• lionnel

phuket med 9 mån bebis

Hej alla erfarna föräldrar, vi ska åka till phuket i nov 2 v med vår 9 mån bebis och det är första gången vi reser med lillen så all tips uppskattas, allt från vad man ska ta med till hur man ska göra flygresan enklare, vaccination, mat under resan, skydd mot sol samt myggorna mm. Hjärtligt tacksam för era svar.

• Svar på tråden phuket med 9 mån bebis
  • MarinaT

Vi var där med vår son när han var 1år. Vaccin är ett måste tycker jag, hör med bvc i god tid innan! Jag använder aldrig mindre än solskyddsfaktor 50 på min son då är risken liten att han blir bränd! Våtdräkt är ett måste tycker jag ha gärna två så du kan byta på bebisen när ni kommer ut i vattnet skydda alltid med kläder ute i solen! Solhatt Absolut måste! Ta med kudde och filt till bebisen på flyget. Smidig mat välling och liknande! Myggmedel rekommenderas inte till barn under 3år pga att det giftigt och om barnet stoppar tex händera i munnen så är det inte bra! Tänker ni gå stan och liknande ta med er en bra vagn, en vanlig enkel sulky tycker jag att man lika väl kan lämna hemma. Vi hade med vår vanliga teutonia s3 och var jätte glada för att vi hade den, medan vi såg folk med sulkys som fick både bära ungen och vagnen. Rejäla hjul som gäller! Ät inget mat från gatuförsäljarna! Vi åt bara på svenska resturanger och klarade oss väl utan några som helst sjukdomar! Undrar du över något mer så skriv bara! Det var allt jag kunde komma på nu!

• Jenny 588

Vi åkte till Phuket med vår dotter när hon var 13 månader och var borta i en månad.
    På planet dit roade hon sig med att "stirra ut" de flesta på planet ;) Vi hade med oss en liten resväska också, som hon kunde sitta och plocka ur. Mycket smått och pilligt som hon satt lite längre stunder med.
    Hemresan sov hon igenom.

Väl på phuket så funkade det också fint, UV dräkt och sulky (funkade för oss).

Tror man stressade upp sig lite i onödan innan, allt flöt på rätt bra  .. det blir inte svårare än vad man gör det till :)

Svar på tråden phuket med 9 mån bebis