• Anonym (undrar)

Finns det någon som har jobbat som resledare?!

Finns det någon här som har arbetat som reseledare? Jag undrar över hur det fungerar när man söker jobbet, man kommer på en intervju, och får sen göra en utbildning.

Men skriver man på något avtal innan man gör utbildningen? Eller kan man göra utbildningen och sen skriva på ett avtal innan man ska bli ivägskickad utomlands? Binder man sig till något i det avtalet och isåfall vad och hur länge? 

Mest undrar jag NÄR avtalet skrivs på, före eller efter utbildningen är gjord.

• Svar på tråden Finns det någon som har jobbat som resledare?!
  • Anonym (undrar)

ingen?

• fd reseledare
    Anonym (undrar) skrev 2013-07-13 19:58:49 följande:
    ingen?

Jag skrev på mitt avtal när utbildningen var färdig,vid samma tillfälle som jag precis fått veta vilken destination jag skulle jobba på.
  • cissi82

När jag fick jobb så var jag först på intervju. Efter några dagar hörde som av sig och meddelade att jag gått vidare till utbildning.
    När utbildningen var genomförd fick jag destination, startdatum och det var först då jag skrev på mina papper. Detta var 2007

• Anonym (undrar)

tack så jätte mycket för era svar! Vad exakt band ni er till i avtalet ni skrev på? Alltså var det tex att vara där en säsong, eller fler än så? Och hur ser de ut med uppsägning? Om man skulle åka dit och ångra sig och vilja åka hem igen? Kan man det eller måste man stanna säsongen ut? 

• Holger W

Om du har de nödvändiga grundläggande kunskaperna kan du antingen starta en egen verksamhet eller försöka bli anställd om du vill jobba som reseledare. Det grundläggande för att jobba som reseledare är att du hela tiden måste förnya dina kunskaper, vilket är stimulerande och kul för dig om du har ett intresse för något speciellt.  Folk som går på turer med någon som har ett jobb som guide eller reseledare är frågvisa. Det gör det så mycket mer utmanande och spännande för dig som jobbar som reseledare och varje gång du inte kan svara fullständigt kommer du att leta reda på den kunskapen och därmed hela tiden lära dig nytt.

Du marknadsför dig som reseledare genom att hela tiden bygga allianser och nätverk med alla som träffar besökare. Du måste sköta din egen PR. Det betyder att jobba med PR hos taxichaufförer, eventplanerare, hotellpersonal, restaurangpersonal, turistbyråer, större företag som har en HR- och/eller informationsavdelning osv.

Läs mer om detta på http://tips-om.se/jobba-med-underhallning/turist-guide

Lycka till!

• lucifer89
    Anonym (undrar) skrev 2013-07-13 22:41:22 följande:
    tack så jätte mycket för era svar! Vad exakt band ni er till i avtalet ni skrev på? Alltså var det tex att vara där en säsong, eller fler än så? Och hur ser de ut med uppsägning? Om man skulle åka dit och ångra sig och vilja åka hem igen? Kan man det eller måste man stanna säsongen ut? 

Det skiljer sig nog från företag till företag men på det företaget jag jobbade för hade vi folk som valde att åka hem efter kursen och även folk som hoppade av innan första säsongen var slut och det var inga problem.
Svar på tråden Finns det någon som har jobbat som resledare?!