• Anonym (flyttaren)

bieffekter av att skriva sig hos föräldrarna?

Hej
    Jag och min familj ska flytta och kommer tillfälligt bo hos mina föräldrar, en månad eller två tills vi får tillträde till det nya huset. Då antar jag att vi behöver skriva oss hos mina föräldrar för man kan väl inte vara utan folkbokföringsadress eller?

Min pappa var lite orolig att det skulle få bieffekter. Han tog upp som exempel att om vi är fler som bor i huset så måste man kanske anmäla det till försäkringsbolaget för annars kan bolaget om det händer något invända att man varit underförsäkrad eftersom det bor fler personer på adressen än vad de känner till.

Är det nån som kan hjälpa mig tänka lite. Vad kan de få för "oväntade konsekvenser" om vi skriver oss hos mina föräldrar. Min pappa är lite kinkig sådär så jag vill gärna känna att vi tänkt på allt och kollat upp alla såna här grejer innan vi skriver oss där. Tips?

• Svar på tråden bieffekter av att skriva sig hos föräldrarna?
  • Anonym (flyttfågeln)

Jag har varit skriven hos mina föräldrar ett par gånger under åren sedan jag flyttade hemifrån. Det jag kan komma att tänka på är att det inte är säkert att hemförsäkringen gäller er utan att det behövs något tillägg. Det är säkerligen olika mellan olika försäkringsbolag. Det kan vara värt att kolla upp. Det kan vara så att hemförsäkringen bara skulle gälla dig men inte din man och dina barn. Jag har haft min egen hemförsäkring kvar någon gång när jag bott hos föräldrarna.
    Något annat skulle ju kunna vara om dina föräldrar får någon ersättning där hela hushållets inkomst räknas in. (typ bostadsbidrag eller något)

Någon gång när jag flyttat vidare har posten sjabblat med eftersändningen och skickat min pappas post till mig och låtit min gå till honom... (för att inte tala om när både min bror och jag flyttade samtidigt, då åkte posten vändor över halva landet innan vi fick rätt på det)  

• Michael 310

Tog över en lägenhet i min ungdom där han som bodde innan mig hade samma för och efternamn. Kan säga att det tog väldigt lång tid innan posten slutade sortera fel :p

• Ms H

Kommer ert bohag finnas hos dina föräldrar? Om det gör det kanske lösöresvärdet behöver höjas på deras försäkring. Om ni ska ha det mesta bohaget nån annanstans bör ni prata med ert f-bolag om det.

Eventuella bidrag kan påverkas av att ni bor "ihop".

• Anonym

Michael, vad har ditt inlägg med ts fråga att göra?!

• Anonym (flyttaren)
    Ms H skrev 2013-07-12 17:07:30 följande:
    Kommer ert bohag finnas hos dina föräldrar? Om det gör det kanske lösöresvärdet behöver höjas på deras försäkring. Om ni ska ha det mesta bohaget nån annanstans bör ni prata med ert f-bolag om det.

Eventuella bidrag kan påverkas av att ni bor "ihop".
    Vi tänkte magasinera bohaget och tror att de flesta magasinen (tänk typ shurgard och de här stora bolagen) har försäkring för det som finns där. Sen är det bara kläder och lite sånt som vi kommer att ha hos mina föräldrar.

Men ska absolut kolla upp detta med försäkring!
Svar på tråden bieffekter av att skriva sig hos föräldrarna?