• Anonym (Orolig)

Väldig ömma bröstvårtor, men inte gravid! Hjälp!

Hej!

Jag undrar vad väldigt ömma bröstvårtor kan bero på, förutom graviditet. Har testat fyra gånger och alla visar minus. Är dock väldigt osäker på var jag skulle vara om jag nu var gravid, kanske är det för tidigt för ett plus...

Anyway, jag känner mig gravid med dessa superömma bröstvårtor, har dessutom drag och hugg i livmodern, särskilt vid snabba rörelser. Har hållit på i någon vecka ungefär.

Tillägga bör att jag inte har mens på g, att förra mensen uteblev och att jag aldrig får så här vid äl eller pms.

Har två barn sedan innan så vet lite hur det liksom brukar kännas och tycker att det är så likt.

Frågan är, vad är det annars?

Finns det någon sjukdom som ger ömma bröstvårtor och molvärk och hugg i livmodern? Cysta kanske?

• Svar på tråden Väldig ömma bröstvårtor, men inte gravid! Hjälp!
  • McIris

Nej, det finns ingen farlig sjukdom som ger såna symtom så vitt jag vet. Du är kvinna och har hormoner i kroppen, de kan ju ge olika symtom i olika skeden. Har dina hormonella symtom alltid varit exakt lika genom livet. För mig har det iallafall varit olika med bröstsymtom, livmodersymtom etc.

• Anonym (Orolig)

Ja, att det är något hormonellt är väl troligt. Tappar också plötsligt en massa hår faktiskt, det kanske hänger ihop. Det har dock aldrig hänt förr. Har aldrig ömma bröst vid mens, pms eller äl och molvärken jag ibland kan uppleva vid mensen hänger bara kvar i ett par dagar, nu har jag haft det såhär i en dryg vecka. Huggen har jag bara upplevt vid grav, liksom de (väldigt) ömma bröstvårtorna. Hår har jag dock aldrig tappat mer än vanligt, oavsett vid grav eller annars.

Jag testade Dukan-dieten för ett par månader sedan och åt typ bara protein i 3 veckor. Kan detta vara en eftersmäll av det? Det känns långsökt förstås, eftersom det händer så långt efteråt...

• Anonym (p)

Fast även om du inte brukar ha dessa symptom kan de dyka upp helt plötsligt. Det är troligtvis bara hormoner.
    Jag har t ex aldrig haft PMS i hela mitt 30-åriga liv, för 4 mån dök det upp. Ont i bröstvårtorna som tusan, ett humör utav bara helvete, svullnad och ont i livmodern ect. 

• McIris
    Anonym (Orolig) skrev 2013-07-11 14:39:10 följande:
    Ja, att det är något hormonellt är väl troligt. Tappar också plötsligt en massa hår faktiskt, det kanske hänger ihop. Det har dock aldrig hänt förr. Har aldrig ömma bröst vid mens, pms eller äl och molvärken jag ibland kan uppleva vid mensen hänger bara kvar i ett par dagar, nu har jag haft det såhär i en dryg vecka. Huggen har jag bara upplevt vid grav, liksom de (väldigt) ömma bröstvårtorna. Hår har jag dock aldrig tappat mer än vanligt, oavsett vid grav eller annars.

Jag testade Dukan-dieten för ett par månader sedan och åt typ bara protein i 3 veckor. Kan detta vara en eftersmäll av det? Det känns långsökt förstås, eftersom det händer så långt efteråt...
    Jag tror inte dina "symtom" behöver direkt analyseras eftersom de låter helt normala i mina öron. Att tappa hår kan ha med stress eller torftig diet att göra. Det har jag också gjort i perioder. Jag har haft konstiga smärtor i livmodern o i brösten utan att det varit nåt annat än hormoner. Det går över.

Jag tror inte att din kost har påverkat detta eftersom det var så pass länge sen. Jag fick plötsligt en blödning vid ÄL för några veckor sen och jättekraftig värk vid ÄL, har aldrig hänt förut. Sen fick jag jättekonstig mens som höll på i typ 9 dagar o jag brukar ha typ 4-5 dagar. Det kan bli konstigt ibland, kroppen fungerar inte på samma sätt jämt. 
  • Anonym (Orolig)

Ok, bra så. Men att man reagerar och frågar om råd och andras erfarenheter är väl normalt när något ganska påtagligt plötsligt dyker upp såhär?

Jag avvaktar då och hoppas det återgår till det normala snart igen. De är en väldigt märklig känsla att känna sig gravid när man inte är det.

• McIris
    Anonym (Orolig) skrev 2013-07-11 14:54:22 följande:
    Ok, bra så. Men att man reagerar och frågar om råd och andras erfarenheter är väl normalt när något ganska påtagligt plötsligt dyker upp såhär?

Jag avvaktar då och hoppas det återgår till det normala snart igen. De är en väldigt märklig känsla att känna sig gravid när man inte är det.
    Klart man ska be om råd, det är bara bra Hoppas jag inte lät allt för sur, för det menade jag inte.
  • Deliila
    McIris skrev 2013-07-11 16:16:23 följande:
    Klart man ska be om råd, det är bara bra Hoppas jag inte lät allt för sur, för det menade jag inte.

McIris vad menar du egentligen med detta som du skriver på din presentation:
    "Inte en dag passerar då jag faktiskt ser på mina barn och mitt hjärta svämmar över av kärlek."
    ?

• McIris
    Deliila skrev 2013-07-11 19:21:32 följande:

McIris vad menar du egentligen med detta som du skriver på din presentation:
    "Inte en dag passerar då jag faktiskt ser på mina barn och mitt hjärta svämmar över av kärlek."
    ?

Oj, det var så länge sen jag skrev det! Nu när jag läser så menar jag såklart att "...och mitt hjärta INTE svämmar över av kärlek". Alltså att varje gång jag ser dem så svämmar mitt hjärta över av kärlek.

Trodde du jag inte tyckte om mina barn, haha! 
  • McIris

Dessutom har jag tre flickor nu o den minsta är 2,5 år. Så det väl dags för en uppdatering!

• Anonym (Orolig)
    McIris skrev 2013-07-11 16:16:23 följande:
    Nejdå, ingen fara! :)
Svar på tråden Väldig ömma bröstvårtor, men inte gravid! Hjälp!