Min man är alkoholist - skilsmässa?
För några dagar sedan fick jag reda på att min man är alkoholist och har druckit varje dag under två års tid. Han har passat på innan jag har kommit hem från jobbet, han har druckit medan jag har varit hemma och på helgerna började han dricka vid 12 tiden. Detta är nått som jag inte har märkt av, men jag har haft mina misstankar. Vet att jag har påpekat flera gånger att han sluddrar när han pratar och att han låter full, men då har han skyllt på att han är trött, och dum som man är har man gått på det. Man vill ju lita på det ens man säger.
Han har alkoholiserade föräldrar och har haft en konstig bild av alkohol under hela vårt 9 åriga förhållande. Vi har varit gifta 3 år om 2 veckor. Han har gärna velat dricka mitt i veckan, större mängder, och jag har sagt åt honom att det inte är normalt att dricka så mycket. Jag har hittat tomma flaskor lite här och var i lägenheten under åren och då har jag ställt honom mot väggen. Men då har man bara fått höra att jag är dum som rotar i skåpen och att han dricker i hemlighet för att jag har så mycket åsikter kring hans drickande. Så jag fick skulden istället. Jag har ofta fått skulden för att i vårt förhållande. Oavsett vad vi har bråkat om slutar det alltid med att allt är mitt fel. Så ens självkänsla har legat i botten i flera år.
Under våra år tillsammans så har han varit otrogen mot mig några gånger. Han har kollat mycket på porr, lagt in sexannonser på flera sajter, han har slagit mig, kastat grejer på mig när han är arg, slagit i väggarna, skrikit mig i ansiktet, rymt hemifrån. Ja listan kan göras lång. Han skyller nu när han kommit fram till att han är alkoholist att han har gjort allt de där pga alkoholen. Vilket jag inte riktigt kan tro på. Man kan inte bara skylla allt på att man är sjuk, det måste ligga nått mer i bakgrunden.
Men nu står jag i ett skede där jag inte vet vad jag ska göra längre. Jag har slängt ut honom och vet inte om vi ska skiljas eller inte. Det som får mig att vela är att han säger att allt beror på alkoholen och att han säger att han vill förbättras. Han har börjat gå på AA-möten och har fått en remiss till psykolog och har fått antidepressiva,
Vad skulle ni göra i min situation? Jag har pratat med många vänner och släktingar, men jag vill ha utomståendes åsikter.
Vi har haft det väldigt bra till och från. Bara det att allt de negativa tar över de positiva.