• blåbär02

Hon gav pommes till vår 5månaders!!

Nu är svärmor i farten igen. Suck!

Vi var och åt på Donken härom kvällen med svärisarna som kommit till oss ett par veckor.
    Hon har inte träffat vår son på två månader.

Hon tar honom i hennes knä mendans hon äter och ger honom helt plötsligt ett pommes!
    Va faan?!
    Varken jag eller sambon han säga till henne innan han mumsade på det lite.

Okej, lite pommes kanske inte låter så mycket, men för det första: Han är fem månader!
    Hon frågade inte ens oss innan om det var okej!
    Det är friterat och salt!

Blir bara väldigt irriterad.

Snälla, bara jag med en svärmor som gör lite som hon själv tycker?!

• Svar på tråden Hon gav pommes till vår 5månaders!!
  • Alby

Min svärmor är likadan. Tog på högklackade skor på min dotter när hon var 2 mån. Sa till mig att min bebis inte skulle älska mig eftersom jag inte kunde amma. Som tur är bor hon inte i Sverige. Pommes till en 5mån låter inte så jätteklokt det heller..

• Sölve

Jag antar att hon tar sig friheter ofta och att en pommes inte är det egentliga problemet här så det enda jag har att säga är att ni får säga till henne att det är ert barn och era regler som gäller. 

• väntarbarn

Usch har också en hemsk svärmor tror att det är hon som bestämmer allt :( som när hon fick veta att vi skulle ta reda på könet förstörde hela graviditen för henne.. eller när hon skulle bestämma vad han skulle heta i mellannamn.. och vi är också kassa för vi döper honom därför tror hon att iställe får hon fixa kalas när han blir ett halvår och jag som hade tänkt en mysdag med familjen

• Pissenisse

Jag hade inte heller uppskattat om någon gav mat till mitt barn i den åldern, men om ingen av er sa ifrån så förstår jag faktiskt inte. Hur skall hon då veta?

• väntarbarn
    Pissenisse skrev 2013-07-09 23:04:25 följande:
    Jag hade inte heller uppskattat om någon gav mat till mitt barn i den åldern, men om ingen av er sa ifrån så förstår jag faktiskt inte. Hur skall hon då veta?

Men jag tycker att människor ska inte bara mata en sån liten utan man frågar då om man får ge bebisen... Jag skulle aldrig ge en sån liten något utan att fråga föräldrarna
  • Pissenisse
    väntarbarn skrev 2013-07-09 23:09:14 följande:

Men jag tycker att människor ska inte bara mata en sån liten utan man frågar då om man får ge bebisen... Jag skulle aldrig ge en sån liten något utan att fråga föräldrarna
    Jag håller med dig, jag skulle aldrig göra det heller. Men först får man säga till, sen om det upprepas kan man bli sur. Innan dess vet ju inte ens personen att den gör något fel. 
  • Aileen Allannah
    väntarbarn skrev 2013-07-09 23:09:14 följande:

Jag ger inget barn något att äta utan att kolla med föräldrarna först (inom rimliga gränser förstås), men alla tänker inte så. Den här svärmodern tänkte kanske inte på att fråga, hon kanske tyckte att hon visste bäst ändå liksom. Man kan inte alltid utgå från att alla gör som man själv.
  • blåbär02

Phew, skönt att höra att inte bara jag har en svärmor som gör lite som hon vill...

Hennes son, min sambo alltså, sa till henne sen! 

• Dr Mupp

Ähh det är inte hela världen. Min bonusmamma matade min femmånaders med mariekex. Han uppskattade det och hon tyckte det var kul. Spela roll att hans matkarriär började med kaka. Han är en frisk och kry grabb som äter allt med god aptit. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Brumma

DrMupp - visserligen var det bara en pommes men det ÄR viss skillnad på mariekex o saltad, friterad pommesfrites..
    Skillnaden består ju i att en femmånaders njurar inte kan ta hand om saltet på rätt sätt..
    Nu lär det ju inte vara ngn fara med ett enda pommesfrites men det kan ju vara bra att informera farmor om saken om hon ngn gång skall vara barnvakt...

Sen TS håller jag med Pissenisse - alla tänker inte likadant.
    Min svärmor gjorde även hon en hel del övertramp (o nu förmildrar jag det väääldigt mkt), men en av anledningarna är att det helt enkelt var andra kostråd (och råd överhuvudtaget) när hon själv var nybliven mamma.
    Att det funnits på nya råd o rön - som vi nyblivna föräldrar kan på våra fem fingrar idag - betyder ju inte att alla har gottat ner sig o läst på om...
    En nybliven förälder läser ofta om allt, sätter ribban ganska högt o förväntar sig/tar för givet att alla andra skall veta om vad som numera anses bäst.
    Men så är det ju inte..
    Mitt råd till dig TS är att ha det i minnet ett bra tag framöver - för svärmor kommer göra fler saker du inte anser ok...
    Om hon gör det för att medvetet ignorera er vilja - då skall ni ta ett allvarligt snack med henne.
    Men chansen är stor att hon gör det för att hon inte tänker på samma vis angående vad som är bäst för ett barn som ni gör. Men det hon gör - gör hon för att hon älskar ert barn... Mer än vad många människor någonsin kommer älska barnet..
    Glöm inte det...
    Jag o svärmor har haft många konflikter, men jag har "lärt" mig att hon inte gör saker för att vara elak mot mig eller att det inte är hennes sätt att utesluta mig, nonchalera mig eller visa att hon inte anser mig lämplig som mamma.. Utan det blir så för att hon tänker annorlunda.
    Dock vet jag en sak säkert - hon älskar min son mest av allt i hela världen - och skulle ALDRIG göra ngt för att skada honom medvetet.. Tvärtom skulle hon ge sitt liv för honom om det var nödvändigt,.
    Ngt vi ofta glömmer när det skär sig med svärmor angående sånt här....

• Xmag

Det är väl inte bra att ge några barn, oavsett ålder, pommes egentligen?

• Solrosens

Jag har läst i MIN mors "fakta kring spädbarn och barna" bok från år 1962!! Kan ni tänka er, i den står samma råd som fortfarande gäller än idag, om hur länge man ska amma, att undvika mat till sex månader osv. Till och med var där en tabell ritad och månaderna över när, hur ofta, hur mycketoch sovtimmar ända upp till 6 års ålder tror jag det var! Mycket intressant att se och läsa! :)

• Tokstolla

Inte för att det är OK- vi kör forfarande ganska osaltat till vår treåring, men jag hade önskat att min svärmors största misstag var att ge en pommes till bebis. Menar inte att förminska ditt problem, bara att påminna om att det skulle kunna varit mkt värre.

Svar på tråden Hon gav pommes till vår 5månaders!!