• Zesssan

Har du Ms? eller haft/har liknande symptom....

Hej på er! jag har lite frågor till er som fått diagnosen Ms eller kanske med samma symptom...

För ca 5 veckor sedan åkte jag på en ordentlig infulensa men feber,snuva och hosta. Och det värsta var nog lederna. Efter några dagar gick jag tillbaka till jobbet (kanske lite tidigt)  och jobbade på.
    Men varje pass jag jobbat,blev jag trött och lederna värkte. Detta höll på länge,men efter att pratat med vårdcentralen, så var det normalt att man har ont i lederna ett bra tag efter förkylning.
    Efter några veckor började jag bli trött på detta,jag orkade inte jobba så som jag skulle,snurrig och ingen energi.
    Tillslut ringde jag en måndag till vårdcentralen och fick tid torsdagen samma vecka.

Den måndagen svimmade jag på jobbet och ambulansen hämtade mig.
    Jag blev undersökt av en läkare och dom prover som tagits visade inget.
    Jag fick åka hem,men hon tyckte att jag skulle ändå gå till läkaren som planerat på Torsdag.
    Jag var hemma från jobbet dom dagarna. mer feber kom och mer ledvärk och nu började fingrarna och ben sticka  domna bort...mer halsont,och nu riktig YRSEL. Torsdagen kom och jag träffade en läkare som var skit dålig. han gjorde samma skit som dom gjort på akuten, jag gick därifrån arg. Nästa dag skulle jag handla lite,det slutade med att jag blev så yr att jag åkte hem nästan direkt.  Jag ringde igen till vårdcentralen,och fick en tid samma dag på eftermiddagen. Ny läkare som faktiskt var bra,han gjorde mer test och sa att vi skulle ta mer prover,men på måndag då det var fredag eftermiddag när jag var där.

Helgen var jobbig, fingrarna började tappa känsel och vissa gånger snurrade det mycket och jag blev känslig för höga ljud. 

Måndagen kom och jag tog nya prov,bla borrelia. Tisdagen var bra,febern borta och benen bättre. jag började städa i huset lite och lyssnade på musik och låg i solen lite då och då. Min vän kom förbi och vi satt och prata några timmar. På kvällen kom domningarna tillbaka,under kvällens gång blev det värre och värre. Vid 22.00 på kvällen kände jag inte benen mer. ALLT hade somnat. Vi åkte in till akuten,jag las in på neurologiska avdelningen. Fick göra olika tester där,nu kunde jag inte gå själv och paniken kom. Det verkade som att inte alla reflexer funkade som dom skulle när läkaren kollade denna gång. hela natten var fruktansvärd och inget funkade.. dagen där på blev det MR ( magnet röntgen). Hjärna och rygg.  En dag till gick och läkaren berättade att det inte visade något på MR. Jag fick då göra Ryggmärgsprov ... 
    Nu kan jag gå igen men domningarna är kvar,fingrarna darrar mycket och musklerna rycker.Är överdrivet trött..
    jag har just kommit hem efter några dagar på sjukhuset och har sjukt ont i ryggen efter nålen. 
    'SÅ visar provet något skulle dom ringa annars skulle dom inte höra av sig. men blev inte mina problem bättre skulle jag komma tillbaka.

Om inte ryggmärgsprovet visar något är Ms uteslutet helt?
    Borrelia är ju möjligt? eller va 17 händer?!  
    Kroppen är inte som den ska,och även nu känner jag domningarna men inte som för några dagar sedan då jag inte kunde stå på benen...

Om någon orkat läsa allt, så skriv gärna om ni har erfarenhet av dessa symptomer ...Sjukdomar eller dylikt.

kramar 

• Svar på tråden Har du Ms? eller haft/har liknande symptom....
  • GrodanHopp

Jag har MS.

Dina symptom låter som MS ja, men det går för fort så det skulle jag inte tro. Ont i lederna brukar man inte ha, inte som direkt koppling till MS.

• Zesssan

Grodan hopp: Okej.. hur såg man din ms? och vilka symptomer hade du?

• GrodanHopp

Jag blev blind på vänster öga ;) det tog dock ett tag, men ändå.

Och ja, du måste ha förändringar på ryggmärgsvätskan. Det finns en typ av MS där man inte får det, om jag minns rätt, men den går inte så fort som dina symptom kommer.
    Så jag tror inte på MS.

Kram

• Zesssan

Oj... käre värld...Okej. Låter ju bra iofsSkäms. Vi får se vad som händer. Är dock lite rädd att det inte finns någon förklaring eller svar. Vad gör man då...

kram 

• GrodanHopp

MS är knepigt att få diagnos på. De flesta får nämligen inte de undersökningar som krävs (MR och LP) men det har du ju fått :)
    Använde dom kontrastvätska vid MR?

Stress är en klassiker att skylla på, men kan faktiskt vara orsaken.
    ME kanske det kan vara? (Kan dock inget om det)

Mitt tips är att läsa på om olika sjukdomar för att kunna kräva rätt hjälp.

Kram

• Zesssan

mmm men får avvakta några dagar och se om dom ringer. Men hatar att gå runt och vänta på att dom kanske ringer,,?!

Jo,efter halva undersökningen sprutade han in kontrastvätska vet jag. läst om lite allt möjligt,men Ms är ju det som stämmer in mest.... 

Stress,jo vars jag har stressigt jämt. Men känns konstigt att det ska bli dessa symptom då....
    :( 

• GrodanHopp

Jag har fått vänta drygt två veckor på resultat, så försök att slappna av (omöjligt, jag vet)

Stress kan få kroppen att balla ur totalt.

Som jag sa, symptomen stämmer, men inte tiden. Sjukdom, influensa tex, KAN ev utlösa Skov, men oftast inte. Yrsel och domningar är jätte vanligt, jag har det. Men att MR var utan anmärkning gör att jag utesluter MS, yrseln skulle ha synts på MR nämligen. Domningarna lika så.

• Zesssan

Okej. Vi får hoppas du har rätt!! ska försöka ta det lugnt. tack för dina svar Glad

• GrodanHopp

Och är det mot all förmodan MS så går inte världen under! :D
    Jag var riktigt jävla as dålig i nästan 8 månader, sjukskriven och det såg ganska mörkt ut.
    Nu har jag varit "frisk" i fyra månader och mår riktigt bra!
    Symptom som spökar, tex smärta domningar synen trötthet blåsan, det har jag alltid, men man vänjer sig även om vissa dagar är jobbiga.

Lycka till!
    (Om tråden dör ut eller så, inboxa om det är MS så stöttar jag och svarar på frågor om du vill, kan lägga in en länk till en jätte bra tråd här på fl om du vill)

Kram

• Zesssan

Ja.. bara jag får bukt på detta. Jag snubblade nyss på toaletten... det tog mig hårt. Något jag har svårt med är också LJUD..vissa ljud som tex kommer från barnen. plötsliga ljud... förstår du??
    Och drömmer saker som jag kommer ihåg direkt. Testa också att gå upp för vår trappa...gick inte.. :(

aaw gulligt av dig. Är du man eller kvinna? gammal? :)
    kramar 

Svar på tråden Har du Ms? eller haft/har liknande symptom....