• Anonym (Mirtazap)

Ersätta Mirtazapin?

Äter två månader  tillbaka Sertralin, men har sen ett par veckor också fått Mirtazapin utskrivet som komplement på grund av min ångest och mina sömnproblem. Kombinationen av medicinerna verkar fungera bra, men jag har fått en hel rad otrevliga biverkningar av Mirtazapin. Finns någon likvärdig ersättare till denna?

• Svar på tråden Ersätta Mirtazapin?
  • Anonym (tildaaf)

Heej. För mig är det helt tvärtom.. Jag gick på Sertralin i tre månader för två år sedan. Värsta perioden i mitt liv. Försökte hänga mig i köksgardinerna när jag åt middag med familjen. Haha jaja, nog om det =)

Men mirtazapin. Alltså.. Jag har aldrig fått biverkningar av mirta. SSRI är ju mycket värre & mycket mer riskabelt men jag undrar, vad är det för otrevliga biverkningar du fått? Kan kanske i sällsyntaste fall vara kombinationsbiverkningar men säkert inte.. 

Googla ersättare med samma substans ALT. andra substanser..  

Kram 

• Anonym (Mirtazap)

Har blivit darrig, är hungrig konstant, och väldigt trött på dagtid. Myrkrypningar i armar och ben en stund efter att jag tagit tabletten på kvällen. Kanske har jag inte ätit den tillräckligt länge, dessa biverkningar kanske släpper? Inga biverkningar alls av Sertralinet tack och lov...

• Anonym (tildaaf)

Jo men det kallas väl insättningssymptom precis som det finns utsättningssymtom som uppstår när man avslutar '''medicinbehandlingen''. Jag upplever också myrkrypningar men då jag ätit mirta i två år nu & myrkrypningarna kommit senaste halvåret så kopplar jag den till ångesten som också kommit kraftigt senaste halvåret. 

Din trötthet dagtid kommer säkerligen försvinna med tiden, det brukar inte ta allt för många veckor. Hungern märkte jag inget på.. Inte darrighet heller.

Tur för dig att du inte fått biverkningar av Sertralin. Det är ju den farligaste och typ mest riskabla antidepp du kan få. Så lucky you!  

• Moonis

Prata med läkaren och se om du kan få testa annan då. Är ju inte meningen att man ska må sämre pga. biverkningar. Jag tycker Mirtazapin är jätte bra om man har svårt att somna för den är lite mer klubbande men ändå har jag inga problem att vakna till på natten om barnen ropar eller något.
    Nackdelen är just hungerkänslorna och viktuppgången (jag behövde iof. gå upp i vikt). Värst va nog ändå känslan att aldrig vara mätt trots att magen va full. Riktigt jobbigt så det har varit skönt att ta min medicin för ADD eftersom den har motsatt biverkning så dom balanserar ut varandra. 

• Anonym (lilla jag)

Har du pratat med läkaren angående detta? Kanske går det rentav att bara se över doseringen?
    Jag äter mirtazapin och har gjort i flera år. I början hade jag hemska biverkningar, jag var såååå otroligt matt och trött (både fysiskt och psykiskt), orkade knappt röra mina armar ens, men efter ett tag gick detta över. Har fortfarande problem med trötthet, men inte en sådan extrem trötthet som jag hade i början och jag är inte ens säker på att den tröttheten jag har idag beror på mirtazapinen. Jag märker av en effekt av den när jag tar den och är nöjd med medicinen om man jämför med andra jag provat. 
    Dock känner jag, och har hört om, flera som slutat med mirtazapin just för att de fått så jobbiga biverkningar. 

Kan tillägga också att jag gick upp i vikt av mirtazapinen, men detta var i mitt fall välbehövligt och jag har inte fortsatt att gå upp ännu mera i vikt utan det slutade efter en tid. 

• Anonym (...)

Remeron är samma sak. Jag fick allergichock av dom pga att det är citrus i tabletterna. Och då skrev de över mig på mirtazapin.

• Anonym (Mirtazap)

Ja jag har en ny tid hos läkaren på fredag så jag tänkte ta upp det med honom då.  Ångesten har dock blivit klart hjälpt av Mirtazapinet, men jag vet ju att gå upp en massa i vikt kommer också att få mej att må dåligt. Blir ju en stress dessutom att vara hungrig hela tiden...

Svar på tråden Ersätta Mirtazapin?