• Anonym (undrar)

Avgiftning (behövs det?) och abstinens (hur känns det?)

Min mamma (60 år) är alkoholiserad sedan minst 15 år tillbaka i tiden.

Jag älskar henne och vill träffa henne, men bara när hon är nykter.. men de tillfällena är dessvärre få nuförtiden :( Just nu tror jag att hon behöver fylla på igen efter 3-5 timmar utan alkohol.

Hon säger att hon visst klarar av att göra uppehåll med alkoholen, men jag har svårt att tro henne. Fixar kroppen att gå från att vara mer eller mindre ständigt alkoholpåverkad till att bli helt ren? Eller måste man ha hjälp med avgiftning? Vad tror ni?

Hur känns det abstinens besvären kommer? Någon som vet som kan beskriva?

• Svar på tråden Avgiftning (behövs det?) och abstinens (hur känns det?)
  • Anonym (AA)

Har hon druckit mycket i 15 år tror jag definitivt på avgiftning! Och efter det regelbunda AA-möten. Alkohol är inte att leka med när det väl fått grepp om en, abstinensen kan vara direkt livshotande! Hjärtklappning, svettningar, kramper, epilepsi, hallucinationer.

• Anonym (AA)

Dricker hon så mycket som du säger kan hon nog INTE göra uppehåll, alkoholister ljuger ofta något ofantligt. 

• Anonym (alkis)

Man får stark ångest och jobbiga drömmar. Har hon varit full längre period så finns risk för delirium tremens vilket är ett allvarligt tillstånd med hallucinationer mm. Man svettas och skakar och spyr och kan inte äta något. Man får självmordstankar och som sagt, stark ångest, eventuella hallucinationer och kan inte skilja på dröm och verklighet. Man kan få panikångest.. Man kan inte slappna av. Gravt alkoholiserade personer riskerar tom att dö om de slutar tvärt så vissa behöver trappa ner. Det är oerhört svårt att sluta på egen hand, 90% behöver hjälp, avgiftning och terapi och stödfrån andra föratt kunna sluta och ev. medicinering med tex antabus, campral och sömnmedicin. 

Jag skulle råda till proffessionell hjälp då det är en såpass komplicerad sjukdom, om hon verkligen vill sluta Men då ska hon verkligen vilja sluta också, annars är det ingen idé.

• Anonym (undrar)

Tack för era svar!

Är det någon som vet hur en avgiftning fungerar och vad som brukar ingå i programmet/konceptet? 

• Petrol
    Anonym (undrar) skrev 2013-07-12 18:51:03 följande:
    Tack för era svar!

Är det någon som vet hur en avgiftning fungerar och vad som brukar ingå i programmet/konceptet? 
    Jag är inte helt hundra här men själva avgiftningen innebär väl kort och gott att hon blir inlagd och får övervakning medans alkoholen lämnar systemet och även medicineras för att förebygga de tillstånd och krämpor som uppkommer av avgiftningen, är inte helt hundra på vad man använder just vid alkoholism men i andra drogrelaterade avgiftningar kan det röra sig om blodtryckssänkande, kramplösande medeciner exempelvis.

Hoppas det gör dig något klokare och att någon annan kan fylla i eller rätta mig.
  • Anonym (alkis)

Hon får säkert(?) samtalsterapi med psykolog också. 
    Sen bli vidareskickad till rehab(?). BASTAs arbete är bra, det är ett tips.

• Anonym (samma)

Har också en mamma i 60-års åldern som druckit en längre tid. Dessvärre långt längre än 15 senaste åren. Ofantliga mängder. När min mamma dricker 6 starköl per dag uppfattar vi henne som "spiknykter". Så den omfattningen. Men hur som, vill din mamma sluta dricka? Tror de verkligen måste vilja själva för att det alls skall gå att hjälpa och stötta och stå brevid och peppa under behandlingen. Tyvärr har inte min mamma nån som helst ambition eller vilja att sluta. 

Svar på tråden Avgiftning (behövs det?) och abstinens (hur känns det?)