• Anonym (mamman)

Frustrerad! Varför låter man sina barn spela våldsspel och göra vad de vill?

Jag känner att jag måste skriva av mig lite. Vi bor i ett barntätt område och min 6-årige son har många kompisar i husen runtomkring som han ofta leker med. Han är en snäll och "tyvärr" ganska oskuldsfull kille, som gärna leker med de äldre barnen 7-9 år, men kanske inte alltid hänger mer på deras grejer. (Han är stor för sin ålder så många barn tar honom för äldre än vad han är).

Till saken. Som alla små pojkar gillar han att spela. Vi har köpt lego star wars och liknande spel som han gillar och spelar med sin pappa och vänner. Problemet är att de lite större pojkarna spelar i princip vad de vill. Call of duty, eller andra spel där blodet sprutar och man tydligt ser kroppsdelarna gå av, typ. Min son är hemma hos dem ibland och då oroas jag över att han spelar dessa spel med dem. Igår när jag kom hem hade de tagit ut min mans spel (ja, min man har något mer våldsamt spel) och spelat, men då sa jag ifrån och de bytte spel.

Min son blir frustrerad ibland, tycker att "det är bara ni som tjatar, inte de andra föräldrarna". igår kom han hem och var ledsen för att två av de andra barnen sagt "dina spel suger". Jag kan ibland bli irriterad på de andra slappa föräldrarna som gör det svårt för oss andra som vill ha mer regler för våra barn.

Vad fasen!  Spelen är från 18 år och det är mycket våld i dem! Jag tycker inte att det passar för barn att spela sådana spel. Vi har sagt till vår son att han inte får spela dem, men hur lätt är det för en sexåring att stå emot när han är hos kompisar? Jag vill inte försätta honom i en situation där alla skrattar åt honom eller att han känner sig generad för att han är den enda som "inte får".

De andra barnen är ofta ute senare än mitt barn, de får röra sig mer fritt i området och är mer släppta vind för våg. Det är egentligen min son och två barn (ett år yngre) som är lite mer "väluppfostrade".

Hur ska man egentligen hantera sånt här? Tacksam för råd.    

• Svar på tråden Frustrerad! Varför låter man sina barn spela våldsspel och göra vad de vill?
  • Majsan70

Hmm..."alla andra får"...nje så brukar det inte vara. En del får kan jag tänka mig men långt ifrån alla. Har ni en filosofi så kör på den och förklara noga varför. Lär sonen att bli stark i sig o inte behöva luta sig mot vad andra barn får eller inte får. Det kommer alltid att vara något under hela uppväxten.

Sen är det ju svårt att styra barnens umgänge men ni kanske kan engagera er på ett annat sätt så fokus skiftar? Ut o spela boll tillsammans med sonen o några av barnen? Brännboll eller något annat? De behöver ju inte sitta o spela spel nu på sommaren.

• Anonym (mamman)
    Majsan70 skrev 2013-07-10 09:04:59 följande:
    Hmm..."alla andra får"...nje så brukar det inte vara. En del får kan jag tänka mig men långt ifrån alla. Har ni en filosofi så kör på den och förklara noga varför. Lär sonen att bli stark i sig o inte behöva luta sig mot vad andra barn får eller inte får. Det kommer alltid att vara något under hela uppväxten.

Sen är det ju svårt att styra barnens umgänge men ni kanske kan engagera er på ett annat sätt så fokus skiftar? Ut o spela boll tillsammans med sonen o några av barnen? Brännboll eller något annat? De behöver ju inte sitta o spela spel nu på sommaren.

Tack för svar! Jo, jag försöker förklara för sonen varför man inte får spela spelen när man är liten. Och att vi har reglerna vi har för att vi bryr oss om honom. Jag säger också att man inte ska säga att någons spel suger (eller andra dumheter som de säger ibland), att man inte ska ta åt sig av vad någon säger för att man duger precis som man är.

Tyvärr har vi inte gått på semester än vilket gör det lite svårt att hålla ungarna från varann. Men jag ser fram emot semestern då man åker iväg och gör andra saker, får lite distans till allt. Håller med om att spelande inte hör sommaren till. Till den större delen är de ute och leker, detta sker mest när de är trötta och inne eller dåligt väder.     
  • Majsan70

Alltså du skall nog inte fokusera på att NI har regler. Tala om att LAGEN säger så och att man skall följa den. Jag brukar säga att det finns vuxensaker som bara vuxna får göra för att lagen säger så.

Jag tror inte heller att du skall fokusera på att hålla dem ifrån varandra...engagera er istället o finns där för alla barnen. Visa att ni är engagerade föräldrar. Ut o umgås med ungarna så kanske ni får med de andra med?

Härhemma spelar många föräldrar både fotboll o innebandy med sina ungar på gården. På vintern fixar nån skridskobana osv. Detta förenar både stora o små. Med det sagt så blir inte alla barn ljus för det men det finns ofta en vuxen ute.

Vår dotter är sällan eller aldrig ute på gården för hon har sin häst som vi är hos på nästan all ledig tid, men innan hon fick den satt vi ofta på gården o läste osv. bara för att finnas där.

Men du har rätt det är inte helt enkelt det här. Tack o lov har vi inte behövt grotta oss så mycket i sånt här med barnen.

• Godnatt

Av all oss barn på den gata vi bodde var det de två barn som förbjöds spela våldsspel och se på våldsfilmer som blev mest avtrubbade. Den ena killen fick jobb på slakteri och skrattade högt för varje djur som dödades där. Har har väl även försökt ta igen sin missade barndom med att enbart titta på filmer i Saw-klassen nuförtiden...

Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • JoBa
    Majsan70 skrev 2013-07-10 09:24:42 följande:
    Alltså du skall nog inte fokusera på att NI har regler. Tala om att LAGEN säger så och att man skall följa den. Jag brukar säga att det finns vuxensaker som bara vuxna får göra för att lagen säger så.

Det skulle jag inte rekommendera. Det du lär barnet då är att inte stå för sina egna beslut. Att skylla på någon annan om beslutet är obekvämt. Inom några år kommer barnet att genomskåda bluffen (att lagen faktiskt inte säger någonting om vilka dataspel man får spela eller hur länge man får vara ute på kvällen) och då är du ertappad med en lögn.

Ärlighet och integritet är något jag tycker är viktigt att lära barnen. Jag önskar att fler som är vuxna idag hade lärt sig detta som barn.
  • sextiotalist

Nu vet jag inte vad du lägger in i ordet väluppfostrad, i det lägger jag inte in tider eller vilka spel/filmer man låter barnen spela/se.

Vi har varit väldigt liberala med sådant hemma och vi har en, enligt omgivningen, väluppfostrad son (man är ju väldigt subjektiv, så man får lyssna på vad de säger som är mer objektiva) så det hänger inte ihop.

Lagen reglerar endast vad som gäller för de som säljer, dvs barn får se både barnförbjudna filmer och spela spel från 18 år hemma.

Jag håller med Joba, man måste stå för de egna besluten. Vi har också haft sådana diskussioner (vilken förälder har inte hört "alla andra...") och är det något man tycker är väldigt viktigt och det är en vettig grund så får man stå för det själv.   

Du kan ju ta ett samtal med föräldrarna, det var jag noga med, jag visste att vårt förhållningssätt inte delades av andra, så jag checkade av med föräldrarna (inte barnen) vad som var OK och vårt barn var inte sen att förstå att det var olika regler i olika familjer    

• Majsan70
    JoBa skrev 2013-07-10 09:52:54 följande:

Det skulle jag inte rekommendera. Det du lär barnet då är att inte stå för sina egna beslut. Att skylla på någon annan om beslutet är obekvämt. Inom några år kommer barnet att genomskåda bluffen (att lagen faktiskt inte säger någonting om vilka dataspel man får spela eller hur länge man får vara ute på kvällen) och då är du ertappad med en lögn.
    Ärlighet och integritet är något jag tycker är viktigt att lära barnen. Jag önskar att fler som är vuxna idag hade lärt sig detta som barn.

Suck jag visste att någon skulle anmärka på mitt ordval, men nog måste du väl förstå vad jag avser?
  • Anonym (mamman)
    Majsan70 skrev 2013-07-10 09:24:42 följande:

Jag tror inte heller att du skall fokusera på att hålla dem ifrån varandra...engagera er istället o finns där för alla barnen. Visa att ni är engagerade föräldrar. Ut o umgås med ungarna så kanske ni får med de andra med?

Härhemma spelar många föräldrar både fotboll o innebandy med sina ungar på gården. På vintern fixar nån skridskobana osv. Detta förenar både stora o små. Med det sagt så blir inte alla barn ljus för det men det finns ofta en vuxen ute.

Vår dotter är sällan eller aldrig ute på gården för hon har sin häst som vi är hos på nästan all ledig tid, men innan hon fick den satt vi ofta på gården o läste osv. bara för att finnas där.

Men du har rätt det är inte helt enkelt det här. Tack o lov har vi inte behövt grotta oss så mycket i sånt här med barnen.

Jag brukar säga att man får mardrömmar och att det är otäcka bilder som inte är bra för barn. Det brukar han acceptera, han är inte envis eller olydig på det sättet. Det svåra är ju när föräldrar ser olika på de här sakerna. Hur förklarar man logiken i att jag tycker att man inte ska spela våldsamma spel, men Olles mamma och pappa bryr sig inte om Olle spelar? Det är lätt att man häver ur sig något typ "ja, men Olles föräldrar är väl slappa helt enkelt"... hehe.

Vi brukar inte finnas ute med dem hela tiden, de leker ofta bra själva och vet var de får vara och inte får vara. Jag tror på att det är nyttigt för barn att lära sig roa sig själva utan att en vuxen ska behöva stimulera dem hela tiden. Men om man jämför så är det främst vi föräldrar som har lite mer "regler" som är ute och kollar barnen, löser konflikter som uppstår mm. De barn som är mest fria har sällan eller aldrig sina föräldrar ute.   
  • Anonym (mamman)
    Godnatt skrev 2013-07-10 09:25:46 följande:
    Av all oss barn på den gata vi bodde var det de två barn som förbjöds spela våldsspel och se på våldsfilmer som blev mest avtrubbade. Den ena killen fick jobb på slakteri och skrattade högt för varje djur som dödades där. Har har väl även försökt ta igen sin missade barndom med att enbart titta på filmer i Saw-klassen nuförtiden...

Okej, men det där är nog ganska individuellt. Jag fick aldrig titta på läskiga filmer eller liknande som barn, och jag har inget behov av det som vuxen heller.
  • Anonym (mamman)
    JoBa skrev 2013-07-10 09:52:54 följande:

Jag behandlar mina barn respektfullt, genom att säga dem sanningen så långt det går. Jag tror på detta som du säger, att man verkligen förklarar varför. Därför säger jag att det är läskigt och otäckt och kan ge mardrömmar. Sedan dras ju barn till det som är spännande och det kan jag förstå, men det finns ju gränser.
Svar på tråden Frustrerad! Varför låter man sina barn spela våldsspel och göra vad de vill?