• Anonym (Välja vilken?)

Vad är bäst? Viking L, Silja L eller Birka? Annan?

Jag är egentligen fullkomligt allergisk mot Finlandsbåtar och de människor som verkar tycka det är höjden av lycka att åka dom men om man skulle åka ensam med 3 barn i åldrarna 5-11 år, vilken ska man välja? Vilken har bäst/fräschast mat och hytter?

Avresa från Stockholm.

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Vad är bäst? Viking L, Silja L eller Birka? Annan?
  • eec82

med barn hade jag valt birka, är inte lika mycket partybåt å finns aktiviteter för barnen. 

• Anonym (Välja vilken?)
    eec82 skrev 2013-07-09 17:45:24 följande:
    med barn hade jag valt birka, är inte lika mycket partybåt å finns aktiviteter för barnen. 
    Innebär det att det dräller av barn och att man inte får en lugn stund?
  • Queenie70

Med barn så väljer jag birka

• eec82
    Anonym (Välja vilken?) skrev 2013-07-09 17:53:02 följande:
    Innebär det att det dräller av barn och att man inte får en lugn stund?
    haha nä absolut inte men finns mer att göra för dem. 
  • Anonym (wt)

varför åka om du avskyr det?

• Anonym (Välja vilken?)
    eec82 skrev 2013-07-09 18:04:33 följande:
    haha nä absolut inte men finns mer att göra för dem. 
    Bra
  • Anonym (Välja vilken?)
    Anonym (wt) skrev 2013-07-09 18:04:37 följande:
    varför åka om du avskyr det?
    För att alla inte är som jag? De två äldre barnen skulle gilla det och det är sommarlov. Jag får offra mig lite men eftersom jag har flera båtar att välja mellan får jag väl ta det som verkar passa oss bäst.
  • Anonym (B)

Birka. Jag har alltid åkt med Viking Line, alltid åkt ofta, men de gjorde bort sig fullkomligt mot mig en gång och jag åker ALDRIG mer med dem.

• Anonym (Välja vilken?)
    Anonym (B) skrev 2013-07-09 19:01:30 följande:
    Birka. Jag har alltid åkt med Viking Line, alltid åkt ofta, men de gjorde bort sig fullkomligt mot mig en gång och jag åker ALDRIG mer med dem.
    Berätta, vad hände?
  • Anonym (B)
    Anonym (Välja vilken?) skrev 2013-07-09 19:03:40 följande:
    Berätta, vad hände?
    Jag satt med min familj och åt buffé på båten. En man och en kvinna satt några bord längre bort och var väldigt högljudda, de drack rejält och betedde sig illa. Ingen personal gick fram till dem och sa till, men folk glodde på dem eftersom de var så berusade. De verkade bråka med varann dessutom. Men de satt ju långt bort så inte brydde jag mig mer än att jag tänkte att några vakter borde anlända.

Jag och min man hade med oss ett litet barn på ett år så vi turades om att hämta mat. Jag gick till matkön. Jag står i mina egna tankar och väntar på att det ska bli min tur när jag helt plötsligt får en REJÄL smäll i ryggen!!! (hade ett blåmärke efteråt.) Där står den berusade kvinnan och hon fortsätter att försöka slå mig samtidigt som hon skriker något som inte går att höra (hon sluddrar). Jag backar snabbt och några män i kön går emellan. Helt chockad går jag och sätter mig vid mitt bord, maken hade sett händelsen men kunde ju inte lämna barnet. Jag förstod ju ingenting, men såg att kvinnan gick och satte sig vid sin karl igen. Jag gick till en servitör och berättade vad som hänt och bad honom kalla på vakter, kvinnan var ju farlig för andra! Men vi åt färdigt och inga vakter kom.

När jag ska gå från restaurangen kommer det folk fram till mig och börjar prata om att kvinnan talat med mannen högt och ljudligt om att hon skulle slå ihjäl mig. Det kändes lite läskigt, hade ju aldrig sett kvinnan ens. Det samlades mer och mer folk runt mig och sa samma sak, personalen på båten vid ingången kom också fram och frågade vad som hänt. Vi lämnade restaurangen efter att ha uppgett vårt hyttnummer och gick till vår hytt. Resten av resan kändes kymig som sjutton, inte för min egen del med jag hade ju mitt lilla barn med mig. Som tur är såg jag inte paret något mer under kryssningen.

Dagen efter, måhända två dagar efter ringde jag till Viking Line och undrade hur allting rett ut sig och om jag skulle vittna på ngt sätt mot kvinnan. Jag ville också bli kompenserad för att jag faktiskt inte fått njuta av resan, det här hände på utfarten och i princip hela resan var förstörd.

Gissa vad? De hade aaaaaaaaaalidrig hört talas om detta. Var heller inget att diskutera....

Ja, jag skulle kunna ha vänt mig till KO eller nåt - men som stressad småbarnsförälder så prioriterade jag inte det. Däremot varnar jag allt och alla för Viking, så beter man sig inte mot en kund!     
  • CoolJen

Jag röstar på Birka!
    Dock så har både Silja och Viking bättre för barn, speciellt på lov då konferensavdelningarna görs om till barnaktiviteter.
    Tänker man tidsmässigt så är Birka och Viking att föredra då Silja går senast på kvällen eller tidigt på morgonen.

Vill man inte ha för mkt party så bör man undvika att åka fre och lör.

• Anonym (B)
    Anonym (B) skrev 2013-07-09 19:25:47 följande:
    Jag satt med min familj och åt buffé på båten. En man och en kvinna satt några bord längre bort och var väldigt högljudda, de drack rejält och betedde sig illa. Ingen personal gick fram till dem och sa till, men folk glodde på dem eftersom de var så berusade. De verkade bråka med varann dessutom. Men de satt ju långt bort så inte brydde jag mig mer än att jag tänkte att några vakter borde anlända.

Jag och min man hade med oss ett litet barn på ett år så vi turades om att hämta mat. Jag gick till matkön. Jag står i mina egna tankar och väntar på att det ska bli min tur när jag helt plötsligt får en REJÄL smäll i ryggen!!! (hade ett blåmärke efteråt.) Där står den berusade kvinnan och hon fortsätter att försöka slå mig samtidigt som hon skriker något som inte går att höra (hon sluddrar). Jag backar snabbt och några män i kön går emellan. Helt chockad går jag och sätter mig vid mitt bord, maken hade sett händelsen men kunde ju inte lämna barnet. Jag förstod ju ingenting, men såg att kvinnan gick och satte sig vid sin karl igen. Jag gick till en servitör och berättade vad som hänt och bad honom kalla på vakter, kvinnan var ju farlig för andra! Men vi åt färdigt och inga vakter kom.

När jag ska gå från restaurangen kommer det folk fram till mig och börjar prata om att kvinnan talat med mannen högt och ljudligt om att hon skulle slå ihjäl mig. Det kändes lite läskigt, hade ju aldrig sett kvinnan ens. Det samlades mer och mer folk runt mig och sa samma sak, personalen på båten vid ingången kom också fram och frågade vad som hänt. Vi lämnade restaurangen efter att ha uppgett vårt hyttnummer och gick till vår hytt. Resten av resan kändes kymig som sjutton, inte för min egen del med jag hade ju mitt lilla barn med mig. Som tur är såg jag inte paret något mer under kryssningen.

Dagen efter, måhända två dagar efter ringde jag till Viking Line och undrade hur allting rett ut sig och om jag skulle vittna på ngt sätt mot kvinnan. Jag ville också bli kompenserad för att jag faktiskt inte fått njuta av resan, det här hände på utfarten och i princip hela resan var förstörd.

Gissa vad? De hade aaaaaaaaaalidrig hört talas om detta. Var heller inget att diskutera....

Ja, jag skulle kunna ha vänt mig till KO eller nåt - men som stressad småbarnsförälder så prioriterade jag inte det. Däremot varnar jag allt och alla för Viking, så beter man sig inte mot en kund!     
    Kanske ska tillägga att jag var spik nykter, hade aldrig ens sett kvinnan och jag hade inte tilltalat henne innan det small. Känslan efteråt var att hon var psykiskt sjuk. När jag pratade med Viking Line efteråt frågade jag hur deras säkerhetstänk egentligen fungerade, det hade ju kunnat sluta hur illa som helst. Men detta hade inte hänt! Och de vägrade kontakta personalen för att höra med dem om vad som hänt. har t.o.m. den mailkonversationen kvar...
  • eec82
    CoolJen skrev 2013-07-09 19:31:14 följande:
    Jag röstar på Birka!
    Dock så har både Silja och Viking bättre för barn, speciellt på lov då konferensavdelningarna görs om till barnaktiviteter.
    Tänker man tidsmässigt så är Birka och Viking att föredra då Silja går senast på kvällen eller tidigt på morgonen.

Vill man inte ha för mkt party så bör man undvika att åka fre och lör.
    på birka har de med gjort om konferensavdelningen till bio just nu under sommaren. =) Tyckte vi var bra. Sen att de kändes lungt med på båten men åkte ingen helg kan tilläggas. Tycker inte heller om båtlivet men det älskar mina barn. ;)
  • Masken84

Åkte med cinderella Viking för 3 veckor sen. Och bar hur nöjd som helst. Bra mat bra service en hel av delning gör barnen på konferens deck. Bra underhållning. Åkte med Birka i våras inte alls nöjd maten var medelmåttig, dålig service och bara ett pytte litet lektum! Jag rekommenderar starkt cinderella med Viking

• Masken84

Ska till lägga att det finns bio, hoppborg, pingis rum, lego rum mm för barnen i alla åldrar.

Svar på tråden Vad är bäst? Viking L, Silja L eller Birka? Annan?