• Anonym (undrande)

Symtom på en påverkad

Hej!
    Jag har lite funderingar på hur man kan se att personer är påverkade av olika droger. Vi är familjehem och funderar inför framtiden hur vi ska kunna se på föräldrarna om dom skulle vara påverkade när dom kommer till oss för umgänge. Just nu är det övervakat umgänge med personal från soc med, så det är dom som sköter den biten nu. Det sista jag fick veta är att det är slumpmässiga drogtester nu, och äremelln kollar dom (soc) på allmäntillståndet innan dom får träffa sitt barn. Men jag ska fråga soc sen när det börjar påtalas att umgängena ska ske oövervakat om man kan få nån utbildning i att kunna se på människor ifall de är påverkade. Jag har sökt på nätet om detta men har inte hittat nåt bra.
    Vore tacksamd för svar.

• Svar på tråden Symtom på en påverkad
  • frappa
    Anonym (undrande) skrev 2013-07-09 18:44:35 följande:
    Hej! Jag har lite funderingar på hur man kan se att personer är påverkade av olika droger. Vi är familjehem och funderar inför framtiden hur vi ska kunna se på föräldrarna om dom skulle vara påverkade när dom kommer till oss för umgänge. Just nu är det övervakat umgänge med personal från soc med, så det är dom som sköter den biten nu. Det sista jag fick veta är att det är slumpmässiga drogtester nu, och äremelln kollar dom (soc) på allmäntillståndet innan dom får träffa sitt barn. Men jag ska fråga soc sen när det börjar påtalas att umgängena ska ske oövervakat om man kan få nån utbildning i att kunna se på människor ifall de är påverkade. Jag har sökt på nätet om detta men har inte hittat nåt bra. Vore tacksamd för svar.
    Blir lättare att du specificerar dig i vad det är för drog/droger det handlar om.

Sen är frågan handlar det om riktiga missbrukare, eller såna som bara tar lite då och då?
  • Anonym (undrande)

Jag vet inte riktigt vad det handlar om för droger med säkerhet, men tror det är amfetamin främst, eller liknande. Sedan verkar det kunna vara regelbundet missbruk....  

• Marionettdocka

Mina personliga erfarenheter av amfetaminmissbrukare är (inte alla symtom på en gång)
    Stora pupiller
    Ryckningar
    Uppjagad/agiterad
    Lider av hybris
    Drar in snor i näsan (om dragit upp amfetamin där nyss)
    Paranoid
    Mer aggressiv

• Anonym (undrande)
    Marionettdocka skrev 2013-07-09 20:18:54 följande:
    Mina personliga erfarenheter av amfetaminmissbrukare är (inte alla symtom på en gång)
    Stora pupiller
    Ryckningar
    Uppjagad/agiterad
    Lider av hybris
    Drar in snor i näsan (om dragit upp amfetamin där nyss)
    Paranoid
    Mer aggressiv
    Tack för svaret! :)
  • frappa

Tar man amfetamin sällan, så får man inte vissa av dessa symtomer i en sådan nivå att man kan se det som ett tydligt tecken.
    Aggressivitet skiljer sig kraftigt från person till annan, skulle vilja påstå att det sker med kombon alkohol i så fall.

• Anonym (undrande)
    frappa skrev 2013-07-09 21:38:47 följande:
    Tar man amfetamin sällan, så får man inte vissa av dessa symtomer i en sådan nivå att man kan se det som ett tydligt tecken.
    Aggressivitet skiljer sig kraftigt från person till annan, skulle vilja påstå att det sker med kombon alkohol i så fall.
    Okej. Tack för svaret!
  • Anonym (undrande)
    xNicolex skrev 2013-07-09 21:34:52 följande:
    www.flashback.org/t492170p2

om du inte rdan läst där finns mkt info om alla sorters droger och hur man märker !! hoppas det hjälper
    Tack ska du ha! :)
  • Sweetii

Min erfarenhet av amfetamin är Röda öron Tuggande Känslomässiga Stora pupiller Sen kan dom vara lite röd/vit prickiga i skinnet ibland. Min pojkvän missbrukade ett par år, så ja delar bara med mig här.

• själsätare

Om det är en person som aktivt försöker dölja att en tar amfetamin skulle jag nog kolla mest efter mycket "tuggande" eller att man sträcker käken väldigt mycket. Många äter magnesium eller tuggar mycket tuggummi så kolla efter sånt, magnesium kan lätt bortförklaras vara vanliga vitamintabletter. Svårt att äta mycket eller att personen dricker ovanligt mycket dricka till maten kan också ses som tecken men mest tillsammans med andra tecken. Dom som jag känner får inte särskilt mycket större eller mindre pupiller men det är nog väldigt personligt. Enklaste symptomet på just amfetamin är nog sömnsvårigheter. Har man tagit amfetamin kommer du inte somna på ett tag om du inte tar benso/sömntabletter. Kolla efter t.ex. Imovan i medicinskåpet. Det skrivs ut till väldigt mycket nu för tiden men det är ett tecken.

Andra mer uppenbara saker man kan se om personen inte aktivt försöker dölja sitt missbruk är t.ex. väldigt "ihoprullade" sedlar, alltså inte vikta som man oftast kanske gör när man lägger ned en sedel i plånboken. Du kan kolla kanterna på korten i plånboken eller liknande "verktyg" som ligger nära till hands om du sitter vid ett skrivbord/matbord. Om ni t.e.x. åker på semester utomlands eller liknande tillfälle där personen inte lätt har tillgång till drogen kan du se mer direkt psykiska abstinenssymptom som att hen blir väldigt irriterad, sur, hungrig, dricker väldigt mycket mer alkohol än tidigare och liknande.

Jag arbetar inte inom sjukvården men har erfarenhet av missbrukare i mitt privatliv så detta är mina egna erfarenheter. Framförallt vill jag understryka att försöka se det som en sjukdom hos personen istället för att personen har hållt något hemligt från dig. Jag förstår att det är fruktansvärt men jag skulle aldrig berätta för någon om droger jag tar om jag tror att personen kommer bli väldigt upprörd. Däremot skulle jag berätta för någon som försöker vara förstående och lyssna på mig. Kom ihåg att missbrukare skyddar sitt bruk otroligt mycket mer och bättre än vad du kan föreställa dig. Det är alltid en bra tumregel.

Lycka till!

• solglasögon

Man kan också få en difus blick om man är påverkad. Eller stora pupiller, röda ögon. blicken vandrar också ibland. Säkert redan nämnts men min poäng är att många tar därför på sig solglasögon för att dölja detta. Att ha på sig solglasögon inomhus kan vara ett varningstecken.

• Anonym (undrande)

Om man verkar trött och dåsig och lite frånvarande då? 

• alipau
    Anonym (undrande) skrev 2013-07-24 23:56:23 följande:
    det kan man vara om man är av drogerna också, hjärnan återställs inte direkt, inte heller fysiken och tiden efter ett långt missbruk så är man väldigt frånvarande och verkar trött och dåsig.
  • frappa
    Anonym (undrande) skrev 2013-07-24 23:56:23 följande:
    Det kan man vara helt utan droger också, speciellt om man inte trivs.
  • Anonym (undrande)
    frappa skrev 2013-07-28 14:26:38 följande:
    Det kan man vara helt utan droger också, speciellt om man inte trivs.
    Självklart kan man vara det.
  • frappa
    Anonym (undrande) skrev 2013-07-28 22:49:59 följande:
    Självklart kan man vara det.
    Bra.
    Blev själv kallad knarkare av min Svenska lärare i gymnasiet.
    Inte varit närheten av droger på den tiden, var helt enkelt trött och omotiverad.

Så läser man in för mycket, så är det risk för det blir fel.
    Men utan tvekan om det är svårt att reda ut detta.
    Har man inga problem att "rövknulla" någon på deras personliga integritet, så finns ju drogtester.
    Men det är ett rätt grovt övergrepp, tyvärr i samband med drogtester så används retorik som "har du nått att dölja".

Jag tycker man ska ta sig en rejäl funderare innan man anser någon annans integritet är okey att skita i.
  • Anonym (undrande)
    frappa skrev 2013-07-28 22:55:14 följande:
    Bra.
    Blev själv kallad knarkare av min Svenska lärare i gymnasiet.
    Inte varit närheten av droger på den tiden, var helt enkelt trött och omotiverad.

Så läser man in för mycket, så är det risk för det blir fel.
    Men utan tvekan om det är svårt att reda ut detta.
    Har man inga problem att "rövknulla" någon på deras personliga integritet, så finns ju drogtester.
    Men det är ett rätt grovt övergrepp, tyvärr i samband med drogtester så används retorik som "har du nått att dölja".

Jag tycker man ska ta sig en rejäl funderare innan man anser någon annans integritet är okey att skita i.
    Absolut, så ska integriteten inte kränkas. Självklart inte. Det är inte jag som håller i eventuella drogtester och dyl. Jag försöker bara kolla runt lite och få höra lite erfarenheter. Skaffa mig lite kunskap, och då tänkte jag att detta kanske var ett bra sätt. 
    Hur som helst så är det en väldigt svår balansgång detta. 

• frappa
    Anonym (undrande) skrev 2013-07-28 23:08:00 följande:
    Absolut, så ska integriteten inte kränkas. Självklart inte. Det är inte jag som håller i eventuella drogtester och dyl. Jag försöker bara kolla runt lite och få höra lite erfarenheter. Skaffa mig lite kunskap, och då tänkte jag att detta kanske var ett bra sätt. 
    Hur som helst så är det en väldigt svår balansgång detta. 

Extrem svår balansgång, det håller jag med om.

Tyvärr är detta nått obstinat inte klarar av, för dessa finns det bara noll tolerans.
    Och om denna noll tolerans bryts, ja då jävla så går vi över lik för att piska tillbaka dom i ledet.

Är man inte obstinat, så finner jag det större chans att man lyckas.
    Och bara för man inte har noll tolerans, betyder inte att man välkomnar att de drogar ner sig.
    Det viktigaste i frågan, är det ett problem eller är det tillfällig rekreation.
    Skademinimering är det rätta ordet.
    Där man ens första prio är att hålla sig på rätt sida gränsen i att inte gå överstyr.

Men antar det existerar en del problem hos dessa ungdomar?
    Sånt komplicerar ALLTID sådana här situationer.
    Och finns det även psykiska besvär med i bilden, ja då blir det än mer komplicerat.
Svar på tråden Symtom på en påverkad