Frustrerad! Varför låter man sina barn spela våldsspel och göra vad de vill?
Jag känner att jag måste skriva av mig lite. Vi bor i ett barntätt område och min 6-årige son har många kompisar i husen runtomkring som han ofta leker med. Han är en snäll och "tyvärr" ganska oskuldsfull kille, som gärna leker med de äldre barnen 7-9 år, men kanske inte alltid hänger mer på deras grejer. (Han är stor för sin ålder så många barn tar honom för äldre än vad han är).
Till saken. Som alla små pojkar gillar han att spela. Vi har köpt lego star wars och liknande spel som han gillar och spelar med sin pappa och vänner. Problemet är att de lite större pojkarna spelar i princip vad de vill. Call of duty, eller andra spel där blodet sprutar och man tydligt ser kroppsdelarna gå av, typ. Min son är hemma hos dem ibland och då oroas jag över att han spelar dessa spel med dem. Igår när jag kom hem hade de tagit ut min mans spel (ja, min man har något mer våldsamt spel) och spelat, men då sa jag ifrån och de bytte spel.
Min son blir frustrerad ibland, tycker att "det är bara ni som tjatar, inte de andra föräldrarna". igår kom han hem och var ledsen för att två av de andra barnen sagt "dina spel suger". Jag kan ibland bli irriterad på de andra slappa föräldrarna som gör det svårt för oss andra som vill ha mer regler för våra barn.
Vad fasen! Spelen är från 18 år och det är mycket våld i dem! Jag tycker inte att det passar för barn att spela sådana spel. Vi har sagt till vår son att han inte får spela dem, men hur lätt är det för en sexåring att stå emot när han är hos kompisar? Jag vill inte försätta honom i en situation där alla skrattar åt honom eller att han känner sig generad för att han är den enda som "inte får".
De andra barnen är ofta ute senare än mitt barn, de får röra sig mer fritt i området och är mer släppta vind för våg. Det är egentligen min son och två barn (ett år yngre) som är lite mer "väluppfostrade".
Hur ska man egentligen hantera sånt här? Tacksam för råd.