IVF och nytt jobb?
Jag börjar nytt jobb på måndag efter en tids arbetslöshet, och vi är även mitt uppe i IVF karusellen. Har ett "försök" bakom oss där det blev för få ägg och därför inte ens gick till äggplock, och sedan kom semestern och då har de stängt. Men vecka 31 öppnar kliniken igen och vi skulle då höra av oss.
Jag börjar som sagt nytt jobb på måndag, med 6 mån provanställning. Nu funderar jag på vad jag ska säga i höst, för det kommer ju bli gynbesök och kanske ev. att vi måste åka på äggplock. Jag måste alltså be om ledighet när det blir dags. Jag funderar på om jag borde berätta vad som pågår eller inte, jag vet ju att det inte är attraktivt att man nyanställer och sedan blir personen gravid omgående.
Så jag funderar alltså på om jag borde berätta som det är eller inte. Jag tänker på att det är ju provanställning, så om de vet att jag aktivt försöker bli gravid så kanske de inte låter mig fortsätta efter provanställningen. Men å andra sidan, om jag inte berättar hur det är så kommer de ju inte förstå varför jag måste vara ledig med så kort varsel kanske flera gånger...
Vad tycker ni?