• Anonym (IVF)

Högt prolaktinvärde

Vi har försökt få barn i 1,5 år. Gjorde en utredning efter 1 år och inga fel hittades på oss. Vi är unga (26 år), röker inte, aktiva och dricker måttligt.

Efter att ha läst på så misstänker jag att jag har högt prolaktinvärde. Läkaren säger att det inte ska påverka en ev. gravisitet. Men vad är det som gör att man har svårare att bli gravid? Är det att äggen inte kan befruktas eller att ägget inte kan fästa?

Vad kan man göra för att sänka värdet? 

• Svar på tråden Högt prolaktinvärde
  • Anonym (IVF)

Det visste jag inte. Enligt alla tester så har jag ägglossning.

• Anonym (?)

Inte riktigt hela sanningen. ÄL tester mäter LH-hormonet som inducerar ägglossning. Prolaktin kan säkert ställa till det. Jag fick Levaxin mot mitt höga prolaktinvärde då det enligt läkaren fanns ett samband...

• Anonym (IVF)

O

Anonym (?) skrev 2013-07-17 12:54:23 följande:
    Inte riktigt hela sanningen. ÄL tester mäter LH-hormonet som inducerar ägglossning. Prolaktin kan säkert ställa till det. Jag fick Levaxin mot mitt höga prolaktinvärde då det enligt läkaren fanns ett samband...

Menar du att tester (blodprov) som man tar hos läkaren är missvisande? Sedan gjorde jag ett ul och då sa han att det var ett ägg som var på väg att släppa.
Svar på tråden Högt prolaktinvärde