• Velouria

Vem vill ge mig ett jobb?

Jag är utbildad beteendevetare (examen i sociologi) och jobbar som boendepedagog sedan mer än 1½ år tillbaka, men jag får INGET annat jobb NÅGONSTANS och kommer därmed inte ur timvikarieträsket! Jag är skitless på att få nej efter nej från alla arbetsgivare jag söker jobb hos. Och jag kommer inte att kunna vara timvikarie för evigt eftersom 1. det är inget jag kan lita på att jag kommer kunna försörja mig på och 2. efter en viss tid måste de antingen anställa mig eller sluta ge mig arbetspass, och jag misstänker att det blir det senare.

Vem vill anställa mig? Bespara mig vänligen alla kommentarer om vilket värdelöst val jag gjorde när jag pluggade till detta. Ge mig en väg ut till ett riktigt jobb med utgångspunkten att jag är beteendevetare.

Fus Ro Dah
  • Svar på tråden Vem vill ge mig ett jobb?
  • Nyfiken gul

Helt ärligt kanske du får vidga dina vyer en aning och kanske söka andra typer av jobb.  Det måste ju ändå finnas jobb där du givetvis får nytta av din kompetens men där jobbet kanske inte utgår från din kompetens utan kanske där kompetensen är mer ute i periferin. Måste ju finnas massor med såna jobb.   En sjuksköterska jobbar ju inte bara på sjukhus tänker jag ju. En sjuksköterska finns ju inom  nästan alla kategorier av yrken på något sätt mer eller mindre...  
    Något att fundera på...  

Eller kanske för tillfället söka vilket annat jobb som helst som ger dig en chans till fast anställning?

Jag har aldrig nånsin jobbat med det jag är utbildad till och det har jag accepterat och idag har jag ett jobb jag älskar o trivs med men inom ett heeeelt annat område än jag tänkte mig ...  Det funkar bra det med.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Velouria
    Nyfiken gul skrev 2013-07-12 17:44:22 följande:
    Helt ärligt kanske du får vidga dina vyer en aning och kanske söka andra typer av jobb.  Det måste ju ändå finnas jobb där du givetvis får nytta av din kompetens men där jobbet kanske inte utgår från din kompetens utan kanske där kompetensen är mer ute i periferin. Måste ju finnas massor med såna jobb.   En sjuksköterska jobbar ju inte bara på sjukhus tänker jag ju. En sjuksköterska finns ju inom  nästan alla kategorier av yrken på något sätt mer eller mindre...  
    Något att fundera på...  

Eller kanske för tillfället söka vilket annat jobb som helst som ger dig en chans till fast anställning?

Jag har aldrig nånsin jobbat med det jag är utbildad till och det har jag accepterat och idag har jag ett jobb jag älskar o trivs med men inom ett heeeelt annat område än jag tänkte mig ...  Det funkar bra det med.  
    Jag har vidgat mina vyer och sökt många olika sorters jobb, dock inte sådana jobb som jag uppenbart inte är kvalificerad för. Annars ser det ju helt sjukt ut. Tack för ditt inlägg
    Fus Ro Dah
  • Velouria
    jaghopparhögt skrev 2013-07-12 17:58:37 följande:
    Kan du inte starta eget inom någon form av konsultverksamhet?
    Jag har sååå många gånger funderat på egen verksamhet, men jag känner att jag är så kass som företagare. Jag är en sådan som själv behöver en chef över mig. 
    Fus Ro Dah
  • Velouria

Fortsätt att ge mig tips efter tips. Att jag till slut startade en tråd här på FL är för att jag efter mer än ett års desperat sökande efter jobb känner mig nere. Behöver så många olika tips och olika sätt att se på saken som möjligt.

Fus Ro Dah
  • Maramina

Har du haft timvikariat under hela den perioden?

Jag är utbildad inom ett helt annat område men för mig var det lite likadant, utom att jag, via kontakter, fick en fast tjänst efter 1,5 års letande och under den tiden hade jag flera olika tillfälliga jobb från allt från affär till städning och äldreomsorgen. Kruxet med just det här jobbet jag fick var att det egentligen inte var något jag utbildat mig till, även om vissa arbetssätt liknade "mitt" område, och att jobbet låg 60 mil från den ort jag bodde på tillsammans med min sambo. Så jag fick börja veckopendla. Och det gjorde jag under 1,5 år. Då plötsligt blev det rena rama ketchupeffekten och jag hade plötsligt flera jobb att välja emellan. Så ge inte upp! Och om du inte redan gör det, sök även jobb på annan ort och i andra delar av landet

• Nyfiken gul

jag vet inte men något som hjälpte mig när jag var arbetslös var att tänka tvärtom... man utgår ju oftast ifrån dom kunskaper man redan har tex utbildning o tidigare yrkeserfarenhet.  Men det går utmärkt att söka jobb tack vare andra meriter också.  Vad har jag för andra egenskaper som gör mig perfekt för ett visst yrke?  Kan mitt utomordentliga minne och utmärkta mattebetyg kanske vara något som kan göra att jag får jobbet som arkivarie? 
    Kan min dagliga joggingtur på 2 mil göra att jag kanske kan söka jobbet som coach/tränare på ett gym?
    Kan min utbildning i näringslära inom friskvård/sjukvård  kanske göra att jag kan söka jobb som kock?
    Syr du kläder som rent nöje o hobby? Kanske du skulle våga söka jobb som sömmerska eller i en bröllopsbutik? 

osv...

helt enkelt att sluta fokusera på din utbildning o yrkesområde och istället  fokusera på andra saker du är duktig på och som kanske kan ge dig ett jobb.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Velouria
    Maramina skrev 2013-07-12 21:09:36 följande:
    Har du haft timvikariat under hela den perioden?

Jag är utbildad inom ett helt annat område men för mig var det lite likadant, utom att jag, via kontakter, fick en fast tjänst efter 1,5 års letande och under den tiden hade jag flera olika tillfälliga jobb från allt från affär till städning och äldreomsorgen. Kruxet med just det här jobbet jag fick var att det egentligen inte var något jag utbildat mig till, även om vissa arbetssätt liknade "mitt" område, och att jobbet låg 60 mil från den ort jag bodde på tillsammans med min sambo. Så jag fick börja veckopendla. Och det gjorde jag under 1,5 år. Då plötsligt blev det rena rama ketchupeffekten och jag hade plötsligt flera jobb att välja emellan. Så ge inte upp! Och om du inte redan gör det, sök även jobb på annan ort och i andra delar av landet
    Jag har enbart haft timvikariat sedan jag tagit examen. Och jag har enbart jobbat i andra städer än min egen, så jag har bara pendlat. 

Jag tror fan att jag gjort allti jobbsökarväg, men jag får ingen fast tjänst någonstans. Och aldrig i någon av de jobben jag verkligen vill ha och som jag söker till. 

Jag har fått höra att mitt CV och personliga brev är imponerande. Jag har varit på intervju på Arbetsförmedlingen där jag sökte till tjänsten som handläggare, och där de tyckte att intervjun hade gått jättebra men att jag inte fick jobbet ENBART för att jag saknade erfarenhet av myndighetsjobb (?). Jag har fått höra att jag är duktig när jag jobbar. Så jag fattar verkligen inte vad jag gör för fel när jag söker jobb

Och kontakter...jag har inte så många eller så kanske de finns rakt framför näsan på mig men att jag inte ser dem, eller inte vet hur fan man säger till folk att man vill ha deras hjälp till att skaffa jobb...Är inte så himla duktig på att prata till mig jobb genom kontakter. 
    Fus Ro Dah
  • jaghopparhögt
    Velouria skrev 2013-07-12 20:53:47 följande:
    Jag har sååå många gånger funderat på egen verksamhet, men jag känner att jag är så kass som företagare. Jag är en sådan som själv behöver en chef över mig. 
    Men du behöver ju inte vara någon företagare direkt, starta ett bolag att fakturera från och sen söker du jobb som konsult istället. De flesta tar ju hellre in en konsult än anställer eftersom det är enklare.
  • Velouria
    Nyfiken gul skrev 2013-07-12 21:13:22 följande:
    jag vet inte men något som hjälpte mig när jag var arbetslös var att tänka tvärtom... man utgår ju oftast ifrån dom kunskaper man redan har tex utbildning o tidigare yrkeserfarenhet.  Men det går utmärkt att söka jobb tack vare andra meriter också.  Vad har jag för andra egenskaper som gör mig perfekt för ett visst yrke?  Kan mitt utomordentliga minne och utmärkta mattebetyg kanske vara något som kan göra att jag får jobbet som arkivarie? 
    Kan min dagliga joggingtur på 2 mil göra att jag kanske kan söka jobbet som coach/tränare på ett gym?
    Kan min utbildning i näringslära inom friskvård/sjukvård  kanske göra att jag kan söka jobb som kock?
    Syr du kläder som rent nöje o hobby? Kanske du skulle våga söka jobb som sömmerska eller i en bröllopsbutik? 

osv...

helt enkelt att sluta fokusera på din utbildning o yrkesområde och istället  fokusera på andra saker du är duktig på och som kanske kan ge dig ett jobb.
    Jättefint tips. Tack
    Fus Ro Dah
Svar på tråden Vem vill ge mig ett jobb?