Har du Ms? eller haft/har liknande symptom....
Hej på er! jag har lite frågor till er som fått diagnosen Ms eller kanske med samma symptom...
För ca 5 veckor sedan åkte jag på en ordentlig infulensa men feber,snuva och hosta. Och det värsta var nog lederna. Efter några dagar gick jag tillbaka till jobbet (kanske lite tidigt) och jobbade på.
Men varje pass jag jobbat,blev jag trött och lederna värkte. Detta höll på länge,men efter att pratat med vårdcentralen, så var det normalt att man har ont i lederna ett bra tag efter förkylning.
Efter några veckor började jag bli trött på detta,jag orkade inte jobba så som jag skulle,snurrig och ingen energi.
Tillslut ringde jag en måndag till vårdcentralen och fick tid torsdagen samma vecka.
Den måndagen svimmade jag på jobbet och ambulansen hämtade mig.
Jag blev undersökt av en läkare och dom prover som tagits visade inget.
Jag fick åka hem,men hon tyckte att jag skulle ändå gå till läkaren som planerat på Torsdag.
Jag var hemma från jobbet dom dagarna. mer feber kom och mer ledvärk och nu började fingrarna och ben sticka domna bort...mer halsont,och nu riktig YRSEL. Torsdagen kom och jag träffade en läkare som var skit dålig. han gjorde samma skit som dom gjort på akuten, jag gick därifrån arg. Nästa dag skulle jag handla lite,det slutade med att jag blev så yr att jag åkte hem nästan direkt. Jag ringde igen till vårdcentralen,och fick en tid samma dag på eftermiddagen. Ny läkare som faktiskt var bra,han gjorde mer test och sa att vi skulle ta mer prover,men på måndag då det var fredag eftermiddag när jag var där.
Helgen var jobbig, fingrarna började tappa känsel och vissa gånger snurrade det mycket och jag blev känslig för höga ljud.
Måndagen kom och jag tog nya prov,bla borrelia. Tisdagen var bra,febern borta och benen bättre. jag började städa i huset lite och lyssnade på musik och låg i solen lite då och då. Min vän kom förbi och vi satt och prata några timmar. På kvällen kom domningarna tillbaka,under kvällens gång blev det värre och värre. Vid 22.00 på kvällen kände jag inte benen mer. ALLT hade somnat. Vi åkte in till akuten,jag las in på neurologiska avdelningen. Fick göra olika tester där,nu kunde jag inte gå själv och paniken kom. Det verkade som att inte alla reflexer funkade som dom skulle när läkaren kollade denna gång. hela natten var fruktansvärd och inget funkade.. dagen där på blev det MR ( magnet röntgen). Hjärna och rygg. En dag till gick och läkaren berättade att det inte visade något på MR. Jag fick då göra Ryggmärgsprov ...
Nu kan jag gå igen men domningarna är kvar,fingrarna darrar mycket och musklerna rycker.Är överdrivet trött..
jag har just kommit hem efter några dagar på sjukhuset och har sjukt ont i ryggen efter nålen.
'SÅ visar provet något skulle dom ringa annars skulle dom inte höra av sig. men blev inte mina problem bättre skulle jag komma tillbaka.
Om inte ryggmärgsprovet visar något är Ms uteslutet helt?
Borrelia är ju möjligt? eller va 17 händer?!
Kroppen är inte som den ska,och även nu känner jag domningarna men inte som för några dagar sedan då jag inte kunde stå på benen...
Om någon orkat läsa allt, så skriv gärna om ni har erfarenhet av dessa symptomer ...Sjukdomar eller dylikt.
kramar