• Strangely

köpt hus, möblera v-rum, omöjligt.. hjälp!!

Hej på er!

har köpt ett hus som  såg såhär ut när förra ägaren bodde där. (nu är det nya tapeter och nytt golv ) ;)
     vi har jätte svårt att möblera i vardagsrummet, eftersom varje vägg har antingen fönster eller dörröppning, Vid trä regeln som skiljer vardagrum med " matsalsdel" har en vägg suttit, den har vi funderat på att sätta upp igen, då får vi en vägg där TVn kan vara, men då blir planlösningen stängd och V-rummet blir ganska litet. Alt är att sätta igen dörröppningen som syns på bild 2. Men då får man gå in till v-rum via öppningen längst till vänster på bild 2. Detta kanske inte blir något problem, men känns ändå lite fel eftersom hallen blir mörk och känns som man får ta en omväg till v-rum. Som förra ägaren möblerat, känns inte som något alternativ då det inte är alls bra. :( Om man skulle sätta för dörröppningen, så måste den "fula" furu regeln döljas på något sätt, den sitter där eftersom väggen är bärande (tror jag iaf) alt är att måla den vit, men hur det blir, vet man ju inte...

snälla hjälp mig med detta minst sagt jobbiga problem, ge mig tips på hur vi ska göra för att detta rum ska bli så bra det bara går. =)

väldigt tacksam för svar!!           

• Svar på tråden köpt hus, möblera v-rum, omöjligt.. hjälp!!
  • daxförnästa

sätt igen halva öppningen, ungefär dit soffan slutar så får ni matsal bakom och en soffhörna eller en plats för tv utan att det känns instängt.

• Tonårsmamman1

Jag har lite svårt att få en uppfattning om hur det ser ut, hade varit bättre med en bild på planlösningen. Men, tänk på att man inte behöver möblera längs med väggarna. Att sätta upp en vägg mellan matrum och vardagsrum tycker jag inte ni ska göra, det tar bort den öppna och luftiga känslan. Ni behöver ju inte ha så mycket möbler som dom hade, det gör ju också att rummet ser större och luftigare ut.

• Ramborg

Lägg gemensamt golv i båda utrymmena, det ser ju jättekonstigt ut nu. Köp två mindre soffor, ställ dem mitt emot varann med ena soffgaveln åt öppna spisen till och tv.n bredvid fönstret vid motstående soffgavel. Skippa datahörnan. Fåtöljer, matta som håller ihop soffgruppen.

42.
  • Strangely

ett annat golv håller på att läggas, givetvis då samma golv i vardagsrum som matsalsdel. ingen som tycker att sätta för dörröppningen är ett alternativ då?

• annak81

Har likadant nästan. Vi tog ner vår vägg o hade likadana furusidor som ni har o våra var bärande o all el o rör gick där. Jag funderade på att sätta en bokhylla för att avgränsa. Jag tänkte ha en meter hög ungefär då får man en avgränsning men ändå öppet. Men vi tänker absolut inte ta upp väggen igen då blir det alldeles för instängt.

• Dina08
    daxförnästa skrev 2013-07-12 10:26:16 följande:
    sätt igen halva öppningen, ungefär dit soffan slutar så får ni matsal bakom och en soffhörna eller en plats för tv utan att det känns instängt.

• Kendra

Lite svårt att få en korrekt helhetsuppfattning utan planlösning som någon sa.. Men mitt tips är att inte bry sig så mycket om ifall men möblerar framför fönstren eller inte. I alla fall inte när det gäller att placera en soffa.. Den lär ju knappast skymma utsikten speciellt mycket när man står upp ändå. En annan grej som man kan göra är att flytta soffan ut från väggarna.. Dock vet jag ej om det skulle lösa ert problem.

Svar på tråden köpt hus, möblera v-rum, omöjligt.. hjälp!!