• Grodan001

tårtbotten hjälp akut !!!

Hej alla glada  !
    jag har ett akut problem, har nu under dagen bakat 3 tårtbottnar , ingen har lyckats !!
    vad är det som blir fel ??

Jag har testat lika delar - kompakt typ stabbig och sjönk ihop till 2cm (använde 5 ägg)

jag har gått efter ett recept med 5ägg, 2dl socker, 1,5dl mjöl, 1,5dl potatis mjöl, 2tsk bakpulver
    - vispade då ägg och socker nästan tio minuter så smeten i sig såg jätte bra ut, kakan såg ut som att bli hög och fin, men det resulterade i att den blev kanske 3,5cm och hård ! .

sen gick jag efter ett recept med 4ägg,2dlsocker,2dlvetemjöl och 1tsk bakpulver, vispade även då socker och ägg länge men nej nej, den blev om än sämre än den förra...

så nu behöver jag eran hjälp med bra tårtbotten recept ! , vill ha en hög och fin tårta !

måste få till dom nu dessutom då jag jobbar ikväll och dom ska vara klara imorgon !! lovat att fixa en våningstårta.. tro aldrig jag misslyckats så hemskt med bottnar tidigare :(

snälla hjälp !
  • Svar på tråden tårtbotten hjälp akut !!!
  • Crea Diem

Om du använder elvisp är risken stor att du slår sönder äggen... Vispa för hand istället.  Jag gör alltid på 4 ägg, 2 dl socker, 1 dl vetemjöl, 1 dl potatismjöl och 4 tsk bakpulver. Vispar ägg och socker för hand tills det är vitt och pösigt. Blandar allt det torra och siktar ner i smeten och vänder försiktigt ihop, gräddar i 175 grader i ca 35-40 min.

• Litengeleklump

Jag är ingen nybörjare på det där med bakning. Tårtbottnar och sockerkakor har jag nästan aldrig bakat för att det "är för lätt". Det tog många gånger innan jag fick till en bra tårtbotten. Prova det som står på baksidan av potatismjölet, och som sagt vispa lääänge. När man tror det är färdigt, då vispar man lite till. Och i värsta fall finns det ju färdiga att köpa ;)

• eliten

3dl socker och 3 ägg vispas
    Blanda 3dl vetemjöl 1,5tsk bakpulver 1,5 tsk vaniljsocker
    1dl kokande vatten
    Blanda samman grädda 30min på 150 grader.
    Aldrig misslyckats.

• Crea Diem

Om äggen är superfärska ger de oxå platta platta kakor, de ska vara så pass gamla att äggvitan är mer flytande än 'gele-slemmig'!

• Grodan001
    Crea Diem skrev 2013-07-11 15:20:57 följande:
    Om du använder elvisp är risken stor att du slår sönder äggen... Vispa för hand istället.  Jag gör alltid på 4 ägg, 2 dl socker, 1 dl vetemjöl, 1 dl potatismjöl och 4 tsk bakpulver. Vispar ägg och socker för hand tills det är vitt och pösigt. Blandar allt det torra och siktar ner i smeten och vänder försiktigt ihop, gräddar i 175 grader i ca 35-40 min.
    jaså oj de där med elvispen visste jag inte :O , trodde de var helt okej eftersom att jag ser många använde hushållsassistent .
    Litengeleklump skrev 2013-07-11 15:21:42 följande:

Jag är ingen nybörjare på det där med bakning. Tårtbottnar och sockerkakor har jag nästan aldrig bakat för att det "är för lätt". Det tog många gånger innan jag fick till en bra tårtbotten. Prova det som står på baksidan av potatismjölet, och som sagt vispa lääänge. När man tror det är färdigt, då vispar man lite till. Och i värsta fall finns det ju färdiga att köpa ;)

sist ja baka tårta så gick de galant så vet i friden vad som är felet nu :/
    jo färdiga finns, men det är uteslutet :P
    eliten skrev 2013-07-11 15:22:44 följande:
    3dl socker och 3 ägg vispas
    Blanda 3dl vetemjöl 1,5tsk bakpulver 1,5 tsk vaniljsocker
    1dl kokande vatten
    Blanda samman grädda 30min på 150 grader.
    Aldrig misslyckats.
    vispar du det pösigt som vanligt då man baka mjukt eller vispa du det längre så de blir lite "trögare" konsistens ?
    blir den hög denna  ?
    Crea Diem skrev 2013-07-11 15:31:30 följande:

Om äggen är superfärska ger de oxå platta platta kakor, de ska vara så pass gamla att äggvitan är mer flytande än 'gele-slemmig'!

Å tusan, vars kan ja hitta gamla ägg då :P

• eliten

Vispar vitt och pösigt. Bakar i 22cm form och den blir hög, kan delas på 3 eller 4

• Pemberly

Det låter som att du vispat äggen och sockret för länge. Elvisp är helt ok men man ska bara vispa så att det blir pösigt sedan räcker det. Sen har du lite lite mjöl i dina recept tycker jag då sjunker de lättare ihop. Jag tar 3 ägg, 3 dl socker, 3 dl vetemjöl, 1,5 tsk bakpulver och en dl kokande vatten. Först vispa ägg och socker sedan hälla i vattnet och sist mjölet och bakpulvret. Grädda på 175 grader i nedre delen av ugnen

• Grodan001
    AngieT skrev 2013-07-11 15:40:18 följande:
    www.tasteline.com/recept/Enkel_tartbotten

Den där gör jag alltid och har aldrig misslyckats med den. Den blir perfekt. Använder dessutom elvispen utan problem.
    blir den hög ? :)
    Pemberly skrev 2013-07-11 15:50:23 följande:
    Det låter som att du vispat äggen och sockret för länge. Elvisp är helt ok men man ska bara vispa så att det blir pösigt sedan räcker det. Sen har du lite lite mjöl i dina recept tycker jag då sjunker de lättare ihop. Jag tar 3 ägg, 3 dl socker, 3 dl vetemjöl, 1,5 tsk bakpulver och en dl kokande vatten. Först vispa ägg och socker sedan hälla i vattnet och sist mjölet och bakpulvret. Grädda på 175 grader i nedre delen av ugnen
    ja jag ha tagit recepten från diverse bakbloggar där de alltid ser ut som att dom få så super fina höga bottnar (typ7cm)
    och då säger dem att dem blir så höga och luftiga pga av att dom vispar det läänge , men ska verkligen prova att inte göra det på nästa :  )

TACK alla för era snabba och bra svar/tips/recept :D

• Petite Chérie
    Grodan001 skrev 2013-07-11 15:54:46 följande:

Ptja, 5-7 cm kanske? Den går att dela tre gånger som en köpetårtbotten iallafall! Det är lite svårt att skära upp den tycker jag, men det beror inte på receptet. Sambon brukar få hålla i den och snurra medan jag skär igenom försiktigt
    You know for a guy, you act like a little bitch.
  • Petite Chérie
    Grodan001 skrev 2013-07-11 15:54:46 följande:

ja jag ha tagit recepten från diverse bakbloggar där de alltid ser ut som att dom få så super fina höga bottnar (typ7cm)
    och då säger dem att dem blir så höga och luftiga pga av att dom vispar det läänge , men ska verkligen prova att inte göra det på nästa :  )

TACK alla för era snabba och bra svar/tips/recept :D

Det luftiga är pga potatismjölet btw. Jag skulle inte göra tårtbotten utan det. Det blir ju mer som en sockerkaka då.
    You know for a guy, you act like a little bitch.
  • greeneyes

Om du öppnar ugnen innan den är klar så finns risken att botten sjunker ihop efteråt. Kanske kan vara det du gjort?

• Lena

Har aldrig misslyckats med elvisp eller hushållsassistent men vispa inte när mjöl och annat ska i

Svar på tråden tårtbotten hjälp akut !!!