• Millan83

Mjölk- och sockerfri tårtbotten/kaka?

Jag letar efter ett bra recept på något som kan användas som tårtbotten. Dottern fyller ett och jag vill gärna därför att det ska vara sockerfritt. Mjölkfritt också eftersom hon är allergisk! Nån som har nåt bra recept?

• Svar på tråden Mjölk- och sockerfri tårtbotten/kaka?
  • Lena

Varför inte köra på någon glasstårta? Det är lättare att få gott utan socker.

• S mamman
    Lena skrev 2013-07-12 20:21:29 följande:
    Varför inte köra på någon glasstårta? Det är lättare att få gott utan socker.

Glass är väldigt mycket mjölk. Havreglass som tårta är inte samma sak.

Kör en fruktsallad med (mjölkfri) glass?

Vet inte vilket recept gubben använde, men bakade mjölkfritt till oss med 5/5 i familjen allergiska/känsliga mot soja/havre/mjölkp/laktos......
  • S mamman

Kan inte baka skälv, men det är väl bara att byta ut ingridienserna mot mjölkfria alternativ? Söta med bär i smeten om man absolut inte vill ha socker.

Nu är vi en allergifamilj och är vana vid att det alltid strular med mat, hade aldrig valt att krångla till det med ytterligare en ingridiens som ska anpassas om jag inte måste.

• Lena

Jag tycker sojaglass och havreglass är gott om de innehåller mycket frukt och bär

• Millan83

Mig gör det inget att det kanske är krångligt. Det vägs upp av att hon kan smaka allas fika! Hade planerat fruktsallad men kom på att jag ville undersöka om det gick att göra en tårta.

• Lena

Lite socker är annars ingen fara och då är det inga problem att fixa en tårta. Rulltårtebottnar blir bra tårtbottnar och mosad banan och skivade jordgubbar är bra fyllning.

• greeneyes

Det finns färdig mix till sockerkaka att köpa på glutenavdelningen, den jag köpt är även mjölkfri.

• Videli

Gör egna marängbottnar äggvita, stevia och vaniljpulver, lite ättika. Kör sojagrädde och jordgubbar den blir supergod!

• Sockerdrömmen

Prinsesstårtbottnar är utan mjölk. Jag brukar byta socker mot Icas Stevia strö när jag bakar sockerfritt. 

4 ägg
    2 dl socker 
    1 dl vetemjöl
    1 dl potatismjöl
    2 tsk bakpulver

175 grader, 40 min

När min son fyllde 1 gjorde jag pannkakstårta (utan socker) och det borde ju inte vara några problem mjölkfritt heller.

Svar på tråden Mjölk- och sockerfri tårtbotten/kaka?