• visa0

låta vaken bebis ligga kvar i sängen?

Har en 9 veckors liten bebis här hemma, han är en nöjd liten bebis som endast gråter när han vill ha mat eller när han är trött. Han gillar sin babysitter och sitt babygym, där ligger han och sprattlar belåtet. På nätterna är det lite knöligt, han sover oroligt och vaknar ofta vilket leder till att han sover hela dagarna. Igår var han ex. endast vaken 2timmar mellan 11 på fm och 00 på natten. Därefter började den oroliga sömmen, han vände och vred på sig, var inte vaken men det verkade inte som att han sov ordentligt heller. Ska man låta honom ligga kvar i sängen eller plocka upp vid dessa tillfällen? Han skriker ju inte och verkar inte mer missnöjd än att han inte kan komma till ro. Det blir ingen större skillnad i famnen, han knölar lika mycket. Vi lät han ligga kvar i sin säng inatt och tillslut så lugna det sig och han sov lugnt. Vid 4 var det dags igen, denna gången vakna han och var klarvaken. Lägger vi honom i hans säng ligger han nöjt och pladdrar tills han somnar, inget gnäll eller skrik. Har vi honom i famnen blir han genast mer svårsövd och håller sig vaken längre och sover kortare och oroligare om vi flyttar över honom till sängen efter att han somnat. Hur hade ni gjort? Jag skulle aldrig låta honom ligga och gnälla/skrika, då tar jag ju givetvis upp honom. Vill ju att han ska känna sig trygg med mig/oss och veta att vi finns där, men hur är det när han bara "bökar" fast ändå sover eller nöjd ligger och pladdrar i sängen? Skapar det också en otrygghet om man låter han ligga?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-09 08:45
    Ber om ursäkt för att ninlägget är rörigt, vet inte varför det inte blir någon raddelning när man skriver från mobil...

• Svar på tråden låta vaken bebis ligga kvar i sängen?
  • CeeJay

Så länge barnet inte ligger och skriker tror jag inte det är någon fara med att låta honom ligga och pladdra för sig själv

• faithfully

Jag hade provat ha honom mer vaken på dagen, få lite rutin på det. Som du skriver att han varit vaken två timmar av 13. Äter han på natten?

• Isbit

Jag skulle definitivt låta honom ligga kvar. Han är ju nöjd med det så.
    Skadar honom absolut inte!

• visa0

Tack för era svar :) Då  behöver jag inte ha dåligt samvete för att han får ligga och prata själv. Men man smälter lite när man kikar över hans sängkant och han då svarar med ett megaleende <3

faithfully skrev 2013-07-09 08:46:05 följande:
    Jag hade provat ha honom mer vaken på dagen, få lite rutin på det. Som du skriver att han varit vaken två timmar av 13. Äter han på natten?

Ja, om han är vaken någorlunda mycket brukar han somna vid 20-21, äta kl 2 sedan kl 5 och sen är det god morgon vid 8-9. Är ju inte bara att vi vill kunna sova på nätterna utan vi vill ju kunna umgås med honom, vilket generellt är lite roligare att göra dagtid ;)

Har du några förslag på hur man kan hålla honom vaken? Får han inte sova blir han riktigt förbannad och han somnar nästan omgående när han ätit/äter. Funderar på om det är så att han kanske tycker denna välbekanta miljön hemma är tråkig och därför somnar? Idag vakna han för morgonen vid 8, somna om vid 10, vakna vid 11.30 och somnade igen omkring 12.45 och sover fortfarande nu kl 14.50. Ska vänta en timma och sedan ta och gå ut. För en vecka sedan var han betydligt mer vaken och då var det inte tal om att sova i vagnen, utan då ville han kunna se ut genom fönstret på suffletten. Kanske är det så nu också, om han fått sova ett par timmar innan vi beger oss. Sen ska jag ta och bada honom, han älskar att bada, men inte för att varva ner, utan för att det är så himla roligt att ligga där och sprattla ;)    

• Christi38

Han är ju inte så gammal än, de sover ju mest hela tiden då. Han kanske sover oroligt för att det är tyst och mörkt nattetid. På dagen hör han ju så mkt annat. Testat nattlampa och ev radio på?

Jag hade också låtit honom ligga kvar så länge han verkar nöjd :)

• faithfully
    visa0 skrev 2013-07-09 15:01:25 följande:
    Tack för era svar :) Då  behöver jag inte ha dåligt samvete för att han får ligga och prata själv. Men man smälter lite när man kikar över hans sängkant och han då svarar med ett megaleende <3

Ja, om han är vaken någorlunda mycket brukar han somna vid 20-21, äta kl 2 sedan kl 5 och sen är det god morgon vid 8-9. Är ju inte bara att vi vill kunna sova på nätterna utan vi vill ju kunna umgås med honom, vilket generellt är lite roligare att göra dagtid ;)

Har du några förslag på hur man kan hålla honom vaken? Får han inte sova blir han riktigt förbannad och han somnar nästan omgående när han ätit/äter. Funderar på om det är så att han kanske tycker denna välbekanta miljön hemma är tråkig och därför somnar? Idag vakna han för morgonen vid 8, somna om vid 10, vakna vid 11.30 och somnade igen omkring 12.45 och sover fortfarande nu kl 14.50. Ska vänta en timma och sedan ta och gå ut. För en vecka sedan var han betydligt mer vaken och då var det inte tal om att sova i vagnen, utan då ville han kunna se ut genom fönstret på suffletten. Kanske är det så nu också, om han fått sova ett par timmar innan vi beger oss. Sen ska jag ta och bada honom, han älskar att bada, men inte för att varva ner, utan för att det är så himla roligt att ligga där och sprattla ;)    

Vår dotter åt 1-2 gånger per natt till 7 månaders ålder, men hon åt i tio minuter och sedan somnade hon och vi flyttade tillbaka henne till spjälsängen utan att hon vaknade, så det störde mig inte alls eftersom hon som från 21-07 för övrigt. Hur länge är ni vakna där runt kl 2 och kl 5 när han vaknar till, somnar han om om han får amma?

Aktiviteter är svårt i den åldern, men sång, babymassage, ramsor, är han vaken om han sitter i babysitter och tittar på dig när du städar/lagar mat? De vill väl helst se vad vi gör i den åldern :) men följ hans mönster också, jag tycker inte att du ska påtvinga något om det inte är ohållbart på natten! Ni är ju sammanlänkade och du känner honom bäst :)
  • visa0
    faithfully skrev 2013-07-09 19:15:01 följande:
    Vår dotter åt 1-2 gånger per natt till 7 månaders ålder, men hon åt i tio minuter och sedan somnade hon och vi flyttade tillbaka henne till spjälsängen utan att hon vaknade, så det störde mig inte alls eftersom hon som från 21-07 för övrigt. Hur länge är ni vakna där runt kl 2 och kl 5 när han vaknar till, somnar han om om han får amma?

Aktiviteter är svårt i den åldern, men sång, babymassage, ramsor, är han vaken om han sitter i babysitter och tittar på dig när du städar/lagar mat? De vill väl helst se vad vi gör i den åldern :) men följ hans mönster också, jag tycker inte att du ska påtvinga något om det inte är ohållbart på natten! Ni är ju sammanlänkade och du känner honom bäst :)

Ibland somnar han om, men många gånger är han halv vaken eller helt vaken. Men det brukar funka att lägga honom i sängen oavsett, känns bara så elakt. Hur länge vi är vakna varierar, allt från 30min-1,5t. Jag tycker definitivt det är överkomligt, handlar ju om en kort period i livet :) Bara tråkigt när man inte får umgås så mycket med honom.

I babysitter brukar han vara vaken och tittar på vad jag gör, men äter jag bara frukost så är tvn roligare ;)

Igår testade jag förövrigt att hålla honom vaken lite mer, men det gynnade ingen av oss. Han blev jätte-övertrött och var svår att soma och sov sedan väldigt oroligt hela natten. När han vakna för mat var han extremt gnällig och fortsatt svårsövd. Så efter den erfarenheten har jag ju hellre en go och glad grabb än en som är ledsen på nätterna :)

Idag var vi hos sambons syrra hela dagen, han fick sova när han var trött(ganska ofta) och när han vakna var han stimulerad av att titta sig omkring i den nya miljön. När vi kom hem så somna han som en stock. Så det tycks vara en balansgång det där med tillräcklig sömn och vakenhet :)
  • Ramborg

Testa att mata honom vid 23 eller när du nu går och lägger dig själv. Min dotter halvsov men åt, och med full mage och ren blöja (bytt med så lite ljus som möjligt) sov hon ganska snart hela natten till 06 eller så.

42.
  • visa0

Sov hon så bra på engång då? Eller fick ni hålla på ett par nätter? Ibland vaknar han vid 23-00snåret och vill äta, men vaknar ändå runt 2-3. Han äter ganska lite (ersättning) ca.30ml oavsett när han vaknar... så jag vet inte riktigt om han egentligen inte är hungrig eller om han bara behöver den mängden. Men får han inte mat så skriker han tills han får det, endast nappen duger inte.

• Christi38

Jag hade också försökt mata på lite mer innan ni går och lägger er. Men fortsätter han vakna och vill äta på natten så behöver han väl det, kanske får han inte i sig tillräckligt på dagen då?

Jag hade inte nog inte "kämpat" så mkt med att få bort nattmaten på en så liten. Det hade jag väntat med till senare.

• Ramborg
    visa0 skrev 2013-07-11 07:01:35 följande:
    Sov hon så bra på engång då? Eller fick ni hålla på ett par nätter? Ibland vaknar han vid 23-00snåret och vill äta, men vaknar ändå runt 2-3. Han äter ganska lite (ersättning) ca.30ml oavsett när han vaknar... så jag vet inte riktigt om han egentligen inte är hungrig eller om han bara behöver den mängden. Men får han inte mat så skriker han tills han får det, endast nappen duger inte.

Det tog nog ett tag, några veckor, jag minns inte riktigt. Hon är två idag. Jag minns iaf att jag aldrig hann uppleva nattmatningarna som ett problem, att jag blev förvånad över hur snabbt hon slutade att vakna och vilja ha mat.
    42.
  • visa0
    Christi38 skrev 2013-07-11 07:46:19 följande:
    Jag hade också försökt mata på lite mer innan ni går och lägger er. Men fortsätter han vakna och vill äta på natten så behöver han väl det, kanske får han inte i sig tillräckligt på dagen då?

Jag hade inte nog inte "kämpat" så mkt med att få bort nattmaten på en så liten. Det hade jag väntat med till senare.

Det är inget vi kämpar med öht :) är han hungrig och behöver mat så gör han, vi är ju två som matar oftast så det är inte jättejobbigt.

Var ju mer att det gled in på nattmatning, rutiner, vaken mer på dagen osv. Så tanken att vänja av honom vid nattmatning finns inte direkt, sover han en helnatt om han får lite mer mat på kvällen så är ju det skönt, men absolut inget måste :)
Svar på tråden låta vaken bebis ligga kvar i sängen?