• Anonym (Förlamat ansikte)

Ansiktsförlamning hos 5-åring

Vi har idag fått konstaterat att vår dotter som är fem år har fått ansiktsförlamning (förhoppningsvis tillfällig) i vänstra delen av ansiktet. Hon kan bl a inte blunda med vänstra ögat och mungipan hänger nedåt. Vi vet ännu inte anledningen, har varit med henne på lasarettet idag och lämnat blodprover och ryggmärgsprov. Jag känner mig väldigt orolig just nu, vet inte alls vad vi har att vänta. Vi har fått olika besked från olika läkare. Enligt någon sitter det i i ca 6-8 veckor och försvinner sedan helt. En annan sa att det kan sitta i allt från några veckor till flera år och att hon kan få bestående men. Är just nu i ett ledset och förvirrat tillstånd och undrar därför om det är någon som har erfarenhet av detta och kan dela med sig av sina erfarenheter?

• Svar på tråden Ansiktsförlamning hos 5-åring
  • Jumän

Har en vän vars dotter råkade ut för ansiktsförlamning för några år sedan.

Det visade sig bero på borrelia och försvann på någon vecka. Minns inte allt i detalj tyvärr...

• Krokodillan

Tog de prov på borrelia? Jag hade huvudvärk i flera veckor och sedan halvsidig ansiktsförlamning som tonåring. Det visade sig, när jag blev inlagd på sjukhus nummer två att jag hade borrelia. Fick antibiotika och blev bättre direkt. Förlamningen försvann utan bestående spår på en knapp vecka. På sjukhus nummer ett gjorde de ryggmärgsprov och konstaterade hjärnhinneinflammation. Fick dock ingen antibiotika där och de utredde inte heller vad hjärnhinneinflammationen berodde på.

• Anonym (Bells Pares)

Jag har haft haft s.k "Bells Pares" ( goo.gl/SRJUY ), dvs ansiktsförlamning.
    Det berodde troligen på Borrelia jag haft 1 år tidigare då man hittade antikroppar mot det, men det kan även orsakas av stress.
    För mig tog det ca 4-6månader innan det släppte, och jag har fortfarande lite spår av det när jag försöker le. Man kan se det när man tar kort att munnen är lite sned (jag tänker på det, men ingen annan märker nog av det)

Om det inte blir bättre inom 6månader måste man operera pga att ansiktsnerverna "dör" då de inte används.
    Jag har råkat ut för yrselattacker 2 gånger efter detta. Läkarna tror att det är ångestrelaterat, men jag tror att det har med Borrelian + stress att göra.

Hoppas verkligen det går tillbaka. :( 

Ja, de har tagit både blodprover och ryggmärsvätska för att kolla borrelia. Blodprovet visade ingenting och ryggmärgsprovet får vi svar på på måndag eller tisdag.

• Anonym (ja)

Min dotter hade ansiktsförlamning som visade sig bero på borrelia. Hon fick antibiotika intravenöst i tre veckor. (Fast ansiktsförlamningen försvann snabbt)

Ja. Jag hoppas nästan på att proverna visar på borrelia så att vi vet hur det ska behandlas. Är det nån som varit med om ansiktsförlamning som inte berodde på borrelia?

Anonym (Bells Pares) skrev 2013-07-12 20:34:32 följande:
    Jag har haft haft s.k "Bells Pares" ( goo.gl/SRJUY ), dvs ansiktsförlamning. Det berodde troligen på Borrelia jag haft 1 år tidigare då man hittade antikroppar mot det, men det kan även orsakas av stress. För mig tog det ca 4-6månader innan det släppte, och jag har fortfarande lite spår av det när jag försöker le. Man kan se det när man tar kort att munnen är lite sned (jag tänker på det, men ingen annan märker nog av det) Om det inte blir bättre inom 6månader måste man operera pga att ansiktsnerverna "dör" då de inte används. Jag har råkat ut för yrselattacker 2 gånger efter detta. Läkarna tror att det är ångestrelaterat, men jag tror att det har med Borrelian + stress att göra. Hoppas verkligen det går tillbaka. :( 

Hur lång tid tog det innan du började märka en förbättring?
  • En himmelsk drog

Min ansiktsförlamning (Bells pares) skulle försvinna efter 6-10 veckor enligt läkare, men icke. Efter 6 månader sa de att jag skulle bli bra inom 1 år. Men icke. Blev 60% återställd under 4 års tid. Den var inte orsakad av borrelia, de misstänker att jag fick det pga att jag sov i drag med fönster och dörrar öppna eller pga att jag åker med alla rutor nere i bilen (har dock slutat med det nu).

En himmelsk drog skrev 2013-07-13 21:26:47 följande:
    Min ansiktsförlamning (Bells pares) skulle försvinna efter 6-10 veckor enligt läkare, men icke. Efter 6 månader sa de att jag skulle bli bra inom 1 år. Men icke. Blev 60% återställd under 4 års tid. Den var inte orsakad av borrelia, de misstänker att jag fick det pga att jag sov i drag med fönster och dörrar öppna eller pga att jag åker med alla rutor nere i bilen (har dock slutat med det nu).

Oj, det låter inte kul. Hur mår du idag?
  • En himmelsk drog

Önskar jag kunde säga att jag mår bra, men jag lider verkligen dagligen av att behöva se mig själv i spegeln. Eller ja, fysiskt så mår jag bra (bättre, är fortfarande inte återställd) men det är värre med det psykiska.

En himmelsk drog skrev 2013-07-14 21:01:26 följande:
    Önskar jag kunde säga att jag mår bra, men jag lider verkligen dagligen av att behöva se mig själv i spegeln. Eller ja, fysiskt så mår jag bra (bättre, är fortfarande inte återställd) men det är värre med det psykiska.

Förstår att det är en väldigt tuff situation. Jag hoppas att du kommer att må bättre med tiden.
  • Belgien

Har din dotter haft en örinonflammation? Min mamma blev paralyzed på hela högra sidan av ansiktet i förra veckan. Och det berodde på en öroninflammation hon hade för 1 år sedan!
    Lycka till och stor Kram   

Belgien skrev 2013-07-14 22:52:35 följande:
    Har din dotter haft en örinonflammation? Min mamma blev paralyzed på hela högra sidan av ansiktet i förra veckan. Och det berodde på en öroninflammation hon hade för 1 år sedan! Lycka till och stor Kram   

Ja, hon har haft öroninflammation för ett tag sen. Vet du hur de behandlade det på din mamma?
  • Belgien
    Anonym (Förlamat ansikte) skrev 2013-07-14 22:59:31 följande:

Ja, hon har haft öroninflammation för ett tag sen. Vet du hur de behandlade det på din mamma?

Hon har fått medicin (minns inte vad för medicin) och det skulle börja verka om 3-4 månader och förlamningen vara helt borta om ca 8mån. Hon har också fått dropp till ögat så de inte ska torka ut eftersom hon inte blinkar så ofta på det ögat. Sen bra om du köper en lapp som ni kan sätta över hennes öga när hon sover, viktigt att hon blundar med det ögat så det inte torkar ut, finns att köpa på apoteket.

Be att få remiss till öronläkare. Och lycka till. Hoppas att det går över snart 
Svar på tråden Ansiktsförlamning hos 5-åring