• Anonym (ts)

svamp i underlivet och mens HJÄLP

Snälla behöver hjälp
    Efter avslutad antibiotika kur fick jag svamp för första gången någonsin. Och de kom från ingenstans å det gör svin ont :'( sambon kommer snart hem med canesten men nu när jag gick på toan kom mensen! Vad gör jag nu? Har läst att jag inte kan använda canesten under mensen men jag dör snart om jag inte får bort det onda snälla vad ska jag göra??

• Svar på tråden svamp i underlivet och mens HJÄLP
  • Anonym (ts)

Ingen som vet vad man kan göra för att lindra svampen under mensen?

• Anna J01

Jag har haft otroliga besvär med svamp från och till. Har dock aldrig tyckt det märktes speciellt just under mensen.
    Jag antar att det är utvändigt det gör ont?
    Använd tampong och smörj in dig med krämen. Det är bara vagitoriet som inte funkar speciellt bra under mens eftersom det "spolas ut"

• Anonym (n)

Går till gynakuten och be om tablett.

• Smulan91

Ta canesten endå och ta vagiatorer med canesten, det hjälper ju lite endå. Smörj med canesten lite oftare än en vanlig behandling kanske och speciellt innan du går och lägger dig!
    Ingen tampong!!

• Anonym (Have it)

Det finns receptlagd medicin man kan få för svampen och den försvinner snabbt.
    Jag var tvungen att ta en sådan kur då vanlig "svampmedel" fungerarde inte. 

• Anonym (ts)

Tack för svaren.

Får prova med canesten annars får jag åka till gynakuten :-/

• Anonym

EN lite fråga, VAD ska du till gynakuten och göra? Använd canesten, vagitor och salva som man brukar göra vid svamp. Gynakuten är till för VIKTIGARE saker än lite mens och svamp!

• Anonym (sjuksköterska)

Använd bara mer salva, eller något extra vagitorie...dvs överdosera litegrann eftersom att mensen gör att läkemedlet åker ur mer vanligt. Åk inte till akuten...eller gynakuten...!

• Perla10

Det finns en salva som är mot fotsvamp "receptfri" det har hjälp mig mkt

• Anonym (ELLEN)
    Perla10 skrev 2013-07-12 23:21:31 följande:
    Det finns en salva som är mot fotsvamp "receptfri" det har hjälp mig mkt

Den heter Daktakort alt. Cortymyk - samma sak. Den är bra! Jag har den ordinerad av min gynekolog.

Det finns ju speciella tamponger med mjölksyrabakterier  - ELLEN - på apoteket. Eller finns inte dom längre? Jag har haft mycket trassel i underlivet som är svamprelaterat och för mig var det bättre med tampong än binda eftersom binda blir plastigt och själv blodet irriterar. I ett akut läge vid en kombo med svamp och mens skulle jag nog testa vagitorium + ELLEN + salva SAMTIDIGT.  
  • Bebistankar

Inget ovanligt att få infektion efter antibiotika, ett råd är att samtidigt be om en diflucan på samma gång om det händer igen, ring dit du vad annars så kanske de kan ge dig ett e- recept, det brukar ta bort infektionen på en gång om det är svamp :( lycka till

• tinaaaaaa

Tamponger är inte alls bra att ha när man har svamp.

Binda eller Menskopp hade jag valt, jag har haft mycket svamp innan, men efter jag
    började med menskopp så har jag inte haft en enda gång, flera år nu.

Jag fick tabletter utskrivna och då måste en läkare/BM göra det, för krämerna fungerade inte på mig, 
    kanske gynakuten är ett alternativ då om inte du får en snabb till till bm       

Svar på tråden svamp i underlivet och mens HJÄLP