• Anonym (fläcken)

Hur får vi bort de fastbrända fläckarna från ugnen?

Vi har inte alltid varit jätteduktiga på att torka ur ugnen när vi använt den vilket resulterat i några fastbrända fläckar. Gallren som man sätter fast plåtarna på går att ta loss och efter att de legat i blöt i 1-2h gick det rätt bra att få bort det fastbrända från dem men hur gör man med själva ugnen?

Ugnens botten är lite lätt skålad och de värsta fläckarna är på kanterna så det är svårt att lägga dem i blöt.

Det vi testat är:
    Koncentrerat diskmedel på blöt trasa som får ligga och dra
    Ättika
    Mr Muscle

Tips?

• Svar på tråden Hur får vi bort de fastbrända fläckarna från ugnen?
  • W Goldberg

Svinto

Såpa som gnuggas in och sedan värma ugnen till ca 80 grader ett tag och på det skrubbning med rivig svamp.

• SupersurasunkSara

Smeta in med såpa, värm till hundra grader och låt svalna så pass att ni kan torka ur utan att bränna er.
    Använd svamp om så behövs.
    Tänk på att använda lagom med såpa, annars får ni torka ur i evigheter

• Anonym (fläcken)

Hur mycket är lagom med såpa och vilken typ av såpa ska man använda?

• W Goldberg
    Anonym (fläcken) skrev 2013-07-09 21:29:29 följande:
    Hur mycket är lagom med såpa och vilken typ av såpa ska man använda?
    Så pass att det täcker är lagom. Gulsåpa funkar.
  • Anonym (fläcken)

Vår ugn är som sagt lätt skålat och botten lutar ev lite utåt så jag vet inte riktigt hur man får såpan att täcka problemområdena Kan man ta en kökshandduk eller liknande och dränka in den så att såpan inte bara rinner bort?

• W Goldberg

Såpan är ju så pass trögflytande att den borde ligga hyfsat kvar även om botten är lite skålformad. Smeta på lite extra bara så blir det nog bra. Det gör ju inget om det blir lite mycket såpa, det blir bara lite mer urtorkning.

• Gizmo

Sen när ugnen är ren, lägg aluminiumfolie  på botten, så bränner ingenting fast igen! 

• Anonym (städtanten)

Jag älskar ungsrengöringen som heter K2r. Spraya på ugnen, gallret och plåtarna och låt stå ett dygn. Sedan är det bara att torka av med svamp eller trasa, allt bara smälter bort. Om det ändå är någon fastbränd fläck kvar brukar jag ta den med bikarbonat och svinto.

Sprayen brukar finnas i städhyllan på Ica Maxi eller någon järnaffär.

• SupersurasunkSara
    Anonym (fläcken) skrev 2013-07-09 23:05:21 följande:
    Vår ugn är som sagt lätt skålat och botten lutar ev lite utåt så jag vet inte riktigt hur man får såpan att täcka problemområdena Kan man ta en kökshandduk eller liknande och dränka in den så att såpan inte bara rinner bort?
    Min är också skålad, inga problem, som någon skrev den är trögflytande. Jag brukar helt enkelt ta och smeta ut med handen, men man kan ta en disktrasa eller liknande också. Bara det täcker så räcker det.
Svar på tråden Hur får vi bort de fastbrända fläckarna från ugnen?