• Cecilie

Föräldrar/gravida under 25 som läser på universitet/högskola? Finns ni?

Jag ska ha barn om ungefär 3 veckor. Är 22 år och har precis läst klart 3 år på arkitektprogrammet och tagit en kandidatexamen. Ska vara hemma 1 år nu och sen läsa en master i stadsplanering. Vet inga andra i min ålder och livssituation som skaffar barn. Två till i min klass skall också ha barn snart men de är båda över 30. Är nyfiken på om det finns fler gravida eller småbarnsföräldrar som studerar på högskolenivå! Vad pluggar ni och hur funkar det ihop med barn? Fördelar/nackdelar?

• Svar på tråden Föräldrar/gravida under 25 som läser på universitet/högskola? Finns ni?
  • uttermamman

Yes här är en! Jag har en dotter på knappt ett år, läser en masterutbildning och extrajobbar. Pluggat och jobbat under hela graviditeten och direkt efteråt.

Det är kämpigt med småbarn. Lite sömn. Ingen pluggtid. Ungefär så. Man får plugga på kvällarna när barnet sover.

• Cecilie

Wow! Fattar att det blir mycket med både jobb och studier. Hur mycket jobbar du? Är det nödvändigt för att få ekonomin att gå ihop? Kan tänka mig att man blir mer studieeffektiv när man har barn, eller?

• sjusortersapa

Här är en till:) Jag har två barn och läser fjärde året på en civilingenjörsutbildning, Är 22 år gammal. Jag tycker det fungerar förvånansvärt bra att kombinera. Men så var min självdiciplin inte på topp innan barnen vilket den är nu. Man blir otroligt duktig på att planera sin tid och med alla pussar och kramar man får känns det som att man klarar det mesta:)

• uttermamman

Jag jobbar väl ungefär halvtid. Som minst ibland mer. Ja, är pga ekonomin. Ja, det blir man verkligen. Det finns ju mindre tid till att plugga, och den tiden ska ju också gå till allt annat man måste passa på att få gjort som är omöjligt när barnet är vaket. Städa. Tvätta och allt sånt. Jag pluggar mkt på kvällar och nätter vilket resulterar i att min sömn får lida. Det är oerhört slitigt. Men det går! Jag är en sån människa som aldrig ger sig, ingenting är omöjligt och allt jag vill ska gå! Så det mesta går ihop! Det handlar ju om att prioritera mkt.

• Storkfröken

Jag finns! Är 22 och har idag en dotter på ett år. Har pluggat basår under tiden jag varit hemma och ska börja ett program nu till hösten. Hoppas jag! Får ju domedagsbeskedet idag, hehe.

Svar på tråden Föräldrar/gravida under 25 som läser på universitet/högskola? Finns ni?