• Anonym (tappar hoppet)

Kan man fortfarande ha en chans att bli gravid naturligt trots det gått 2 år?

Börjar totalt tappa hoppet Gråter

• Svar på tråden Kan man fortfarande ha en chans att bli gravid naturligt trots det gått 2 år?
  • 2013

Väldigt få par är helt sterila, så chansen finns nästan alltid.
    Har ni påbörjat en utredning?

• Anonym (tappar hoppet)

Ja men inga fel och vi har redan ett barn. Men det känns hopplöst att få till ett andra.

• 2013

Har ni provat någon fertilitetsbehandling? Det finns dom som får Pergo trots egen ägglossning, ibland i samband med insemination.

• Snigelkott

Jadå, det finns de som försökt i tio år och sen plötsligt blir spontangravida. Dock ser jag inget egenvärde i att bli "naturligt" gravid om det drar ut på tiden och man vill ha barn förr hellre än senare. Efter ett års försök är man berättigad hjälp och om ni inte redan påbörjat en utredning rekommenderar jag att ni gör det. Varför vänta, liksom? För mig tog det 1,5 år - egna försök, utredning och behandling ihopräknat - att bli gravid.

• Anonym (tappar hoppet)
    Därför vi måste betala ivf själva eftersom vi har ett barn sedan tidigare.
  • Anonym (ja)

För mig tog det 3 aktiva år, 3 år paus och sen efter 2 aktiva år igen så plussade vi!

• Snigelkott

Ah. Såg nu att ni har ett barn sen tidigare. Då vet jag inte hur länge man måste försöka innan man får hjälp eller hur den hjälpen ser ut, men jag skulle gissa på att det är nåt liknande. Själv tog jag ut resterande doser jag fått utskrivna men som inte behövdes då så att jag slipper gå igenom hela "försöka ett år"-karusellen med nästa barn eftersom vi vill ha tätt mellan barnen men inte riskera att det blir FÖR tätt genom att börja försöka ett år innan vi egentligen vill bli gravida. Hur vi gör med en ev trea har vi inte listat ut än...

• Snigelkott
    Anonym (tappar hoppet) skrev 2013-07-12 20:48:47 följande:
    Därför vi måste betala ivf själva eftersom vi har ett barn sedan tidigare.

Men bara för att du inte blir gravid spontant innebär det ju inte att ni behöver ivf. Finns ju så att säga mellansteg i form av behandling med läkemedel. Ju. Min läkare sade till mig att de flesta blir gravida med läkemedel och att ivf oftast inte är nödvändigt.
  • Anonym (tappar hoppet)
    Snigelkott skrev 2013-07-12 20:52:55 följande:

Men bara för att du inte blir gravid spontant innebär det ju inte att ni behöver ivf. Finns ju så att säga mellansteg i form av behandling med läkemedel. Ju. Min läkare sade till mig att de flesta blir gravida med läkemedel och att ivf oftast inte är nödvändigt.
    Har fått prova pergo 3 kurer men det gav inget resultat. Fin ägglossning men inte grav.
Svar på tråden Kan man fortfarande ha en chans att bli gravid naturligt trots det gått 2 år?