• Kittecat

Smärta i handleder efter graviditet, morbus de quervain??

Är det någon som har eller har haft ont i handleder efter graviditet? Ja hade lite ont sista 2-3 veckorna innan födseln men nu har jag ont! Å har svårt att både lyfta å greppa när jag ex ska lyfta upp bebis!
    Har läst om karpentunnelsyndrom men de är ju mer stickningar å domningar och det har är inte mitt problem i detta fall, inga besvär av sånt alls!
    Jag har läst om något annat som påminner om Karpentunnelsyndrom fast som heter något konstigt som heter Morbus de Quervain ?!
    Vet inte vart jag ska vända mig först tänkte ja sjukgymnast men de verkar ju inte funka i detta fall utan mer karpentunnelsyndrom, så frågan är om jag ska ringa vårdcentralen igen å be om tid hos läkare?

Tacksam för info/tips från er som vet!

• Svar på tråden Smärta i handleder efter graviditet, morbus de quervain??
  • sär skriven

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men fick också ont i handlederna under graviditeten. Nu, 12 år senare, har de fortfarande inte hittat vad som är fel och periodvis går jag på starka smärtstillande för att orka med smärtan.
    Min värk ter sig olika från gång till annan, ibland kan jag inte böja handleden (varken uppåt eller nedåt), ibland känns den öm och svullen, ibland molar det och ibland känns det som tandvärk i själva lederna. Då och då kilar det uppåt armbågen eller ut i fingerlederna.
    Favoritar och ser om jag kan få några tips.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Rani

Jag har morbus i ena handen. Du ska gå till en arbetsterapeut och få en stödhandske och lite övningar. Här i landstinget finns det arbetsterapeuter vid närhälsan som man själv kan boka tid hos. Bor i västra götaland. Gå direkt själv om du kan. På VC brukar de glömma att arbetsterapi finns.

Det du kan göra själv är att smörja med voltaren gel. Den får man dock inte använda om man ammar. Om du gör det så fråga på apoteket efter någon annan produkt.

• Rani

Om det nu är morbus du har det vill säga. Man brukar få det när man gör samma rörelse upprepat gång på gång vilket det inte låter som i ditt fall. Men en arbetstetapeut kan göra den bedömningen så gå dit!

• Anyah

Rekommenderar också arbetsterapin för hjälp med stödskena och övningar. För mig hjälpte det fick inte helt utan jag fick operera min högra handled.

Det är senan som leder ut i tummen som svullnar och därmed måste man öppna senskidan för att ge plats för den. Om du har Mb de Quervain gör det ont framförallt om du håller handen med tummen upp och sedan böjer ner tummen.

www.sodersjukhuset.se/Om-SOS/Organisation/Verksamhetsomraden/Handkirurgi/Patientinformation---Handkirurgi/morbus-de-quervain/

Enligt läkaren som opererade mig är det bättre att gå på operation direkt istället för att prova kortisonspruta men så resonerar kanske alltid en kirurg? ;)

Jag blev iaf hjälpt av operationen och nu två år efter har jag endast problem om jag har gjort ngn ensidig rörelse utöver det vanliga.

Lycka till och hoppas att du får hjälp!

• bondmoran punkt nu

Hur gick det för dig? 

Jag fick diagnosen idag… Fick kortisonspruta, tid till sjukgymnast för att prova ut stödskenor och nu är det bara att vila handen och hoppas att det hjälpte.

Det gör galet ont och som det är nu så kan jag inte röra tummen alls. 

Blä!

/Bondmoran
    www.bondmoran.nu

En überklantig, nagellacksknarkande Bondmora. Farlig kombo!! www.bondmoran.nu Välkommen in. Om du vågar...
Svar på tråden Smärta i handleder efter graviditet, morbus de quervain??