låta vaken bebis ligga kvar i sängen?
Har en 9 veckors liten bebis här hemma, han är en nöjd liten bebis som endast gråter när han vill ha mat eller när han är trött. Han gillar sin babysitter och sitt babygym, där ligger han och sprattlar belåtet. På nätterna är det lite knöligt, han sover oroligt och vaknar ofta vilket leder till att han sover hela dagarna. Igår var han ex. endast vaken 2timmar mellan 11 på fm och 00 på natten. Därefter började den oroliga sömmen, han vände och vred på sig, var inte vaken men det verkade inte som att han sov ordentligt heller. Ska man låta honom ligga kvar i sängen eller plocka upp vid dessa tillfällen? Han skriker ju inte och verkar inte mer missnöjd än att han inte kan komma till ro. Det blir ingen större skillnad i famnen, han knölar lika mycket. Vi lät han ligga kvar i sin säng inatt och tillslut så lugna det sig och han sov lugnt. Vid 4 var det dags igen, denna gången vakna han och var klarvaken. Lägger vi honom i hans säng ligger han nöjt och pladdrar tills han somnar, inget gnäll eller skrik. Har vi honom i famnen blir han genast mer svårsövd och håller sig vaken längre och sover kortare och oroligare om vi flyttar över honom till sängen efter att han somnat. Hur hade ni gjort? Jag skulle aldrig låta honom ligga och gnälla/skrika, då tar jag ju givetvis upp honom. Vill ju att han ska känna sig trygg med mig/oss och veta att vi finns där, men hur är det när han bara "bökar" fast ändå sover eller nöjd ligger och pladdrar i sängen? Skapar det också en otrygghet om man låter han ligga?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-09 08:45
Ber om ursäkt för att ninlägget är rörigt, vet inte varför det inte blir någon raddelning när man skriver från mobil...