• Äldre 14 Jul 11:27
    5151 visningar
    13 svar
    13
    5151

    Hur är det att föda i USA?

    Bor sedan en tid i usa och är nygravid med min och sambons första gemensamma barn, har sedan tidigare ett barn och bodde då i Sverige och födde även där.

    Tycket väldigt mycket om den svenska förlossningsvården och hade helst av allt åkt "hem" när det närmade sig för att föda i Sverige. Men för att underlätta med medborgarskap och liknande så kommer det antagligen bli så att jag får föda här.
    Har tyvärr fått en rätt dålig bild av hur förlossningen går till här. Jag är väl kanske lite "bohemisk" (jämfört med mina amerikanska vänner) av mig, vill ha det rätt naturligt, klara mig utan smärtlindring OM det går m.m.

    Så nu undrar jag helt enkelt hur ni andra svenskar upplevde er förlossning i usa? 

  • Svar på tråden Hur är det att föda i USA?
  • Äldre 14 Jul 12:11
    #1

    Du kan ju välja att föda hemma. =)

     


    En dag i sänder.
  • Äldre 14 Jul 17:13
    #2
    Lufsan skrev 2013-07-14 12:11:11 följande:
    Du kan ju välja att föda hemma. =)

     
    Ja, det kan man absolut göra.  Det har inte jag gjort, men här i Portland, Oregon är det väldigt vanligt.
  • Äldre 14 Jul 17:19
    #3

    Jag har fött två barn i USA och jag tyckte mycket bra om vården under graviditeten och förlossningen.  Var i USA bor du?  Jag bor i Portland, Oregon och här är det bl a vanligt att man föder hemma.

    Jag födde båda barnen på sjukhus, gick till samme läkare under hela graviditeterna och födde med min läkare närvarande.  Jag kände att jag själv fick välja smärtlindring.  Jag fick också mycket hjälp på sjukhuset för att amningen skulle fungera.  Jag födde första barnet med epidural, men eftersom jag inte hade bra erfarenhet av det så valde jag att föda utan epidural andra gången.

    Sjukrummet var som ett hotellrum med eget badrum, tv etc.  Man får bara stanna 48 timmar efter en okomplicerad vaginal förlossning, men jag hade gärna stannat längre för att det var så trevligt.  Maten var också helt ok och man fick välja mellan flera alternativ.  Jag födde på ett vanligt sjukhus som ingick i vår sjukförsäkring så det  var inget "extra lyxigt".  

    Man känner sig väldigt väl omhändertagen, tycker jag.  Bl a så kollas alla gravida för GPS vilket jag tycker är bra.  

    Fråga gärna om det är något särskilt som du vill veta. 

  • Äldre 14 Jul 19:53
    #4
    evaoregon skrev 2013-07-14 17:19:36 följande:
    Jag har fött två barn i USA och jag tyckte mycket bra om vården under graviditeten och förlossningen.  Var i USA bor du?  Jag bor i Portland, Oregon och här är det bl a vanligt att man föder hemma.

    Jag födde båda barnen på sjukhus, gick till samme läkare under hela graviditeterna och födde med min läkare närvarande.  Jag kände att jag själv fick välja smärtlindring.  Jag fick också mycket hjälp på sjukhuset för att amningen skulle fungera.  Jag födde första barnet med epidural, men eftersom jag inte hade bra erfarenhet av det så valde jag att föda utan epidural andra gången.

    Sjukrummet var som ett hotellrum med eget badrum, tv etc.  Man får bara stanna 48 timmar efter en okomplicerad vaginal förlossning, men jag hade gärna stannat längre för att det var så trevligt.  Maten var också helt ok och man fick välja mellan flera alternativ.  Jag födde på ett vanligt sjukhus som ingick i vår sjukförsäkring så det  var inget "extra lyxigt".  

    Man känner sig väldigt väl omhändertagen, tycker jag.  Bl a så kollas alla gravida för GPS vilket jag tycker är bra.  

    Fråga gärna om det är något särskilt som du vill veta. 
    Tack så mycket för ditt väldigt lugnande svar!

    Vi bor i LA och det är väl överlag en hel del galna människor här, kanske därför alla mina vänner snittas hit och dit
    Jag har nog mest fått en bild av att det är lite väl "uppstyrt" under en förlossning här, "alla" ska ligga på rygg och föda och helst ha tagit epidural. Men jag förstår också att det inte är hela sanningen, har nog bara lite hemlängtan i och med allt som händer med kroppen. 

    Jag vill nog helst föda på sjukhus annars hade hemma helt klart varit ett alternativ.  Något positivt är som du skriver att det känns väldigt tryggt att ha samma läkare både under graviditeten och sedan under förlossningen. Tack igen för svaret!
  • Äldre 15 Jul 02:07
    #5
    Siriss skrev 2013-07-14 19:53:08 följande:
    Tack så mycket för ditt väldigt lugnande svar!

    Vi bor i LA och det är väl överlag en hel del galna människor här, kanske därför alla mina vänner snittas hit och dit
    Jag har nog mest fått en bild av att det är lite väl "uppstyrt" under en förlossning här, "alla" ska ligga på rygg och föda och helst ha tagit epidural. Men jag förstår också att det inte är hela sanningen, har nog bara lite hemlängtan i och med allt som händer med kroppen. 

    Jag vill nog helst föda på sjukhus annars hade hemma helt klart varit ett alternativ.  Något positivt är som du skriver att det känns väldigt tryggt att ha samma läkare både under graviditeten och sedan under förlossningen. Tack igen för svaret!
    Vi har vänner som bor i Los Angeles och de har två barn som fötts på  Cedar-Sinai Medical Center.  Hon födde vaginalt utan epidural båda gångerna och det var inga problem att välja det  Jag minns att hon gick på kurs för naturlig förlossning där en skådisarna ifrån Big Love (som också väntade barn) deltog så jag tror att även bland kändisar kan det vara popppis att gå den lite mer naturliga vägen.  Man har i alla fall rätt att välja själv och man kan ju dessutom se till att välja en läkare som har liknande åsikter.  
  • Äldre 15 Jul 15:34
    #6

    Eftersom du redan har ett barn så kommer förmodligen den här förlossningen att bli snabbare än den förra och du vet mer om hur du vill ha förlossningen än någon som aldrig har fött barn.  Så jag tror att det är en klar fördel att du redan har barn.  

  • Äldre 15 Jul 19:26
    #7
    evaoregon skrev 2013-07-15 02:07:23 följande:
    Vi har vänner som bor i Los Angeles och de har två barn som fötts på  Cedar-Sinai Medical Center.  Hon födde vaginalt utan epidural båda gångerna och det var inga problem att välja det  Jag minns att hon gick på kurs för naturlig förlossning där en skådisarna ifrån Big Love (som också väntade barn) deltog så jag tror att även bland kändisar kan det vara popppis att gå den lite mer naturliga vägen.  Man har i alla fall rätt att välja själv och man kan ju dessutom se till att välja en läkare som har liknande åsikter.  
    Tack för tipset, ska helt klart kolla upp det!
    Känner mig lite lugnare nu, pratade även med en vän som gick till en bra läkare som hon tipsade om också. "Tyvärr" fick hon snittas pga havandeskapsförgiftning men hon var inne på samma spår som jag så det ska kollas upp
  • Äldre 15 Jul 21:10
    #8
    Siriss skrev 2013-07-15 19:26:29 följande:
    Tack för tipset, ska helt klart kolla upp det!
    Känner mig lite lugnare nu, pratade även med en vän som gick till en bra läkare som hon tipsade om också. "Tyvärr" fick hon snittas pga havandeskapsförgiftning men hon var inne på samma spår som jag så det ska kollas upp
    Det låter bra med en bra läkare.  Kolla dock så att läkaren täcks av din sjukförsäkring för ofta kan man inte välja vilken läkare som helst med sin sjukförsäkring utan får ett visst antal att välja bland.  

     
  • Äldre 10 Aug 06:30
    #9

    Hej! Jag var också orolig efter att ha hört om att de vill ta ut med kejsarsnitt ofta osv. Men har nu fött två barn ( vaginalt) i LA och är supernöjd. 1a dottern på Huntington hospital och andra på Verdugo hills. Supernöjd med båda. Sköterskorna var mer avslappnade på verdugo för Huntington har bland landets bästa nicu och de har hand om väldigt många väldigt tidigtfödda. Jag berättar gärna mer om du ska till något av de sjukhusen! Men överlag supernöjd. Bara säg till dem hur du vill ha det, här i USA är de så himla vana med specifika birthplans etc så säg bara till om du inte vill ha bedövning, de ger inget utan att fråga först.

  • Äldre 10 Aug 17:24
    #10
    Jskrosen skrev 2013-08-10 06:30:31 följande:
    Bara säg till dem hur du vill ha det, här i USA är de så himla vana med specifika birthplans etc så säg bara till om du inte vill ha bedövning, de ger inget utan att fråga först.
    Jo precis.
  • Äldre 18 Sep 03:24
    #11

    Jag fodde pa ett birth center tidigare i ar. Funkade jattebra! Ingen lakare pa plats men ett knippe underbara barnmorskor!!

  • Äldre 18 Sep 03:28
    #12
    Siriss skrev 2013-07-14 19:53:08 följande:
     Något positivt är som du skriver att det känns väldigt tryggt att ha samma läkare både under graviditeten och sedan under förlossningen.
    Det är ju ingen garanti vare sig i USA eller Sverige (om du inte väljer planerat snitt) - nån gång ska väl stackars läkarna få sova också?
  • Äldre 18 Sep 06:23
    #13
    Tow2Mater skrev 2013-09-18 03:28:29 följande:
    Det är ju ingen garanti vare sig i USA eller Sverige (om du inte väljer planerat snitt) - nån gång ska väl stackars läkarna få sova också?
    Jag hade samme läkare under mina förlossningar som under mina graviditeter, men han jobbar i en läkargrupp och de turas om att ha jour under helger och kvällar.  Så man kan få en annan av läkarna i gruppen om man föder under helger och kvällar.  
Svar på tråden Hur är det att föda i USA?