• youdontknow

Hur lätt smittar magsjuka?

Det är så att min pojkvän har magsjuka. Jag har varit med han i flera veckor i stäck och det är konstigt att jag inte är sjuk.. Det känns som att igår var jag i det skicket att jag kunde bli sjuk idag. Men det blev jag inte. Inatt har jag vaknat flera gånger av att han spyr... Så jag sover ju brevid han. Om ni missförstår mig, jag vill inte bli sjuk men jag har ingen annanstans att ta vägen och på lördag är vi bjudna på bröllop. Så jag har inte tid att bli sjuk. Så jag har en fråga: är det lätt att bli smittad?

• Svar på tråden Hur lätt smittar magsjuka?
  • Farmor52

Magsjuka smittar väldigt lätt, men om du inte blivit sjuk ännu så är du med största säkerhet immun mot just det magsjukevirus din pojkvän drabbats av. Det brukar vara rätt kort inkubationstid när det gäller maginfluensa. Nu kan ju din pojkvän ha drabbats av något annat, matförgiftning eller nåt annat som inte är smittsamt.

Ha så trevligt på bröllopet . 

Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.
  • kaffetunnan

Det är lätt att bli smittad men det egna immunsystemet kan vara på topp och då klarar du dig. Hoppas du håller dig frisk.

• MrsB

upp till 48 tim smittar den andra efter sista spyan är gjord..

• kaffetunnan
    MrsB skrev 2013-07-11 16:13:21 följande:
    upp till 48 tim smittar den andra efter sista spyan är gjord..
    upp till 48 timmar kan du smitta efter sista symtomet försvunnit
  • MajaMaria79

Men som med vinterkräksjukan så är vissa nästan immuna mot magsjuka. Kommer inte ihåg vilken blodgrupp det är. Jag har tex inte varit magsjuka på minst 17 år, trots att de andra 4 i familjen varit sjuka och jag städat efter dem. Kanske har du också sådan tur?

• youdontknow

Men kan vinterkräksjukan vara på sommaren? Är inte så påläst... Jag kommer inte ihåg om jag har haft vinterkräksjukan dock.. Det bubblar lite i magen faktiskt. Inte ont eller så..

MajaMaria79 skrev 2013-07-11 16:17:27 följande:
    Men som med vinterkräksjukan så är vissa nästan immuna mot magsjuka. Kommer inte ihåg vilken blodgrupp det är. Jag har tex inte varit magsjuka på minst 17 år, trots att de andra 4 i familjen varit sjuka och jag städat efter dem. Kanske har du också sådan tur?

• youdontknow

Men kan vinterkräksjukan vara på sommaren? Är inte så påläst... Jag kommer inte ihåg om jag har haft vinterkräksjukan dock.. Det bubblar lite i magen faktiskt. Inte ont eller så..

MajaMaria79 skrev 2013-07-11 16:17:27 följande:

• kaffetunnan
    youdontknow skrev 2013-07-11 17:24:50 följande:
    Om du inte kommer ihåg så har du inte haft vinterkräksjukan/calicie-viruset.
    Ja vinterkräksjukan kan härja året om.
  • Aimee68

Var överdriven med handhygienen och ta dig inte för mun och näsa. Tänk på att smittan finns överallt där han haft sina händer, dvs ljusknappar, dörrhandtag, tom spolknappen på toa:) håller tummarna att du klarar dig!

Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • Hs egen

När blev han sjuk?

Det smittar väldigt sällan innan första symtom; kräkningar eller diarré där virusarna kryllar. Däremot smittar det väldigt lätt under tiden han är sjuk och som nagon skrev 48 timmar efter sista symtom.

Tyvärr finns viruset kvar länge, flera veckor på ytor som här blivit infekterade. Använd klorin för att sanera.

believe
  • youdontknow
    Hs egen skrev 2013-07-25 14:55:04 följande:
    Ojdå! Visst gammal tråd :o

Hoppas allt gick bra!

Hoppsan! Tänkte säga till alla att jag aldrig blev sjuk och han var sjuk i en vecka!!!
Svar på tråden Hur lätt smittar magsjuka?