• mia maria

Skillnaden mellan högskola o YH??

Jag har tidigare gått en YH-utbildning (då kallad KY), o ska nu börja studera på högskolan till hösten.
    Under året så har jag ju kollat runt ganska så mkt på olika utbildningar, o jag undrar nu vad som egentligen är skillnaden mellan högskola o YH?? Jag har ju fått för mig att HP väger mer än en YH-utbildning, medans en vän till mig hävdar att så är det inte alls.

Jag vill främst utbilda mig för att kunna gå vidare inom mitt yrke, o även få möjligheter till högre lön osv.
    Jag var helt inställd på högskolestudier (o är fortfarande!) men kan inte låta bli att fundera på om jag skulle ha klarat mig lika bra på en 1-2-årig YH-utbildning...??

Hoppas någon kan reda ut detta åt mig, tack!  

• Svar på tråden Skillnaden mellan högskola o YH??
  • my1313

Det beror väl helt på inom vilken bransch du är?

Att klättra på karriärstegen har inte bara med utbildning att göra, lika viktigt är dina kontakter, din faktiska kompetens (som inte nödvändigtvis är lika med din utbildning) och kanske en dos tur. 

• Kasperina

Den stora skillnaden ska väl vara att en högskoleutbildning är mer teoretisk medan en YHutbilding är mer praktisk.
    Det beror ju som sagt på vilken bransch du siktar på, i min bransch (IT-konsult) krävs det att man har lätt för att lära och är snabb på att komma in i nya system, vilket även krävs för att klara en högskoleutbildning. Det finns dock även folk som är helt självlärda, vilket i någon mening kräver samma sak

• mia maria
    my1313 skrev 2013-07-13 20:05:42 följande:
    Det beror väl helt på inom vilken bransch du är?

Att klättra på karriärstegen har inte bara med utbildning att göra, lika viktigt är dina kontakter, din faktiska kompetens (som inte nödvändigtvis är lika med din utbildning) och kanske en dos tur. 
    Ja det förstår jag att det även beror på andra saker.
    Jag har haft turen (o skickligheten!) att få vikariera för lite högre tjänster på jobbet, men för att få en fast sådan tjänst så krävs det högre utbildning.
    Även när jag spanar efter andra jobb i jobbannonser så märker jag ju att det är utbildningen jag saknar (arbetar inom socialt arbete kan man säga). 
  • mia maria
    Kasperina skrev 2013-07-13 20:13:45 följande:

Den stora skillnaden ska väl vara att en högskoleutbildning är mer teoretisk medan en YHutbilding är mer praktisk.
    Det beror ju som sagt på vilken bransch du siktar på, i min bransch (IT-konsult) krävs det att man har lätt för att lära och är snabb på att komma in i nya system, vilket även krävs för att klara en högskoleutbildning. Det finns dock även folk som är helt självlärda, vilket i någon mening kräver samma sak

Jag tänkte väl mest på hur man står sig i konkurrensen med en YH-utbildning?
    Om jag o en till person söker samma tjänst o vi har likvärdig arbetslivserfarenhet men h*n har högskoleexamen o jag en YH-examen - hur står jag mig då? 
  • Kasperina
    mia maria skrev 2013-07-13 20:16:25 följande:
    Om jag o en till person söker samma tjänst o vi har likvärdig arbetslivserfarenhet men h*n har högskoleexamen o jag en YH-examen - hur står jag mig då? 
    Det beror helt och hållet på vilken bransch vi talar om
  • my1313

Det är också stor skillnad på om en viss utbildning är ett formellt krav för att få jobbet, eller om det är önskvärt att du har en viss utbildning. 

Varför inte testa och söka de jobb du hittills bara spanat på. Så kanske du får en känsla för hur långt din nuvarande utbildning räcker. Eller prata med någon inom branschen som kan ge dig tips? 

• mia maria
    my1313 skrev 2013-07-13 20:43:32 följande:
    Det är också stor skillnad på om en viss utbildning är ett formellt krav för att få jobbet, eller om det är önskvärt att du har en viss utbildning. 

Varför inte testa och söka de jobb du hittills bara spanat på. Så kanske du får en känsla för hur långt din nuvarande utbildning räcker. Eller prata med någon inom branschen som kan ge dig tips? 
    Jag har sökt en del jobb utanför det jobb jag redan har, o jag kommer inte vidare
    De högre tjänster som finns på mitt nuvarande arbete är arbetsgivaren tydlig med att det krävs högre utbildning för att få en sådan tjänst (är statligt anställd vilket kanske gör sitt....).

• Studentpappa
    mia maria skrev 2013-07-13 20:16:25 följande:
    Jag vet inte vilken bransch du efterfrågar men som ingenjör är skillnaden enorm. Efterfrågas en ingenjörskompetens blir jag förvånad om de ens läser en ansökan från en KY-ingenjör.
    En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem.
  • mia maria

Det gäller socialt arbete, jag har tex kommit in på socionomprogrammet, men vet ju att det finns en mängd YH-utbildningar med inriktning socialt arbete i olika former!
    Nu tvekar jag egentligen inte utan tänker satsa på en socionomexamen o litar på att den kommer att vara mig behjälplig att komma dit jag vill.
    Men jag blir ju ändå tveksam.. 

• my1313

Det är klart att det kan kännas osäkert att satsa på en utbildning till, om du redan har en YH-utbildning inom liknande område?
    Det är väl många år dit än, men hoppas du får drömjobbet!

• mia maria
    my1313 skrev 2013-07-13 20:58:58 följande:
    Det är klart att det kan kännas osäkert att satsa på en utbildning till, om du redan har en YH-utbildning inom liknande område?
    Det är väl många år dit än, men hoppas du får drömjobbet!

Nej en YH-utbildning var väl egentligen inte aktuell ändå i slutändan, men man har ju som sagt surfat runt en del...
    O min vän har nyligen gått en ettårig YH-utbildning som hon hävdar gör henne kompetent till en del av de tjänster som jag kikar på, så därav undrar jag ju lite om det är värt att slita 3,5 år på högskola när jag hade kunnat ta en YH-utbildning istället på ett år, med en tredjedels praktik..!

Men egentligen tvekar jag som sagt inte, men jag blev ändå osäker på vad som egentligen är skillnaden (mer än det jag redan vet).

• Studentpappa
    mia maria skrev 2013-07-13 21:11:35 följande:
    Nej en YH-utbildning var väl egentligen inte aktuell ändå i slutändan, men man har ju som sagt surfat runt en del...
    O min vän har nyligen gått en ettårig YH-utbildning som hon hävdar gör henne kompetent till en del av de tjänster som jag kikar på, så därav undrar jag ju lite om det är värt att slita 3,5 år på högskola när jag hade kunnat ta en YH-utbildning istället på ett år, med en tredjedels praktik..!

Men egentligen tvekar jag som sagt inte, men jag blev ändå osäker på vad som egentligen är skillnaden (mer än det jag redan vet).

Hon hävdar ja, men har hon fått någon av tjänsterna?
    En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem.
  • Kasperina

Som barn till två socionomer så förstår jag din tvekan, det är en av de få längre högskoleutbildningar som totalt saknar möjlighet att leda till ett välbetalt jobb  Jag tycker du ska ringa facket och prata med någon där, någon som känner till marknadens krav. De har statistik så det måste gå att få veta.
    Min pappa jobbade som chefskurator men jag passerade honom ändå i lön efter fem år, och jag har lika lång utbildning som han. Skäms 

• mia maria
    Kasperina skrev 2013-07-13 22:21:47 följande:

Som barn till två socionomer så förstår jag din tvekan, det är en av de få längre högskoleutbildningar som totalt saknar möjlighet att leda till ett välbetalt jobb  Jag tycker du ska ringa facket och prata med någon där, någon som känner till marknadens krav. De har statistik så det måste gå att få veta.
    Min pappa jobbade som chefskurator men jag passerade honom ändå i lön efter fem år, och jag har lika lång utbildning som han. Skäms 

Nja, jag satsar väl inte på något jättevälbetalt jobb på det viset - men just nu arbetar jag som vårdare, vilket innebär skift o rätt usel lön, o om jag bara ser mig omkring inom det statliga verk jag arbetar nu så skulle en socionomutbildning hjälpa mig till både bättre arbetstider o bättre lön.
    Jag skulle även kunna söka mig till tex Arbetsförmedlingen, vilket är omöjligt för mig nu, utan högskoleexamen.
    Jag kan även söka mig till andra handläggartjänster, utanför min nuvarande arbetsplats, som i jobbannonser söker högskoleutbildad personal, tex socionom eller beteendevetare.

Så jag är ju säker på att det är socionom jag vill plugga till, men ändå blir jag osäker på om det är värt 3,5 års studier om en 1-årig YH-utbildning skulle ge mig samma möjligheter.
    Men jag är ändå säker på mitt val, men jag ville ändå reda ut begreppen lite.
Svar på tråden Skillnaden mellan högskola o YH??