• lindaothomas

ang mammaledighet

Hejsan"
    Mitt namn är Linda och har en lite fråga!
    ja är nu i början väldigt tidigt i graviditeten, Men ja vet redan nu att ja kommer bli
    sjukskriven efter mitt cerklage ja ska få i ca v 12..
    Hur funkar det med föräldrapenning sen då ja fått mitt barn?
    vad räknas den på?
    räknas den på  sjukskrivningspengen eller mitt heltidsjobb tidigare som ja jobbar på nu? 

hur beräknas det?
    MVH/Linda 

• Svar på tråden ang mammaledighet
  • Försäkringskassan

Hej Linda!

För att ha rätt till föräldrapenning som grundar sig på din inkomst från arbete så behöver du ha rätt till en sjukpenninggrundande inkomst (SGI). För att kunna få föräldrapenning som grundar sig på inkomsten från arbete under de första 180 dagarna med föräldrapenning behöver du också ha haft rätt till en SGI som ger en dagersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar före beräknad förlossning. Här kan du läsa mer: http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0.

De inkomster som kan räknas med i SGI är inkomst från arbete som är stadigvarande under minst sex månader eller årligen återkommande. Om du har arbetat stadigvarande under minst sex månader har du normalt rätt till en SGI. Den räknas vanligtvis ut genom att ta månadslönen x 12. Här kan du läsa mer om SGI: http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d7028802-f3ab-43e3-ba6a-501464b7a6c5/4080-A-sjukpenninggrundande-inkomst-anstalld120312.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=d7028802-f3ab-43e3-ba6a-501464b7a6c5&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0.

Om du har rätt till en SGI och bli sjukskriven har du normalt rätt att behålla din SGI under tiden som du är sjukskriven och får sjukpenning.

Hälsningar

Otto, handläggare

• lindaothomas

Oj oj... De va inte de lättaste att förstå. :/
    Får kolla upp de når de blir aktuellt!
    Känner mig blåst ;)
    Tack!
    Med vänlig hälsning, Linda

• Försäkringskassan

Hej igen Linda!

Jag gör ett litet försök till ett lite förenklat svar på din fråga.,..

Om du har en tillsvidareanställning och har arbetat hos din arbetsgivare under längre tid än 6 månader och var anställd där 240 dagar (ca 8 månader) innan barnets beräknade födelse kommer din föräldrapenning baseras på din inkomst från arbetet. En period med sjukpenning påverkar inte detta.

Fortfarande ganska krångligt kanske, men ett försök att göra det lite tydligare. Det görs alltid en bedömning när vi fått in alla uppgifter och det finns förstås en massa saker som kan påverka ersättningen.

Hälsningar

Bushra, handläggare

• lindaothomas

Kanon! Tack!
    Nu förstog ja!
    Va gulligt att ni förenklar de för tröga mig :)

Tack tack!
    Trevlig sommar!

Svar på tråden ang mammaledighet