• ytrewq

Kan någon förklara det här med blommor och bin?

Jag blir inte klok på det här med blommor och bin - dvs bokstavligt talat. Jag har försökt läsa på om det och frågat människor i "branschen", men ingen tycks veta hur det egentligen fungerar.

Genom att plantera ett frö från en frukt eller grönsak som man köpt i affären så kan man odla växter hemma, det har nog de flesta provat på. Men när dessa sedan börjar blomma, krävs det då pollinering (ett bi, humla eller liknande som sprider pollen mellan blommorna) för att det ska bli frukter eller är pollinering enbart ett krav för att få frukter med frön som är "fertila"?

Kan någon hjälpa till och förklara det här? Det finns massor att läsa om det på Internet, men ingen tycks kunna förklara vad som händer med en blomma som inte pollineras. Mina ramlar bara av efter ett tag, utan att det blir någon frukt. Jag misstänker att det är för att blommorna inte pollineras, alltså befruktas, har jag rätt i mina misstankar?

Rynkar på näsan

• Svar på tråden Kan någon förklara det här med blommor och bin?
  • listo

Blommorna måste pollineras(befruktas) för att det ska kunna bli frukt(bebisar).
    Du kan pollinera genom att t.ex. ta en pensel och pilla lite i en blomma, sedan i nästa, i nästa osv och till slut i den första igen. Då har du fört pollen mellan han- och honblommor och hjälpt till med befruktningen

• Lindsey Egot the only one

Tex träd kan behöva fler träd för att kunna polisernas. Tex köper du ett äppelträd kan du bli utan frukt men köper du två av samma sort får du frukt om bina kommer och flyger mellan träden.

• ytrewq
    listo skrev 2013-07-11 18:11:09 följande:
    Blommorna måste pollineras(befruktas) för att det ska kunna bli frukt(bebisar).
    Du kan pollinera genom att t.ex. ta en pensel och pilla lite i en blomma, sedan i nästa, i nästa osv och till slut i den första igen. Då har du fört pollen mellan han- och honblommor och hjälpt till med befruktningen
    LindaEfraim skrev 2013-07-12 01:09:22 följande:
    Tex träd kan behöva fler träd för att kunna polisernas. Tex köper du ett äppelträd kan du bli utan frukt men köper du två av samma sort får du frukt om bina kommer och flyger mellan träden.

Okej, tack för svar. Man måste nog läsa på lite om det man planterar helt enkelt...
Svar på tråden Kan någon förklara det här med blommor och bin?