• petrabg

Sjukskrivning?

Heej. jag är i vecka 20. Imorgon går jag hem för 4,5 veckor semester. Efter det vill jag bli sjukskriven, för att så småningom gå på havandeskapspengen. Är det så lätt som jag tycker det borde vara?
    Jag har ett extremt hårt o tufft arbete. 200-500 lyft om dagen upp till 70kg per lyft (är budbils chaufför).
    Är det bara att prata med min BM om att jag vill bli sjukskriven? Hur funkar det sedan med FK...?
    Jag orkar verkligen inte jobba längre, jag är helt svettig och slut under arbetsdagen, när jag kommer hem ligger jag i soffan och halvsover med ryggvärk och huvudvärk fram tills det är läggdags, för att sedan börja om igen. Så Tråkigt!
    Väldigt tacksam för alla svar! 

• Svar på tråden Sjukskrivning?
  • Modernmom

En läkare KAN sjukskriva dig, men det är handläggaren på FK som sen avgör om du har rätt till sjukpenning. Min erfarenhet säger mig att det inte alls är lätt... Och inte heller att få sjukskrivning av läkare då graviditet är ett tillstånd inte en sjukdom....

• alynda

BM kan hänvisa t en läkare (ev finns en på din MVC), som troligtvis kan sjukskriva dig helt eller delvis. Det är arbetsförmåga n som bedöms så du får beskriva f både läkare o FK på vilket sätt dina besvär yttrar sig och hindrar/försvårar arbete. Graviditet är ingen sjukdom, men de besvär som kan uppstå kan leda till sjukskrivning och man ska då som gravid inte behandlas annorlunda än om besvären uppstått på annat sätt, det finns det t o m en hovrättsdomen som slagit fast. Men det betyder tyvärr inte automatiskt att det är lätt, det kan bli så att du år ett nekande som du måste överklaga. Det är också viktigt att läkaren formulerar sig på rätt sätt i sjukintyget och din arbetsgivare kommer att tillfrågas om möjlighet till anpassning av arbetsuppgifter/ omplacering som alt till sjukskrivning.

• Emeliexx

Har du redan fått beviljad havandeskapspenning? För det borde du verkligen få. Min syster är brevbärare och fick det godkänt. 

Angående sjukskrivning så har ju alla olika problem och har du mycket problem med ryggen pga graviditet med jobb ser jag inte varför man inte ska få. Kanske eventuellt gå ner i arbetstid och jobba färre timmar ifall det är svårt att bli heltidssjukskriven?

Jag är i vecka 20 och jobbar framför datorn. Låter som världens bästa jobb men jag får sån foglossning efter att ha suttit här varje dag och det känns som att min rygg ska gå av vilket läge jag än sitter i. Försöker att variera att stå men då blir jag svimfärdig efter några minuter. Men med mitt jobb kan jag nog inte få min röst hörd nånstans :(  

Min gravidblogg: www.kimelie.blogg.se
  • petrabg

Tack för svaren. har varit hemma från jobbet sjuk sedan några dagar tillbaka då semester är slut. Har fått en läkartid på torsdag av min BM. På BM lät detsom det enda möjliga var SS på 50%, Men för mig känns det helt meningslöst att ens behöva gå till jobbet, då jag inte kan göra det jag ska. Jag kan inte lyfta paketen över, säg 15 kg. Jag har haft konstant huvudvärk och varierande ryggvärk när jag gått hemma på min semester, hur ska jag då kunna jobba. Blir så frustrerad... Ska se vad som händer på Torsdag hos läkaren.

• Flappan

Jag är i v. 26 o heltidssjukskriven sen en vecka tillbaka! Hoppas till gudarna att fk godkänner! Är mitt fjärde barn jag väntar, och det har vart tufft sen v 14...kämpat på halvtid det senaste, men med mitt tunga jobb har jag fått så ont att jag knappt kunnat gå på kvällarna, än svårare att sova! Orkar inte ta hand om nåt hemma, utan pojkvännen har fått ta allt! :(

Vet att graviditet inte är en sjukdom...men när man har så ont av foglossning samt tungt jobb hoppas jag fk har överseende!
    Har sökt gravidpenning o har fått igenom det förr pga tungt arbete...
    Tycker har man jätteont i ryggen o ej e gravid kan man bli sjukskriven...varför ska då en gravid behöva jobba med smärta?

Svar på tråden Sjukskrivning?