• Anonym (sgifråga)

Semester vid akassa och skydda sgi.

Hej!

Jag går på akassa och är inskriven på arbetsförmedlingen. Kan jag vara ledig två veckor i sommar och fylla i förhindrad på kassakortet och ändå skydda min sgi? Jag kommer att vara föräldraledig veckan innan och två veckor efter.

Vad jag har hört så har man rätt till 5 veckors "semester" när man har akassa utan att sgin sänks.

• Svar på tråden Semester vid akassa och skydda sgi.
  • Försäkringskassan

Hej!

Generellt sett så är SGI skyddad om man är inskriven som arbetssökande på Arbetsförmedlingen på samma omfattning som sin SGI är baserad på under det 2 veckorna du ska ha semester.

När man är föräldraledig så är det viktigt att man tar ut minst fem dagar i veckan med föräldrapenning från det att barnet fyller ett år för att skydda SGI.  

Hälsningar

Johan, handläggare

• Anonym (sgifråga)

Jag kommer att ta ut minst 5 dagar i veckan när jag är föräldraledig.

För att vara tydlig så kommer jag vara ledig utan betalning de två veckorna som jag skrev om eftersom jag är helt arbetslös och inte har någon semester att ta ut.

Men om jag förstod dig rätt så går det bra att göra så sålänge man är inskriven på arbetsförmedlingen?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du tar ut minst fem föräldrapenningdagar per vecka när du är helt föräldraledig fortsätter du att skydda din SGI.

Du har SGI-skydd när du är arbetssökande i samma omfattning som du arbetade tidigare och är beredd att ta erbjudet arbete samt är inskriven hos Arbetsförmedlingen. Generellt så innebär avbrott i arbetssökandet under som mest fem veckor per kalenderår ingen påverkan på SGI-skyddet. Hur långt uppehåll du kan ha kan däremot påverkas av om du tidigare under året har haft andra typer av uppehåll. 

Här på familjeliv kan jag bara lämna generella svar. Om du vill ha besked om vad som gäller i just ditt fall är du välkommen att kontakta Kundcenter på telefon: 0771- 524 524.

Hälsningar

Otto, handläggare

• Anonym (sgifråga)

Jag har inte haft några uppehåll tidigare i år. Jag har varit inskriven på arbetsförmedlingen hela tiden med undantag när jag vabbat.

Jag har mailat försäkringskassan två gånger utan svar och när jag ringer är det hög belastning så jag inte kommer fram därför frågade jag här i stället.

• Försäkringskassan

Hej!

Enligt vad du skriver så verkar din SGI vara skyddad om du är inskriven på arbetsförmedlingen hela tiden du är ledig.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

Svar på tråden Semester vid akassa och skydda sgi.