• Gabriella97

Att få jobb som ungdom

Hejsan!
    Jag läste igenom några trådar med nästan samma innehåll, men såg då att det var mycket oseriöst.. vilket inte är så roligt.

Alltså, jag är då en tjej som är 16 år och ska börja i gymnasiet till hösten. Då får man studiebidrag, men känner att jag vill tjäna egna pengar bredvid bidraget då det inte är så mycket man får. Tänkte att jag för det mesta skulle jobba på helger och lov.
    Jag tänker inte leta och panta flaskor - utan är ute efter något lite mer seriöst.
    Läste på direktreklams hemsida om att man kunde dela ut reklam, men det stod inget om hur mycket timlön man fick. Någon som har nån erfarenhet om hur det är att dela ut reklam och hur mycket man får?

Vad finns det för jobb som man kan ta som 16åring?
    Skriv gärna tips och trix på hur man kan tjäna pengar :) Skulle vara tacksam! (y)

Vill påpeka att jag inte är ute efter pengar för att köpa alkohol eller liknande!

P.S. Bor i Umeå! 

• Svar på tråden Att få jobb som ungdom
  • LillaLady

Riktigt bra att du börjar tänka på din egna ekonomi redan nu! Att börja jobba tidigt är aldrig fel! 

Jag själv började sommarjobba som 13åring sen har det bara fortsatt, helgjobbat från 15-16 årsålder, haft ett flertal arbeten samtidigt under studietiden på gymnasiet. Nu är jag 21 år fast anställd på heltid sen 2 år tillbaka. Tror att det mest är för att jag visa vad jag gick för tidigt.  
    Jag började på ICA. Kan verkligen rekommendera handeln som arbetsplats. Det är extremt nyttigt att få jobba med service och lära sig hur man hanterar olika sorters människor.
    Inom handeln får man t.ex plocka varor osv. På helgerna är OB tilläggen riktigt bra också. Ju äldre du är desto mer får du göra (kassan, ansvar).

Direktreklam kan jag dock inte så mycket om, men jobba hos Posten kan ju också va något.  Har ett flertal vänner som har sommarjobbat där. Sortera post och cykla runt o lämna post. Kanske inte världens roligaste jobb men se det som en erfarenhet. Man kan aldrig få nog av dom! 

O du, Fint namn! Heter samma sak Flört 

Dum spiro, spero
  • FruMa

Tidningsutdelning ger oftast bara några hundra..

• AndersJunior

Inom restaurang skulle jag vilja säga, började Hösten 2007 som 16 åring att diska och sen blev det andra saker, var kvar där hela min gymnasitid och jobbade kvällar, helger och lov. Visst ganska kasst betalt, men roligt och man får lära känna mycket nytt och roligt folk! Så orkar man slita som ett djur för kassa pengar, så Restaurang! :)

• Gabriella97
    LillaLady skrev 2013-07-13 12:04:19 följande:
    Riktigt bra att du börjar tänka på din egna ekonomi redan nu! Att börja jobba tidigt är aldrig fel! 

Jag själv började sommarjobba som 13åring sen har det bara fortsatt, helgjobbat från 15-16 årsålder, haft ett flertal arbeten samtidigt under studietiden på gymnasiet. Nu är jag 21 år fast anställd på heltid sen 2 år tillbaka. Tror att det mest är för att jag visa vad jag gick för tidigt.  
    Jag började på ICA. Kan verkligen rekommendera handeln som arbetsplats. Det är extremt nyttigt att få jobba med service och lära sig hur man hanterar olika sorters människor.
    Inom handeln får man t.ex plocka varor osv. På helgerna är OB tilläggen riktigt bra också. Ju äldre du är desto mer får du göra (kassan, ansvar).

Direktreklam kan jag dock inte så mycket om, men jobba hos Posten kan ju också va något.  Har ett flertal vänner som har sommarjobbat där. Sortera post och cykla runt o lämna post. Kanske inte världens roligaste jobb men se det som en erfarenhet. Man kan aldrig få nog av dom! 

O du, Fint namn! Heter samma sak Flört 
    Hmm, ska höra med ICA och se vad som gäller :) Tack! (y)
    Haha, vad roligt ;D Inte ofta man ''träffar'' på någon som heter likadant :) 
  • Gabriella97
    Knappamamma skrev 2013-07-13 15:37:43 följande:
    Macdonalds burger king Max etc brukar väl vara bra på att anställa ungdomar
    Är det inte typ 18år som gäller där borta?
  • Gabriella97
    AndersJunior skrev 2013-07-13 16:00:24 följande:
    Inom restaurang skulle jag vilja säga, började Hösten 2007 som 16 åring att diska och sen blev det andra saker, var kvar där hela min gymnasitid och jobbade kvällar, helger och lov. Visst ganska kasst betalt, men roligt och man får lära känna mycket nytt och roligt folk! Så orkar man slita som ett djur för kassa pengar, så Restaurang! :)
    Okej tack! :)
  • LunaLunatic

Delade reklam förra sommaren och kopierar här från min blogg:

Top-2-lista över frågor jag får.

1. Är det jobbigt det där?

Svar: Varje helg delar jag ut reklam till ca 1000 hushåll. De flesta är lägenheter men drygt 100 är villor. Reklamen väger mellan 100 och 300 kg totalt. Jag springer uppför 115 våningar (och nedför betydligt fler tack vare den underbara uppfinningen HISS). Empire State Building är 102 våningar hög. You do the math!

2. Får du nåt betalt för det där?

Svar: Jodå. 500 kronor minus skatt för ca 8 timmars arbete. Delar man upp det lite känns det bättre. ”Det här området betalar min el, det här betalar katternas försäkringar”.

Bubblare: Höhö du kommer väl inte med räkningar?

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Knappamamma

Hört talas om 15 åringar som får jobb iallafall på donken hur de ser ut på de andra två vet jag inte

Svar på tråden Att få jobb som ungdom