• Anonym (Irriterad)

Hemorrojder - huskur mot dem samt vilken som är effektivast

Vad ska man göra mot de här rackar hemmisarna? Blir så förbaskat irriterad på dem! De gör inte ont förutom när jag ska gå på toa, då gör det lite ont. 

Hemorrojderna är inte så stora, tror jag... kanske 5 mm och de "hänger" inte ut som jag hört att de kan göra, dock så buktar det ut väldigt lite.

Hur som helst, huvudsaken är att det är äckliga, fruktansvärt fula och pinsamma. Jag vill gärna bli av med dem snarast... Det verkar inte vara ett läge att ringa vårdcentralen än eftersom att det inte alls är såpass påfrestande.

Nu skulle jag gärna vilja höra vad ni vet för huskurer, vad ni tycker om dem och gärna dela med er egna erfarenheter. T.ex. saltvatten omslag om det är något bra? Jag har själv prövat att lösa upp en ibuprofen tablett i vatten och sedan "smörjt" med lösningen. Dagen efter jag gjorde det så kändes det bättre. 

Hemorrojderna har varit märkbara i 4 dagar nu...

JÄTTETACKSAM för svar!

• Svar på tråden Hemorrojder - huskur mot dem samt vilken som är effektivast
  • Anonym (....)

Efter min 3dje förlossning så fick jag en stor jäkel som svullnade upp.. fatta inte först vad det var så frågade mamma lite försiktigt, hon tipsade om en vätska på apoteket. Den försvann inom några dagar å har inte kommit tillbaka sedan dess..

• Anonym (j)

Inget har hjälpt på mig

• Anonym (000)

Finns bara en sak som fungerar, motion.
    Motion, motion och motion. Det är det enda som fungerar. Man måste röra på sig så mycket man bara kan.

Att kontakta vårdcentralen är ganska meningslöst eftersom de enda de kan göra är att tipsa om salvor som lindrar för stunden.

• Anonym (cilla)
    Anonym (000) skrev 2013-07-10 20:51:33 följande:
    Motion, motion och motion. Det är det enda som fungerar. Man måste röra på sig så mycket man bara kan.

Att kontakta vårdcentralen är ganska meningslöst eftersom de enda de kan göra är att tipsa om salvor som lindrar för stunden.
    Jag har använt scheriproct och blivit av med hemorrojderna helt och hållet. Och riktigt elaka hemorrojder kan behandlas kirurgiskt, alltså helt enkelt opereras bort.
  • Anonym (000)
    Anonym (cilla) skrev 2013-07-10 20:54:48 följande:
    Jag har använt scheriproct och blivit av med hemorrojderna helt och hållet. Och riktigt elaka hemorrojder kan behandlas kirurgiskt, alltså helt enkelt opereras bort.
    Att operera bort dom är en väldigt smärtsam upplevelse som man endast tar till när det är riktigt illa.
  • Celest

De läker ju ut av sig själva om de får "vila".

Se till att ät fiberrik mat och drick MYCKET vatten.

Du får inte bli hård i magen och trycka ut avföring, då kommer det inte bli bättre!

• Anonym (j)
    Anonym (000) skrev 2013-07-10 20:51:33 följande:

Jag motionerar iaf varannan dag men det hjälper inte... på vilket sätt skulle motion kunna hjälpa? haft mina i 4år
  • Anonym (000)
    Anonym (j) skrev 2013-07-10 21:10:55 följande:

Jag motionerar iaf varannan dag men det hjälper inte... på vilket sätt skulle motion kunna hjälpa? haft mina i 4år
    Hur det hjälper vet jag inte exakt men det är vanligt att de som inte rör sig så mycket får hemorrojder. Men om du redan rör dig mycket så kanske det inte fungerar för dig, prövat att lägga om kosten?
  • Anonym (j)
    Anonym (000) skrev 2013-07-10 21:14:26 följande:
    Hur det hjälper vet jag inte exakt men det är vanligt att de som inte rör sig så mycket får hemorrojder. Men om du redan rör dig mycket så kanske det inte fungerar för dig, prövat att lägga om kosten?
    j
    Jag äter väldigt nyttigt så jag behöver inte lägga om kosten... känns hopplöst när inget hjälper.
  • Anonym (000)
    Anonym (j) skrev 2013-07-10 21:16:51 följande:
    j
    Jag äter väldigt nyttigt så jag behöver inte lägga om kosten... känns hopplöst när inget hjälper.
    Jo men nyttigt kan ju vara väldigt mycket, många saker är nyttiga men allt passar ju inte alla. Testa att ät mer fibrer eller färre fibrer.
  • Celest
    Anonym (000) skrev 2013-07-10 21:14:26 följande:

Det handlar om att stillasittande är en del av en livsstil. Ger förstoppning och tryck på tarmen. Motion i sig löser inte upp hemorrojder. Det dummaste jag hört!
  • Anonym (cilla)
    Anonym (000) skrev 2013-07-10 20:56:28 följande:
    Att operera bort dom är en väldigt smärtsam upplevelse som man endast tar till när det är riktigt illa.
    Det var därför jag skrev just "riktigt elaka".
  • Anonym (000)
    Celest skrev 2013-07-10 23:03:55 följande:

Det handlar om att stillasittande är en del av en livsstil. Ger förstoppning och tryck på tarmen. Motion i sig löser inte upp hemorrojder. Det dummaste jag hört!
    Varför rekommenderar läkare då att man rör på sig för att motverka hemorrojder?
  • Anonym (000)

Sen tycker jag att du kan vara lite trevligare faktiskt.

• Celest

Det är stor skillnad på att MOTVERKA och BOTA.

Du kan motverka förstoppning med motion och på såvis undvika att få hemorrojder. Men motion i sig botar inte en uppkommen hemorrojd.

Svar på tråden Hemorrojder - huskur mot dem samt vilken som är effektivast