Jag har glömt vem jag var innan jag fick barn
Hej!
Jag har en son på 19 månader som är glad och aktiv och vill hitta på saker hela eftermiddagarna, gärna utomhus, och i bästa fall somnar vid tio på kvällen (senaste tiden vid 1 på natten, han verkar helt enkelt inte trött trots bara liten lur på förmiddagen).
Nu till saken. Jag känner att min identitet från innan jag fick barn, och innan jag träffade min man, alltmer börjar försvinna. Är det normalt, är jag egoistisk som önskar att det var annorlunda? Allt fokus går till föräldraskapet. Jag antar att det är så det ska vara, barn i den här åldern tar mycket tid och man måste passa hela tiden för att han inte ska slå sig osv. Men min man har på något sätt lyckats behålla vem han är trots att vi delar mycket på ansvaret, och jag förstår inte hur han gör. Jag spenderar mycket tid med att stå bredvid och passa sonen medan han bygger kajaker, odlar, fiskar. Jag minns inte längre vad jag tyckte var roligt förr, så om jag får egentid någon gång så vilar jag mest därför att jag är så trött (väntar tvillingar). Jag brukade måla, skriva (har fått en bok utgiven) och kom in på cirkusskola för att bli akrobat. Nu är jag "bara" en mamma, och det känns så konstigt. Jag har huvudet fullt av vad han behöver, hela tiden. Sonen har mig som trygghetstank och jag läser saga för honom och är den som tröstar osv, pappa hittar på roliga saker som sonen kan härma.
Är det någon som känner igen sig, är detta typiskt kvinnligt, att gå upp så mycket i en relation att man anpassar sig och glömmer vem man var? Blir det bättre sen när han är lite äldre och inte behöver vakas över hela tiden?