Måla om Ikea möbler Malm/Lack?
Undrar om det går att måla om laminerade möbler.
Typ malm/lack från ikea?
Isåfall Vad ska jag tänka på?
Kan jag använda hobbyfärg?
Eller vad för märke på färg ska jag använda?
Undrar om det går att måla om laminerade möbler.
Typ malm/lack från ikea?
Isåfall Vad ska jag tänka på?
Kan jag använda hobbyfärg?
Eller vad för märke på färg ska jag använda?
Jag målade om ett lack bord en gång, men då slipade jag först hela med slipmaskin, minns tyvärr inte exakt vilken färg jag använde men resultatet blev bra, så det går!
Jag har målat om en malm byrå. Köpte snickerifärg hos förghandlaren och bara målade. Funkade jättebra. Fick dock måla typ 4 lager.. Hade byrån i ekfaner.
Jag har målat om många möbler, både laminerade och trä.
Har alltid börjat med att göra rent ordentligt och låta torka helt. Sen har jag grundat med matt vit lackgrund (finns typ på rusta för hundringen) Den är väldigt täckande och även snabbtorkande, men framförallt så fäster de flesta färger på den! Har målat med allt från lackfärg, väggfärg och hobbyfärg på lackgrunden.
Eftersom att grundfärgen är vit behövs oftast inte ommålning (om man inte använder en väldigt billig och "genomskinlig" färg).
Använder man hobbyfärg, tuschpennor och liknande som egentligen inte är till för detta ändamål, så spraya med klarlack över motivet efteråt så håller det för avtorkning.
Lägg ett lager Nordsjös häftgrund V. Sen kan du måla med vad du vill på det. Förfelen med häftgrund v är att du endast behöver tvätta möbeln först och ev spackla skador inget slipande. Använt det till ett bord som var högblankt svart, och till köksluckor. Jag rollade med skumgummiroller och la toppfärgen i 2 lager med julas färgspruta.
Tack alla.
Detta ska bli kul. =)
Favoritar!