när hon somnat på natten. Men 5-6 timmar i sträck underlättar och man har mer ork. Det blir nog tuffare när de blir äldre och hon också tar sig fram själv. Men jag måste säga att jag är glad att jag blev gravid igen och så snabbt. Tänker inte börja om med smått igen så nu är jag inne i blöjbyten och flaskor för sista gången och då kan jag lika gärna ha två små skatter :)♥ så har jag det iallafall just nu mitt i alltihop :)

• Nenne666

Nu är mina söner 9 och 10 år och efter småbarnsåren som jag tyckte va jäkligt krångligt och tufft så har det varit utan några problem alls egentligen efter 2-3 års ålder. Även om jag inte ångrar en dag så skulle jag aldrig göra om det. Det va mycket bära, dubbelt av allt, den som gick for iväg åt ena hållet medan man va upptagen med den lilla. Dom har så olika behov just dom första åren, iaf här. Men nu så leker livet, det är killar med liknande intressen även om dom är som natt och dag i sin Personlighet.

Svar på tråden Hur är det att ha sisådär 15 månader mellan barnen?