• Höstpingla

Djurplågande barn!

Var på stranden idag och vid den aktuella badplatsen finns det en familj med änder, Mamma And med 6 småttingar.

De flesta barnen tar hänsyn till den lilla familjen osv, men sen ser jag några barn komma med pinnar i händerna och speciellt den äldsta tjejen ca 9-10 år springer mot de stackars fåglarna och ska peta på dem med pinnen..
    De flyr då ner i vassen och så fort de tittar ut därifrån, så är tjejen där och går till attack!!
    Hon ser också riktigt elak ut när hon gör det, ungefär som hon verkligen hatade änderna... 

Detta pågår en längre stund 
    Jag blir så förbaskad så jag kan inte låta bli att göra mig hörd, men möts av total nonchalans..

Följer tjejen med blicken för att se vart hennes föräldrar befinner sig, för jag tänker att de måste ju sitta långt bort och inte se ungen som trakasserar fåglarna...

Men de sitter tio meter ifrån mig och har mycket god uppsikt över hela scenariot?!
    Jag blir fly förbannad över att föräldrarna tycker det är ok att deras barn jagar änderna med pinnar!

Tycker ni att det är ok?
    Anser ni att fåglarna får skylla sig själva som håller till där?

Jag skulle sagt till mina barn på skarpen och gått hem om de inte slutade!                   

• Svar på tråden Djurplågande barn!
  • Evelinas

Var med om liknande idag på stranden, inget petande med pinnar osv men pojkar som jagade och dök efter de stackars änderna. 2 av ungarna blev separerade från mamman och resten av ungarna och pojkarna tyckte det var jättekul att skrämma dom, inga föräldrar som sa till men tack o lov en annan kvinna som sa åt dom. Stackars småttingar :(

• Höstpingla

Jag tycker det är helt sjukt att föräldrar sitter och tittar på och tycker att det är ett ok beteende.. kanske till och med tycker att det är lite roligt.. eftersom barnen "har ju roligt"?!
    Eller tycker de det är skönt att barnen är sysselsätter sig själv en stund och skiter därför i vad de gör?!

Jag förstår inte...   

• magelita80

Var med om en händelse för några år sen i USA. Vi var på stranden och det var en del fiskmåsar där. En pojke i 10-års åldern börjar jaga en fiskmåsar. Då störtdyker 10 fiskmåsar efter honom och jagar honom. Haha tror aldrig att han kommer göra om det. Men nej det är verkligen inte ok. Barnen gör väl det gör föräldrarna har aldrig sagt till ee

• Enter Sandman

Jag skulle ha blivit fly förbannad, är det något jag inte tål är det grymhet mot dom som inte kan försvara sig.
    Jag hade nog skällt ut föräldrarna, inte nog med att det är djurplågeri, det är också elakt mot ungarna att inte få lära sig visa hänsyn och empati med andra levande varelser, vad blir det för vuxna av såna ungar.
    Och det är föräldrarna som ska guida dom in i det, här verkar det vara ett vuxenansvar som abdikerat.
    Usch jag blir arg bara jag läser din ts.    

• Litet My

Jag skulle sagt ifrån, tror dock inte det handlar om att de ville göra fåglarna illa utan en ovana vid djur och nyfikenhet. Men oavsett man behandlar inte djur så.

• Litet My
    magelita80 skrev 2013-07-13 21:26:11 följande:
    Var med om en händelse för några år sen i USA. Vi var på stranden och det var en del fiskmåsar där. En pojke i 10-års åldern börjar jaga en fiskmåsar. Då störtdyker 10 fiskmåsar efter honom och jagar honom. Haha tror aldrig att han kommer göra om det. Men nej det är verkligen inte ok. Barnen gör väl det gör föräldrarna har aldrig sagt till ee

Får väl hoppas att ungarna nästa gång försöker peta på Canadagässungar eller Svanungar, det brukar inte heller gå så fredligt till, I know, dock petade jag inte på dem utan hade den dåliga smaken att bada med hästen brevid en vassrugge utan att se de små ungarna, svanbiten häst och fullt ös slutade det med Obestämd
  • Ramlösa

Det är väl resultatet av fri uppfostran som vi dessvärre lär få skörda många år framöver. Sa du inte till föräldrarna eller barnen det hade jag gjort börjat med barnen och sen samma sak till föräldrarna

• viseversa

Har varit med om det också. Jag röt ifrån ORDENTLIGT till skitungen och frågade vad f*n hon sysslade med(tänkte kasta en hink med stora stenar på små små andungar) hon sprang skrämd till sin mamma men det sket jag i. Hon slutade plåga änderna i alla fall.

• korfu08

Blir arg när föräldrarna tittar på och tycker det är ett ok beteende, lär era barn att man inte behandlar djur så, min dotter skulle aldrig komma på tanken att ens göra så, men jag har sen hon var liten alltid talat om för henne om olika djur och att man inte får behandla djur illa, och tycker det är viktigt. Det har hon också fått lära sig på sin förskola genom att de varit ute i naturen och även på sexårs, och det tycker jag är bra.

Svar på tråden Djurplågande barn!