• Anonym (PCO)

Har ni blivit gravida På naturlig väg med PCO?

Jag har PCO fick diagnosen i mars. Jag är 22 år. I april började jag med p-piller desolett 28 jag åt bara två kartor p-piller i juni slutade jag med dom föra månaden för att gå ner i vikt jag gick inte nes halv kilo ner när jag åt dom fast jag tränade hårt. Jag har fått p-piller mens 13 juni. Men min egen mens har inte ännu kommit det är lite tidigt oxå men  jag känner ingen mensvärk. När jag fick diagnosen sa gynekolog till mig att det blir svårt för mig att bli gravid utan ägglossningstimulernade medicin. Jag väger nu 84 kg till mina 166 cm. Jag vet att jag borde minska i vikten. Nu jag och min sambo planerar barn, är det värt att försöka utan pergotime? eller ska jag kontakta gyn o be om pergotime? vad tror ni? har någon blivit gravid på naturlig väg trots PCO utan pergotime? Jag kan också tillägga att jag har aldrig försökt på riktigt med att bebisverkstaden. Det här är första gången som vi ska försöka på riktigt..

• Svar på tråden Har ni blivit gravida På naturlig väg med PCO?
  • Dracarys

Jag har PCO. När min vikt når 70 -75 kg och uppåt till mina 160 cm, då muppar cykeln ur och jag tappar min ägglossning titt som tätt, och behöver emellanåt gå och få mediciner för detta.

Jag har varit övre normalviktig ett par år nu, 64-66 kg. Då fungerar ägglossningen som den ska och allt är ganska normalt. Vi försökte i 1,5 år och jag hade bara en större störning med ägglossningen, när det uteblev i ca 3 månader i höstas. Vi inledde utredning i våras, vi gjorde en kontrastundersökning bland annat.

Nu är jag gravid, så vi behöver inte gå vidare med insemination, vilket annars hade varit nästa steg.

Mina råd:

Gå ner i vikt. Om du blir normalviktig kan din kropp mycket möjligt börja fungera som den ska alldeles av sig själv, och du kommer dessutom att klara graviditeten bättre om din kropp är i bättre skick. Plus, en extra fördel blir att du kan använda dina nuvarande kläder som mammakläder.

• listo

Jag blev gravid tre gånger på naturlig väg trots PCO. Alla tre gångerna var efter perioder då jag gått ner i vikt, 4-8 kg varje gång.

• Anonym (PCO)
    Dracarys skrev 2013-07-09 10:23:31 följande:
    Jag har PCO. När min vikt når 70 -75 kg och uppåt till mina 160 cm, då muppar cykeln ur och jag tappar min ägglossning titt som tätt, och behöver emellanåt gå och få mediciner för detta.

Jag har varit övre normalviktig ett par år nu, 64-66 kg. Då fungerar ägglossningen som den ska och allt är ganska normalt. Vi försökte i 1,5 år och jag hade bara en större störning med ägglossningen, när det uteblev i ca 3 månader i höstas. Vi inledde utredning i våras, vi gjorde en kontrastundersökning bland annat.

Nu är jag gravid, så vi behöver inte gå vidare med insemination, vilket annars hade varit nästa steg.

Mina råd:

Gå ner i vikt. Om du blir normalviktig kan din kropp mycket möjligt börja fungera som den ska alldeles av sig själv, och du kommer dessutom att klara graviditeten bättre om din kropp är i bättre skick. Plus, en extra fördel blir att du kan använda dina nuvarande kläder som mammakläder.
    Jo jag vet 2011 när jag gick från 93 kg till 66 kg kom min mens på 28 dagar asså exakt..innan dess när jag vägde 93 krånglade mensen lite...Men jag gick snabbt upp i vikt igen.. o nu måste jag verkligen kämpa vill gå ner  runt 20 kg
  • Anonym (PCO)
    listo skrev 2013-07-09 10:36:07 följande:
    Jag blev gravid tre gånger på naturlig väg trots PCO. Alla tre gångerna var efter perioder då jag gått ner i vikt, 4-8 kg varje gång.
    Så det är bara att gå ner i vikt..tack :)
  • Anonym (PCO)
    Dracarys skrev 2013-07-09 10:23:31 följande:

Mina råd:

Grattis till graviditeten... ja ska spara mina nuvarande kläder som kan vara fördel till mamma kläder hihih ;) Kram
  • listo

Att gå ner i vikt är ingen garanterad lösning, men är man överviktig så är det definitivt värt att testa. Viktnedgång KAN sparka igång ägglossningen, och då ökar ju chansen att bli gravid

• Anonym (M)
    listo skrev 2013-07-09 14:47:03 följande:
    Att gå ner i vikt är ingen garanterad lösning, men är man överviktig så är det definitivt värt att testa. Viktnedgång KAN sparka igång ägglossningen, och då ökar ju chansen att bli gravid
    Min cykel är som en klocka, exakt 30 dagar, så länge jag är normalviktig. Så fort jag går upp i övervikt... POOOF, den försvinner i månader och om den kommer tillbaka är den lika pålitlig som posten i semestertider.
  • Anonym (PCO)
    Anonym (M) skrev 2013-07-09 14:50:31 följande:
    Min cykel är som en klocka, exakt 30 dagar, så länge jag är normalviktig. Så fort jag går upp i övervikt... POOOF, den försvinner i månader och om den kommer tillbaka är den lika pålitlig som posten i semestertider.
    Jo jag märkte det också som sagt när jag var 66 kg då var mensen  som en klocka 28 dagar...men attans gick snabbt upp i vikt  igen  slutade träna 27 kg...i februari i år började jag träna igen o då minskade jag 9 kg från 93 till 84 på en månad sedan började jag med p-piller i april men vågen stannade den gick varken upp eller ned dem här sista två månaderna fast jag tränade hårt...få se nu hoppas det går bättre utan p-piller 
Svar på tråden Har ni blivit gravida På naturlig väg med PCO?