• tuggummigirl

USA resa

Hej!
    Jag och min man har börjat planera en resa till USA. Vi ska inte resa ännu, vi hade tänkt oss om några år när barnen är större. Men vi vill dock vara välplanerade när vi reser.
    Som läget ser ut idag får man ju vara i USA i 3 månader som turist.
    Hinner man se allt? Vi vill inte bara se typiska turistställen utan vi funderar på att hyra bil, flyga lite inrikes kanske. men ska man hyra en husbil kanske? Vi vill gärna bo i alla fall på riktigt fint lyxhotell i 1 natt. Vi hade tänkt ta helikopter över grand canyon.
    Vi vill gärna kanske bo några nätter på en ranch. De stora ställena vi hade tänkt oss är New York, Los Angeles, Las Vegas, Vi är inne på att vara mycket i Californien. Vi vill gärna uppleva Amish, Indianer, Disneyworld.
    Vad behöver vi tänka på? Hur mycket pengar kan man räkna går åt? Det är 2 vuxna & 2 barn, barnen kommer kanske vara 5 & 10 år.
    Någon som kan rekomendera något?

• Svar på tråden USA resa
  • evaoregon

Jag bor i USA och jag skulle nog rekommendera er att ni gör flera resor än en resa som varar i tre månader.  Många svenskar som varit här en gång verkar vilja resa tillbaka.  Jag skulle också resa så att barnen slipper ta ledigt ifrån skolan.

Som läget ser ut idag får man ju vara i USA i 3 månader som turist.
    Hinner man se allt?  Det beror nog på vad man vill se, men tre månader är en lång tid.  

Vi vill inte bara se typiska turistställen utan vi funderar på att hyra bil, flyga lite inrikes kanske. men ska man hyra en husbil kanske?  Jag skulle rekommendera en vanlig bil.  Att hyra husbil är dyrt och det kostar en hel del att hyra en och sedan betala för de campingplatser där de är tillåtna.  Då är det bättre att hyra en vanlig bil och bila runt.  Det finns många billiga hotelle så vanlig bil och hotell borde bli betydligt billigare än husbil.

Vi vill gärna bo i alla fall på riktigt fint lyxhotell i 1 natt. Vi hade tänkt ta helikopter över grand canyon.

Vi vill gärna kanske bo några nätter på en ranch. De stora ställena vi hade tänkt oss är New York, Los Angeles, Las Vegas, Vi är inne på att vara mycket i Californien. Vi vill gärna uppleva Amish, Indianer, Disneyworld.  Det finns en del områden med amish som man kan besöka.  Indianer vet jag inte riktigt hur ni har tänkt uppleva.  En del områden med indianer har nog aktiviteter som man kan besöka.  Disneyworld ligger i Florida så jag antar att ni har tänkt er en sväng dit?

Vad behöver vi tänka på? Hur mycket pengar kan man räkna går åt? Det är 2 vuxna & 2 barn, barnen kommer kanske vara 5 & 10 år. 

Någon som kan rekomendera något? Kolla på nätet hur mycket flygbiljetter till USA kostar under den tiden som ni har tänkt åka, kolla priser för hotellrum, kolla hut mycket aktiviteter som bo på ranch och flyga helikopter över Grand Canyon kostar.  Räkna ut vad hyrbilen kommer att kosta.  Kolla priser på restauranger.  Tänk på att man brukar ge 20 % i dricks när man äter på restaurang här i USA.  Lägg ihop allt detta och du ser hur mycket det kommer att kosta.  

Något som jag kan tipsa om ifall man ska vara borta en längre tid är att hyra hus eller lägenhet ifrån ägarna.  Det går ofta att hitta bra priser och det blir ofta billigare än hotell.  Jag länkar den sidan.

Ställ gärna frågorna på forumet Resor under Nöje för många som svarar där har varit i USA.

• evaoregon

Det finns en del områden i Pennsylvania och Ohio där man kan besöka Amish samhällen.  

• evaoregon

Ovan finns en länk till turer för att se indiansk kultur.  Till höger på sidan finns dagsturer ifrån bl a Yellowstone.

• tuggummigirl

Tack så oerhört mycket för hjälpen!
    Jag ska spara länkarna =)

Min drömresa i USA ser ut såhär ungefär:

Chicagi, Illinois → New York
    New York → Orlando, Florida
    Orlando, Florida → Miami, Florida
    Miami, Florida → Los Angeles, Kalifornien
    Los Angeles, Kalifornien → Las Vegas  –  tillbaks till L.A
    Los Angeles, Kalifornien → San Fransisco, Kalifornien & då köra kustvägen

Detta skulle ta väldigt många timmar att sitta i bilen, visserligen kommer man ju att göra stopp på vägen & sova på motell någon natt här å någon där & man stannar ju någon vecka eller ett par i New York, minst 2 veckor i Orlando, någon vecka i & runt Miami å några veckor krävs i L.A för man vill ju se rätt mycket där & omkring t.ex Hollywodd. Sen ett par nätter på hotell i Las vegas samt flyga över Grand Canyon osv.
    Just nu när barnen är små tänker jag kanske att denhär rundan får jag göra som pensionär ;) Blir nog ändå att man siktar in sig på att "göra" Florida i kanske 4 veckor..om ett par år när minstingen växt till sig lite =)

Nej, självfallet vill inte jag ta barnen från skolan, men här är sommarlovet ganska långt =)

hälsningar

• annniel
    tuggummigirl skrev 2013-07-12 20:20:17 följande:
    Tack så oerhört mycket för hjälpen!
    Jag ska spara länkarna =)

Min drömresa i USA ser ut såhär ungefär:

Chicagi, Illinois → New York
    New York → Orlando, Florida
    Orlando, Florida → Miami, Florida
    Miami, Florida → Los Angeles, Kalifornien
    Los Angeles, Kalifornien → Las Vegas  –  tillbaks till L.A
    Los Angeles, Kalifornien → San Fransisco, Kalifornien & då köra kustvägen

Detta skulle ta väldigt många timmar att sitta i bilen, visserligen kommer man ju att göra stopp på vägen & sova på motell någon natt här å någon där & man stannar ju någon vecka eller ett par i New York, minst 2 veckor i Orlando, någon vecka i & runt Miami å några veckor krävs i L.A för man vill ju se rätt mycket där & omkring t.ex Hollywodd. Sen ett par nätter på hotell i Las vegas samt flyga över Grand Canyon osv.
    Just nu när barnen är små tänker jag kanske att denhär rundan får jag göra som pensionär ;) Blir nog ändå att man siktar in sig på att "göra" Florida i kanske 4 veckor..om ett par år när minstingen växt till sig lite =)

Nej, självfallet vill inte jag ta barnen från skolan, men här är sommarlovet ganska långt =)

hälsningar

Jag var och "hälsade på" hos amish folket förra året. Bästa stället är Lancaster PA. Vi körde ifrån NY
  • evaoregon

Min svärmor var hos Amishfolket i Ohio häromåret.  Det var en gruppresa med mest pensionärer och varje dag åt de middag hos olika Amishfamiljer.

Svar på tråden USA resa