Små barn som stjäl, hur ska jag göra?
Jag har en liten flicka på 4, snart 5, år. Hon är en lugn, enkel och snäll liten tjej men har den senaste tiden börjat "sno" saker. Vi kan vara i en affär och så får hon syn på något hon vill ha. Det kan vara en penna, en liten leksak etc. Inga stora dyra saker utan smått krafs som barn i den åldern gärna faller för.
Första gången det hände märkte jag inget förrän vi kom hem men då vände vi direkt tillbaka till affären och jag förklarade allvarligt att man inte får stjäla, varför osv och att hon måste lämna tillbaka saken och be om ursäkt. Hon var rätt morsk tills vi kom till affären, då vågade hon inte alls prata men vi lämnade tillbaka saken och jag bad om ursäkt å hennes vägnar.
Vi pratade om det efteråt och jag trodde att hon hade förstått men igår hände det igen. Vi var i en affär och hon hittade en liten penna. Tyvärr gav expediten den till henne och jag borde nog sagt nej, tack och i så fall betalt för den. När vi kom ut sa dottern glädjestrålande "tänk att jag fick den rosa pennan" och sedan "och så har jag en blå också" och drog upp en blå penna ur fickan. Grrrr. Bara att vända och lämna tillbaka, be om ursäkt osv
Jag har fyra andra barn och ingen av dom har betett sig liknande så jag vet inte hur jag ska handskas med det.
Hur ska jag få henne att sluta?