• Anonym (Funderar)

IVF och nytt jobb?

Jag börjar nytt jobb på måndag efter en tids arbetslöshet, och vi är även mitt uppe i IVF karusellen. Har ett "försök" bakom oss där det blev för få ägg och därför inte ens gick till äggplock, och sedan kom semestern och då har de stängt. Men vecka 31 öppnar kliniken igen och vi skulle då höra av oss.

Jag börjar som sagt nytt jobb på måndag, med 6 mån provanställning. Nu funderar jag på vad jag ska säga i höst, för det kommer ju bli gynbesök och kanske ev. att vi måste åka på äggplock. Jag måste alltså be om ledighet när det blir dags. Jag funderar på om jag borde berätta vad som pågår eller inte, jag vet ju att det inte är attraktivt att man nyanställer och sedan blir personen gravid omgående.

Så jag funderar alltså på om jag borde berätta som det är eller inte. Jag tänker på att det är ju provanställning, så om de vet att jag aktivt försöker bli gravid så kanske de inte låter mig fortsätta efter provanställningen. Men å andra sidan, om jag inte berättar hur det är så kommer de ju inte förstå varför jag måste vara ledig med så kort varsel kanske flera gånger...

Vad tycker ni? 

• Svar på tråden IVF och nytt jobb?
  • Selma1966

Jag skulle inte berätta. Visserligen var jag själv fullkomligt öppen med mina IVFer. Men så var jag fast anställd sedan många år, har jobbat fackligt på arbetsplatsen länge, och jobbar statligt så jag kände mig trygg. Men jag har helt klart hört arbetsgivares oro vid nyanställning ang graviditeter. Dessutom är det inte alls säkert du blir gravid första, andra, tredje gången... (själv adopterade jag). Det är en lång resa att göra helt öppet inför nya kollegor man knappt känner. Jag förstår svårigheten att hitta giltig orsak att vara borta. I början sa jag bara att jag tog en halv dags semester här eller hel dag där för att utföra något privat (handla, frissan, träffa släkt på besök, gyn etc. Gyn kan man lätt skylla på utan att behöva förklara närmare och är så pass nära sanningen att du inte ljuger (vilket jag är rent usel på och därför undvek). Finns ingen manlig kollega som frågar vad man gjort hos gyn och kvinnor kan gissa sig till så många orsaker att det bara är att rynka pannan, se lätt oroad men irriterad ut för att kvinnor också ska hålla tyst.

• Anonym (Krusningar)

Det är väl samma som alla graviditeter: man berättar OM man blir gravid när den största missfallsrisken är över och det finns något att berätta (12+6), eller om man blir tvungen pga komplikationer.

Är det snårigt att få ledigt för IVF-besöken, så får man bli magsjuk, eller få hantverkare på besök, helt enkelt. Då ljuger man ju inte riktigt heller Och man kan kanske jobba in i en annan ände.

Lycka till!

• Wifey

Berätta inte! Inte förrän du faktiskt är gravid och gått igenom de första något "osäkra" veckorna. Säg att du ska på läkarbesök om du känner att du behöver/vill säga annat än att du är sjuk. Du behöver inte berätta varför, arb.giv har heller inte rätt att fråga. Skulle du ändå få frågan så säg att det är privat. Du kan också förbereda din chef på att du väntar en bekräftad tid och att det kan komma med kort varsel, men återigen, du behöver inte säga exakt vad det gäller.

Jag började nytt jobb, blev gravid genom IVF precis i samband med den nya anställningen. Väntade med att berätta till efter vecka 12. De var jättenöjda med mig tills jag berättade att jag var just gravid. Då hette det att man kalkylerat fel och måste säga upp mig under min provanställning eftersom man plötsligt inte hade råd. Surt,

• Anonym (Funderar)

Nej jag har inte så höga chanser att bli gravid heller så jag tror inte att det kommer funka med IVF. Men oavsett så vill jag ju inte att de ska veta att jag försöker bli gravid under provanställningen :s

Kanske ska tillägga också att min man jobbar på samma ställe sen ett par år tillbaka, och han kommer ju också behöva ledigt, och det kommer bli i en period när de inte kan avvara honom. Så vi måste komma på nån ursäkt som ger oss båda ledighet utan att berätta sanningen :s

• Anonym (Krusningar)

Begravning, bröllopsdag?

• Anonym (Funderar)

Bröllopsdag går inte, den har vi precis firat. Begravning är iof ett bra förslag, men det kommer ju troligen bli två vändor. Först äggplock och sedan återinföring (om det nu går så långt denna gång)

• Anonym (Krusningar)

Då röstar jag på magsjuka/matförgiftning Slår ju ut hela familjer!

Svar på tråden IVF och nytt jobb?