Varför erbjuder inte alla landsting MKP?
Efter att ha läst en del trådar här så har jag förståss att alla landsting inte erbjuder MKP. Fattar inte varför. Alltså, jag förstår att det har med pengar att göra. Men är MKP så mycket dyrare än FVP? Eller är de farligare för fostret?
Med tanke på hur mycket tidigare man kan göra MKP så verkar det inhumant och dumt att inte erbjuda detta utan istället tvinga kvinnor att vänta på FVP flera veckor senare. Jag tänker framför allt på kvinnor som vet att de tänker avsluta graviditeten om det visar sig vara kromosomfel. Blir det inte i längden billigare om dessa aborter kan göras tidigare, tex i v 13 istället för v 16-17 efter FVP? För att inte tala om det lidande man besparar kvinnorna som slipper gå och vänta i veckor på att göra testet och få svar, och sedan eventuellt göra en sådan sen abort. Även kvinnorna som får ett bra besked efter FVP hade ju hellre fått det 3-4 veckor tidigare.
Vet egentligen inte riktigt vad jag förvänta mig för svar på min fråga. Är bara fundersam kring hur andra tänkt kring detta.
Själv är jag en av dem som sedan länge vetat att jag inte skulle behålla ett foster med kromosomfel, men efter att ha insett hur sent dessa aborter måste göras så känns som en jättejobbig tanke. Jag har inte ändrat min uppfattning men tycker att sjukvården borde kommit längre än så här. Framför allt är det oförståligt för mig varför inte alla erbjuds MKP (med den kunskap jag har) och ännu mer varför man i Sverige inte skyndat på för att erbjuda det nya blodtestet som kan tas från v 10, som är helt riskfritt och 99% säkert. England, Tyskland och USA erbjuder det redan sedan något/några år tillbaka. Ju mer jag läser om KUB desto mer menlöst ter sig det testet eftersom det missar 10% av alla foster med kromosomfel och ger kvinnorna jättehöga siffror.