• mabrotnosh

Vill inte amma!!!

Vet inte vart jag ska posta det här inlägget har letat efter någon tråd om amning elller liknande och har inte hittat någon. Antingen är jag blind eller så finns det ingen. 

När jag blev gravid var det självklart att jag skulle amma. Men nu ju närmare förlossningen jag kommer desto mer känner jag att jag inte vill amma, då får jag sådan ångest över att vara gravid att jag ångrar att jag är det. Väntar första barnet och känner ingen annan som valt bort det helt. Min mamma har försökt med både mig och mig bror och stod ut med tårar och mjölkstockning i omgångar för att vi skulle växa upp starka och friska. Mina mostrar och min kusin har heller aldrig hel ammat, de har nog försökt men det har aldrig fungerat för någon av dem. Men jag känner bara att jag orkar inte ha ont. Har haft problem med ryggen och foglossning sedan vecka 15 och i princip varit orörlig sedan dess, jag kan inte gå på promenader då jag vet att jag kommer bli handikappad dagen efter. Så mitt liv har sett meningslöst ut. Jag har för det mesta suttit i soffan och så har jag väl följt med sambon ut på små korta långsamma promenader från och till och sedan behövt hjälp ur sängen för att ta mig till toa mitt i natten. Men varenda dag har varit en kamp med smärta och att ha ont. Så bara tanken på att sitta och amma och få ömma bröstvårtor och ha ont i 5 veckor till efter förlossning känns jobbigt att tänka på. Jag orkar liksom inte ha ont och känna mig handikappad längre än nödvändigt. Efter förlossningen vill jag leva och känna att jag lever, att jag kan gå på promenader och att jag kan göra det utan att ha ont någonstans. Jag springer då hellre med flaska hela nätterna igenom eller barrikerar varenda micro jag kan se på min väg än sitter med ett barn vid tutten. Sen är det inte så att jag är rädd för att tuttarna ska hänga eller liknande, för det gör de redan då jag har stora bröst. Men hela jag skriker nej till att amma. Sen har jag spenderat otaliga timmar och letat efter en amningsbh med bra stöd för stora bröst och jag hittar ingen, hittar jag någon så kostar den 700 kronor och det har jag bara inte råd med. Så utan bh med bra stöd så kommer jag ingenstans, då stannar jag inne i 6 månader eller tills amnings perioden är över. Sport bh har jag fått tips om, men det funkar inte med min byst. 

Frågan är bara finns det mammor där ute som är förstagångsföderskor som inte har ammat en enda sekund eller som har provat en gång och sedan fortfarande inte vill? Blir man en dålig mamma om man inte ens försöker att amma sitt barn? Blir barnen mer sjuka? 

Jag vet nämligen att man iallafall kan prova en gång, men hela jag skriker att jag inte ens vill testa. Jag vill inte ha någon vid tutten, inte ens min sambo har fått vara där så varför ska en bebis helt plötsligt få vara där. Sambon vet om att jag inte vill amma och han ställer sig väl lite frågande till varför, och tycker fortfarande att det är konstigt att jag väljer att inte amma. Men det är liksom inte han som kommer sitta med en bebis vid brösten 8-12 gånger per dag. Ju längre tiden går och ju närmare förlossningen kommer så vill jag mindre och mindre och jag befinner mig ändå i vecka 36 på måndag. 

• Svar på tråden Vill inte amma!!!
  • JGBM

Så amma inte.
    Det är en teknik och fysiologisk process som man ska få till och det kan vara lite bökigt i början. Fungerar det så är det jättepraktiskt. Man slipper blanda och diska flaskor och har hela tiden maten med sig, värmd och klar.
    Men vill du inte så strunta i det. Fördelen med flaska är att båda föräldrarna kan mata och att man får mer avlastning.
    Det ena är inte ett bättre alternativ än det andra för barnet.
    Vill du inte amma så säg till på BB. Man får piller som gör att mjölken inte rinner till bara.

Lycka till och njut av din bebis! {#emotions_dlg.flower}

• KimPossible

Har du Facebook kan jag varmt tipsa om gruppen "Till dig som flaskmatar - tips och råd på vägen". En väldigt trevlig och öppen grupp, utan fördömanden. 

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Ramlösa

Men amma inte då, jag var i te överförtjust i det men tänkte att jag provar men vi fick aldrig till det och inte Fabian är jag sämre mamma för det

• Zinnas

Ha ont i fem veckor?? För att man ammar? Vem har haft det? Med första barnet hade jag sjukt i några dagar, med andra högst två dagar. Jag känner sådana som aldrig har haft ont vid amning, och jag känner sådana som haft i en hel vecka. Men fem?
    Amning kan vara riktigt mysigt. Skulle jag vara du skulle jag i alla fall testa i några dagar, och inte ge upp i första taget. Det kan göra lite ont, men det är så mysigt att vara tätt intill barnet och ge det mat från bröstet.  

• Mirandis

Jag har fyra barn och har inte ammat något av de. De två första är prematurfödda och fick de första månaderna på sjukhuset bröstmjölk jag pumpat ur men ammade de inte sedan. De två yngsta är födda i "normal" tid och de valde jag av flera anledningar att inte heller amma. Ingen av barnen har varit mer sjuka än andra, snarare faktiskt mindre än sina kompisar. Jag tycker verkligen inte att man blir en sämre mamma för att man inte ammar, jag har matat mina med flaska och det har också varit en "mysstund" med egentligen samma närhet man får vid amning. Jag har dock aldrig blivit ifrågasatt angående mitt val att inte amma vilket känns skönt. Jag tycker du ska göra det som känns bäst för dig och du blir inte en sämre mamma för att du inte ammar.

• Majsan1986

Det är hel ditt eget val och om du känner som du skriver ska du absolut inte amma.
    Jag gjorde som dom flesta och försökte med mitt första barn, de gick inte alls. Smärtan va hemsk å de va inte de minsta smidigt. Mitt andra barn försökte jag inte ens, fick tabletter på bb som stoppade mjölkproduktionen och kan säga att de va hur bra som helst =)

Lycka till och njut =)

Ps. Du kommer få höra så mycket skit för att du inte ammar, ALLA ska ifrågasätta. Ta inte åt dig av de, du gör ditt val och de kommer bli kanon. 

• enlitenlängtan

Du kanske kan pumpa och varva med ersättning? Så får ditt barn den värdefulla bröstmjölken, din partner kan aktivt vara med och mata erat barn och du slipper amma? Nu har jag själv inga egna barn men jag har kompisar som både helammat och gett ersättning och jag vet inget av barnen som varken farit illa av det ena eller andra alternativet.

• KimPossible
    Zinnas skrev 2013-07-12 14:24:59 följande:
    Ha ont i fem veckor?? För att man ammar? Vem har haft det? Med första barnet hade jag sjukt i några dagar, med andra högst två dagar. Jag känner sådana som aldrig har haft ont vid amning, och jag känner sådana som haft i en hel vecka. Men fem?
    Amning kan vara riktigt mysigt. Skulle jag vara du skulle jag i alla fall testa i några dagar, och inte ge upp i första taget. Det kan göra lite ont, men det är så mysigt att vara tätt intill barnet och ge det mat från bröstet.  
    Jag känner de som har haft ont i flera månader, upp till ett halvår. De har slitit och mått skitdåligt, men ändå fortsatt amma eftersom de i princip blivit hotade med att barnet skulle dö om de inte ammade. 

Finns hur många gräsliga historier som helst.

Jag själv hade inga sådana problem alls, men jag är tillräckligt inkännande för att kunna inse att det inte är lika enkelt för alla.

Tätt intill barnet är man f ö utan att det har bröstet i munnen.  
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • mabrotnosh

Som sagt Jag skiter i hängbrösten eller hur man får dem eller hur som haver. Tar jag av mig bhn så hänger de iallafall ner så det kan inte bli så mycket värre. 

Jag har inte ens lust att pumpa. Jag känner bara att jag vill ha mina tuttar ifred. Låt mina bröst vara mina bröst och jag vill inte hålla på att tråckla med dem. Ju mer jag tänker på det desto mindre vill jag. 

Skulle ju dock vara skönt om mina sambo kunde stötta mig i detta och kanske kämpa för min skull. När jag kommer få en massa frågor om varför jag inte ammar.

Detta med närhet kommer jag ge ändå, det är inte direkt så att jag kommer ge barnet flaskan och sedan lägga det i babysittern eller babygymmet och gå och göra något annat. Jag skulle snarare tycka att det underlättade att mysa med mitt eget barn när jag vet att tutten är min tutte och inte bara bebisens. Att jag kan mysa utan att behöva ge bröstet varje gång. 

Svar på tråden Vill inte amma!!!