• Anonym (Hopplöst)

Få pass till barnet utan pappans underskrift?

Skulle vilja förnya mitt barns pass men hans pappa är aldrig tillgänglig, han är en dömd brottsling som sysslar med droger och bryr sig inte om barnet. Hr alltid problem stt få underskrift vid tex ansökan om skolan mm. Det är inte det att han inte vill att barnet ska få ett pass, han skiter fullständigt i barnet och mina sms meddelanden när jag kontaktar honom. Han brydde sig inte ens när barnet blev inlagt på barnkliniken efter en ambulanstur in. Har lämnat in en stämningsansökan om ensam vårdnad men vill ju åka utomlands med barnen i sommar/höst. Finns det någon väg runt detta?

• Svar på tråden Få pass till barnet utan pappans underskrift?
  • sextiotalist

Inom Schengeln kan man åka på ett speciellt id-kort, kolla med polisen

• Maria 434
    sextiotalist skrev 2013-07-09 15:13:06 följande:
    Inom Schengeln kan man åka på ett speciellt id-kort, kolla med polisen

Fast det hjälper väl inte TS, för ett sådant måste man väl också ha pappans underskrift?
  • Anonym (skriv på själv)

Skriv på själv på hans sida och ta med din mamma eller någon bekant som vittne till hans underskrift. Om han skiter i barnet lär han inte märka det ändå. Min sambo hade inte tid att följa med mig så han skrev på och jag gick med farmor och hon skrev på som vittne. Men hur vet dem att det verkligen var pappan som skrev på?

• Maria 434
    Anonym (Hopplöst) skrev 2013-07-09 14:59:26 följande:
    Skulle vilja förnya mitt barns pass men hans pappa är aldrig tillgänglig, han är en dömd brottsling som sysslar med droger och bryr sig inte om barnet. Hr alltid problem stt få underskrift vid tex ansökan om skolan mm. Det är inte det att han inte vill att barnet ska få ett pass, han skiter fullständigt i barnet och mina sms meddelanden när jag kontaktar honom. Han brydde sig inte ens när barnet blev inlagt på barnkliniken efter en ambulanstur in. Har lämnat in en stämningsansökan om ensam vårdnad men vill ju åka utomlands med barnen i sommar/höst. Finns det någon väg runt detta?

Jag tror inte det går så länge ni har gemensam vårdnad tyvärr.
  • sextiotalist
    Maria 434 skrev 2013-07-09 15:20:20 följande:

Fast det hjälper väl inte TS, för ett sådant måste man väl också ha pappans underskrift?
    Det gick för en väninna till mig i varje fall, fixade det hos polisen har jag för mig. Behövdes bara en målsmans underskrift
  • Maria 434
    sextiotalist skrev 2013-07-09 15:24:20 följande:
    Det gick för en väninna till mig i varje fall, fixade det hos polisen har jag för mig. Behövdes bara en målsmans underskrift

Du har rätt, kollade polisens hemsida
  • sextiotalist
    Maria 434 skrev 2013-07-09 15:28:20 följande:

Du har rätt, kollade polisens hemsida

Det skulle vara skrämmande om inte ett barn kunde få ett ID-kort om ena föräldern motarbetade det hela.
  • Frontline
    Anonym (skriv på själv) skrev 2013-07-09 15:20:22 följande:
    Skriv på själv på hans sida och ta med din mamma eller någon bekant som vittne till hans underskrift. Om han skiter i barnet lär han inte märka det ändå. Min sambo hade inte tid att följa med mig så han skrev på och jag gick med farmor och hon skrev på som vittne. Men hur vet dem att det verkligen var pappan som skrev på?
    Ja vill man åka dit för urkundsförfalskning kan man ju göra så...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Hopplöst)
    sextiotalist skrev 2013-07-09 15:24:20 följande:

Åh det ska jag genast kolla upp!
  • mamman64
    Maria 434 skrev 2013-07-09 15:20:20 följande:

räcker bara med en förälders underskrift för detta
Svar på tråden Få pass till barnet utan pappans underskrift?