• Lillifee

Är detta diskriminering mot deltidsanställd el ok?

Idag fick vi mejl om att alla får gå kl 15 istället för 16 från jobbet dvs företaget bjuder på en tim. Eftersom jag jobbar 90% och enl schemat går jag 15:10 så då frågade jag min chef om jag kan gå runt 14:15 men då skrattade hon på skoj o sa ”don´t push it” o sen inget mer (det var inte på nåt elakt sett vill jag förtydliga). Med andra ord är detta en förmån för alla andra utom jag? Tyvärr är det bara jag som jobbar deltid (just nu). Är inte detta verkligen ok? Jag kan tillägga att jag skrev upp en senare tid i min flexrapport för jag anser att jag också bör få ta del av förmånen nu när jag inte fick gå tidigare (fast det var  lugnt på jobbet). Liknande incidenter har hänt ett fåtal gånger tidigare då jag som deltidsanställd känner mig frågade vad som gäller för mig. Känner mig som minimerad när det blir så här.... Jag presterar minst lika mycket under min arbetstid som de heltidsanställda, om inte mer eftersom jag tar färre raster..... Nån som har varit med om nåt liknande eller har någon åsikt om detta?

• Svar på tråden Är detta diskriminering mot deltidsanställd el ok?
  • Grande Rock

ditt agerande kommer sannolikt resultera i att ingen får gå tidigare framöver, gissar att dina kollegor kommer tacka dig 

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • AnnaSthlm

Om det är så att reglerna säger att arbetsdagen får avslutas kl 15 istället för 16 ex. dagen innan en helg, så får den vars ordinarie arbetstid slutar 15 gå 15.

• Mineralvatten
    Lillifee skrev 2013-07-09 17:17:07 följande:

Idag fick vi mejl om att alla får gå kl 15 istället för 16 från jobbet dvs företaget bjuder på en tim. Eftersom jag jobbar 90% och enl schemat går jag 15:10 så då frågade jag min chef om jag kan gå runt 14:15 men då skrattade hon på skoj o sa ”don´t push it” o sen inget mer (det var inte på nåt elakt sett vill jag förtydliga). Med andra ord är detta en förmån för alla andra utom jag? Tyvärr är det bara jag som jobbar deltid (just nu). Är inte detta verkligen ok? Jag kan tillägga att jag skrev upp en senare tid i min flexrapport för jag anser att jag också bör få ta del av förmånen nu när jag inte fick gå tidigare (fast det var  lugnt på jobbet). Liknande incidenter har hänt ett fåtal gånger tidigare då jag som deltidsanställd känner mig frågade vad som gäller för mig. Känner mig som minimerad när det blir så här.... Jag presterar minst lika mycket under min arbetstid som de heltidsanställda, om inte mer eftersom jag tar färre raster..... Nån som har varit med om nåt liknande eller har någon åsikt om detta?

men vänta lite här nu, företaget säger att alla kan gå hem en timme tidigare och du klagar för att det råkar infalla bara 10 min för dig? hallå tacka och ta emot även om det råkar vara 10 minuter.
  • annniel

Haha...du skojar va? Hoppas din chef trodde att du skojade med....hade ju skämts ögonen ur mig annars...

• Mineralvatten

Om ett företag bjuder på en timme så käftar man inte även om det just för dig råkar endast bli 10 min. verksamheten kan inte anpassas efter dem som jobbar heltid. herregud kräva att få gå tidigare...

• Mineralvatten

dessutom får man inte ange fel tid i en tidrapport. din chef kommer inte att godkänna det för dig.

• annniel

Fast du menade inte att du skrivit upp en extra timme väl? Dvs att du skrev att du varit på jobbet längre än du verkligen varit där?

• MadHatter

Det funkar ju så när man har deltid. Jobbar du 80% med fast tid mån-tors får du ju inte ledigt en annan dag de veckor fredagen är en helgdag (tex långfredagen eller midsommar).

Jobbar du halvtid 8-12 och det är 1/2 dag pga av dag för helg blir det ju ingen skilnad för dig. Du får ju jobba 4 timmar ändå.

• Mineralvatten

Ts tror du på riktigt att du som deltidsanställd är berättigad alla förmåner som en heltidsanställd har?? HAHA dream on!

• Thirtyplus

Det finns liknande "problem" i arbetsvärlden även för dom som arbetar heltid, har semester, är föräldraledig etc.

Ta exempelvis skiftarbete. Skulle det vara en helgdag så får dom som varit schemalagda att arbeta den dagen helglön, det vill säga betalt för den dagen även fast dom inte behöver jobba. Men dom som inte varit schemalagda att arbeta för inte en krona för den dagen.
    Har man semester eller är föräldraledig etc. så får man ju heller inte tillgodo eller betalt för "bjusstid", helgdagar etc.

Det är ju rätt logiskt att man enbart får ta del av "förmåner" som du kallar det, under sin schemalagda arbetstid.

Svar på tråden Är detta diskriminering mot deltidsanställd el ok?